Nekromanti Siratsia, Vicotnik och den Femte konfluxen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Inför spelandet av Svavelvinter har vi slutfört Siratsias vita formelbok, i vilken spelarna dabbade sig rejält och råkade hjälpa snarare än stjälpa Siratsias rike, vilekt omfattar norra Cereval, Palinor, Nargur och Barbia. Dessutom planerar jag att låta Vicotniks rening svepa in över östra Ereb och behärska södra Cereval, Hynsolge, Krûn samt större delen av Berendien och Landori. Frågan gäller dels hur dessa två mäktiga individer skulle kunna involvera sig i spelet kring den femte konfluxen, dels hur en konflikt mellan dessa skulle utlöpa (med två magikratiska imperier i östra Ereb lär krig uppstå).

Dessa makthungriga magiker leder också till en resning bland de konservativa inom Lysande Vägen på Aidne, vilka förespråkar ett caddiskt förhållningssätt till magi, då den nu skapat två väldiga och ondskefulla riken i öster (även om Siratsia i min tappning är mer "egensinnig" än "ondskefull"). Dessa sekter stöds givetvis av Caddo, vilka av såväl religiösa som politiska skäl vill få större inflytande på Aidne, detta eftersom länderna på kontinenten i många fall är försvagade av kriget mot Vicotnik och man hoppas vinna nya besittningar på fastlandet. Är detta en trovärdig utveckling? Hur kan andra länder i området tänkas ställa sig? Framför allt magilrer, felicier och ereboser har undkommit mer oskadda än till exempel jorer och berendier, vilka sargats svårt av Reningen. Jag har för tillfället inte tillgång till Aidnemodulen, vilket gör det svårt att veta exakt hur Kardien och Zorakin ser ut politiskt, så lite hjälp på detta område vore uppskattat.

Evil Peter

Hero
Jag har heller tillgång till modulerna för tillfället så jag kan inte vara till mycket hjälp. Vad gäller magi och Den Lysande Vägen på fastlandet anses det vara kätteri att påstå att magi är rakt igenom av ondo och bör förbjudas (med undantag för nekromanti och viss illusionism). Det lär alltså inte bli lätt för eventuella magimotståndare i Kardien och Zorakin ens efter dessa makters uppgång så de får nog arbeta ganska dolt. Detta är ju den stora stötestenen som varat i århundraden så fastlandskyrkan går nog inte att ändra på. Religiösa män "vet" ju hur det ska vara. Däremot är det ju trovärdigt att någon form av motståndsrörelse dyker upp.

Staffan

Myrmidon
Jag har för tillfället inte tillgång till Aidnemodulen, vilket gör det svårt att veta exakt hur Kardien och Zorakin ser ut politiskt, så lite hjälp på detta område vore uppskattat.
Det kanske blir lättare att hitta den om man vet vad den heter: Drakar och Demoner Ivanhoe (den är skriven som en bok om hur man kör riddarjox i DoD med användandet av Kardien och Zorakin som exempel).

Det enda jag kommer ihåg på rak arm är att båda länderna är typiska feodalriken, och att det finns ett alvrike i Kardien som heter Goiana.

Marcus Thorell

Veteran
Bobby Magikern, det blir ju en spännande situation konfliktmässigt om både Siratsias och Vicotniniks riken blomstar. Håller med om att en sådan konflikt skulle vara spännande.
Antar att du har Ereb boxen, fär där finns väl i alla fall lite info om Kardien o Zorakin...

cogitare

Swashbuckler
Detta är helt off topic egentligen men jag blir lite full i skratt varje gång jag ser namnet Vicotnik. Det är nämligen taget från en av de som skrev nya Mutant(dvs. den svarta boxen med snubben med cyberögat på utsidan) som heter Vic Kotnik.

Döm av min förvåning när jag läste detta namnet för bara ett år sen eller så :gremsmile:

C.