Nekromanti Sinnesslöa spelare

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om jag vill ha ett stridssystem som implementerar stress genom att ha en realtidklocka som tvingar spelare att agera snabbt så kommer de icke kvicktänkta spelarna att få Om en sinnesslö spelare spelar stridsvan så kan denne få köpa loss tid med sina stridsresurser och på så sätt få mer betänketid och agera på. Problemet blir (och min fråga är om det ÄR ett problem) att en sinnesslö spelare får sämre förutsättningar i spelet överlag för att hon kommer behöva använda sina resurser mer pga att hon är just sinnesslö. Är det okej?

rjonas

Hero
Jag tycker allmänt att man ska få vara bra på olika aspekter av rollspel. Somliga har lättare att vinna uppmärksamhet, andra kan memorera regler, ytterligare andra kan räkna snabbt. Att ha som mål att regelmotorn ska jämna ut dessa skillnader tror jag är svårt och icke önskvärt. Att försköna allt för alla går inte. Och är inte heller något kul.

Så svaret är -Ja. Det är okej att en spelare borde investera resurser i något som den hanterar svagt.

/Jonas, som inte ens tycker att Int ska vara en grundegenskap.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Aj Int-frågan igen. Den är en frekvent återkommande vän. Nej jag tycker eg inte heller att det är ett problem men ville iaf lufta det.

rjonas

Hero
Niklas73 said:
Aj Int-frågan igen. Den är en frekvent återkommande vän. Nej jag tycker eg inte heller att det är ett problem men ville iaf lufta det.
Reflekterar bara min ståndpunkt även i denna frågan. Strunt i det.

Doomhamster

Swordsman
rjonas said:
Jag tycker allmänt att man ska få vara bra på olika aspekter av rollspel. Somliga har lättare att vinna uppmärksamhet, andra kan memorera regler, ytterligare andra kan räkna snabbt.
Mycket sant.

Att ha som mål att regelmotorn ska jämna ut dessa skillnader tror jag är svårt och icke önskvärt. Att försköna allt för alla går inte. Och är inte heller något kul.
Stämmer också.

Så svaret är -Ja. Det är okej att en spelare borde investera resurser i något som den hanterar svagt.
Problemet är att det handlar inte om att den "sinnesslöe" spelaren ska investera resurser en gång. De ska i stället bli tvungna att köpa sig betänketid om och om och om igen, förmodligen på bekostnad av att kunna göra andra saker i stridsrundan.

Det blir alltså i praktiken omöjligt för en "sinnesslö" person att spela en karaktär som är skicklig på strid, eller på nåt annat som kräver snabba beslut.

Dessutom verkar det som om systemet kommer att bestraffa folk som gillar att komma med lite mer detaljerade beskrivningar av sin RPs handlanden än "jag skjuter honom".

Kort sagt, jag tycker att det låter som ett jävligt tråkigt system, ett som inte bara premierar endast ett beteende hos karaktärer, utan endast en typ av spelare.

tull

Hero
Ta aspekten sociala färdigheter. När man rollspelar och pratar med olika gestaltade karaktärer av spelledaren så har sociala och kreativa spelare som vågar ta för sig enklare än de blyga. Det här ifrågasätts inte. Sen tror jag inte det är möjligt att skapa en produkt som tilltalar alla. Kör ditt race med dina idéer och kompromissa inte.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Menar du verkligen sinnesslöa spelare? Eller är det helt enkelt långsamma spelare vi diskuterar?

I det senare fallet, visst, varför inte.

Xyas

Swashbuckler
Persson said:
Ta aspekten sociala färdigheter. När man rollspelar och pratar med olika gestaltade karaktärer av spelledaren så har sociala och kreativa spelare som vågar ta för sig enklare än de blyga. Det här ifrågasätts inte. Sen tror jag inte det är möjligt att skapa en produkt som tilltalar alla. Kör ditt race med dina idéer och kompromissa inte.
Det är en diskussion som dykt upp här på wrnu ett par gånger (men inte fasen lyckas jag hitta en enda av dem nu) men jo, man kan visst ifrågasätta detta och i viss mån komma runt det med användandet av sociala färdighetsslag.

Med det sagt så håller jag med om att det finns inget egenvärde i att tilltala alla och att man ska absolut köra sitt eget race när man skapar ett regelsystem.

Navarr

Veteran
Man är ju ingen raketforskare direkt. Men när något adrenalinframkallande händer som t.ex. bilen är på väg mot diket då går hjärnan så fort så det känns som att man skulle hinna planera både bröllop och begravning innan man nån tiondels sekund senare har hävt sladden och kör vidare.
Tror att samma sak är sann för en stridsvan RP när dörren sparkas upp och något riktigt otrevligt från förr uppenbarar sig i dörröppningen bakom mynningen på ett muskedunder.
En raketforskare däremot skulle nog bara stå och flämta som en fisk på torra land dom där tiondelarna innan han skickas genom rummet med en laddning järnskrot i bröstet.
Bör också nämna här att dom flesta fiskar är oerhört snabba i sitt rätta element och det är en bedrift för gäddor och annat att fånga dom. För det så kallar vi dom ju inte för genier eller så.
Är man van vid en viss situation finns det helt enkelt en extra växel att lägga in oavsett om man kallas dumstruten eller fixar jocke.

Lite röriga tankar som jag hoppas kan hjälpa dig att skapa något spännande.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hehe tack men nej tack. Men tack för tipset. Är ganska nära en spelklar version för strid nu dock.