KH Sirenens klagan - Beta

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Betan till Sirenens klagan har precis gått ut till backers. Vi delar den via gdrive, så att ni kan läsa och kommentera. Vi tar tacksamt emot korr, tankar och kommentarer!

Kommentera gärna även här i tråden, SPOILER-tagg om det behövs.

Trevlig läsning!
 

Bastich

Warrior
Joined
7 Jul 2019
Messages
204
Bra skit! Spenderat stor del av eftermiddagen att skumma igenom boken, ser mycket lovande ut.
Spel behovet slog i taket. 😁
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Bra skit! Spenderat stor del av eftermiddagen att skumma igenom boken, ser mycket lovande ut.
Spel behovet slog i taket. 😁
Kan bara instämma, hade vi inte haft en långsamt eskalerande till episk kampanj redan hade jag dragit in spelarna i det här omgående.

Det finns ju dock massor av användbar och hjälpsam information i form av både text och bilder för spelvärlden som sådan som jag är väldigt glad för i pågående kampanj. Bra stuff. Hjälpt och inspirerad redan innan vi ens spelar kampanjen i fråga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Tack grabbar!

Det finns ju dock massor av användbar och hjälpsam information i form av både text och bilder för spelvärlden som sådan som jag är väldigt glad för i pågående kampanj. Bra stuff. Hjälpt och inspirerad redan innan vi ens spelar kampanjen i fråga.
Det här är vi väldigt glada att höra. Ett specifikt designmål var att äventyrsmiljöerna också skulle stå på egna fötter, och att det skulle finnas stöd för andra äventyr, och även för SL att omarbeta delar av materialet för sin egen kampanj.
 
Last edited:

Bastich

Warrior
Joined
7 Jul 2019
Messages
204
Vidare läsning fortgår idag. Gäller att sätta sig in i grejorna så jag kan kasta in RP i detta när nuvarande eskapad är klar.

Något som slår mig är hur jämrans mycket extra info ni lyckats trycka in. Finns ju hur mycket som helst utöver äventyren/kampanjen att bygga på.

Som sagt innan, bra skit!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Ett specifikt designmål var att äventyrsmiljöerna också skulle stå på egna fötter, och att det skulle finnas stöd för andra äventyr, och även för SL att omarbeta delar av materialet för sin egen kampanj.
Det känns det som ni har lyckats med gällande exempelvis Krilloan. Jag har dragit mig lite för att utveckla Krilloan så mycket för att det inte skulle gå på kant för mycket med det ni skulle publicera relativt snart. Nu upplever jag att jag har tillräckligt mycket av er vision för att kunna utveckla på egen hand utan det kommer gå i konflikt allt för mycket med saker som kanske kommer sedan.

Rent kreativt spelar det så klart ingen roll hur vårt Krilloan kunde blivit kontra ert publicerade eller tänkta Krilloan. Spelledarlogistiskt kan det dock spela roll då det kan krävas mer eller mindre arbete att väva ihop två visioner (alternativt synd om det finns bra material som man inte kan/orkar använda).

Sedan var det ju lyckosamt att just Baar och lite spännande händelser där plötsligt hamnade på kartan. Gruppens tjurfolk kommer från Baar men har studerat i Krilloan i sju år och sedan äventyrat i snart tre år (vilket motsvarat snart fem år för alla utanför spelargruppen). Någon gång behöver man väl även med ett medeltida tidsperspektiv hälsa på hemma (de har så klart skickat några brev under studierna men ändå).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Har börjat läsa nu, mycket trevlig läsning än så länge! Nu måste jag bara klona mig själv så att jag kan spela rollspel fler kvällar i veckan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Det känns det som ni har lyckats med gällande exempelvis Krilloan. Jag har dragit mig lite för att utveckla Krilloan så mycket för att det inte skulle gå på kant för mycket med det ni skulle publicera relativt snart. Nu upplever jag att jag har tillräckligt mycket av er vision för att kunna utveckla på egen hand utan det kommer gå i konflikt allt för mycket med saker som kanske kommer sedan.

Rent kreativt spelar det så klart ingen roll hur vårt Krilloan kunde blivit kontra ert publicerade eller tänkta Krilloan. Spelledarlogistiskt kan det dock spela roll då det kan krävas mer eller mindre arbete att väva ihop två visioner (alternativt synd om det finns bra material som man inte kan/orkar använda).
Vårt kommande Krilloan kommer också bli "modulärt" så att det ska gå att jämka. Naturligtvis beror det på hur mycket man skapar såklart, men överlag är vår filosofi att aldrig heltäckande beskriva något alls, just att för att lämna utrymme för egna skapelser. Kul att du gillar Krilloan!

Sedan var det ju lyckosamt att just Baar och lite spännande händelser där plötsligt hamnade på kartan. Gruppens tjurfolk kommer från Baar men har studerat i Krilloan i sju år och sedan äventyrat i snart tre år (vilket motsvarat snart fem år för alla utanför spelargruppen). Någon gång behöver man väl även med ett medeltida tidsperspektiv hälsa på hemma (de har så klart skickat några brev under studierna men ändå).
om man vill kan man ju låta skeendena i Baar ha skett efter att er minotaur lämnade hemmet. Då kan man ha lite oroliga nyheter hemifrån
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Vårt kommande Krilloan kommer också bli "modulärt" så att det ska gå att jämka. Naturligtvis beror det på hur mycket man skapar såklart, men överlag är vår filosofi att aldrig heltäckande beskriva något alls, just att för att lämna utrymme för egna skapelser. Kul att du gillar Krilloan!



om man vill kan man ju låta skeendena i Baar ha skett efter att er minotaur lämnade hemmet. Då kan man ha lite oroliga nyheter hemifrån
Suverän idé med händelserna i Baar. Med tillgängliga kommunikationsmedel dröjer det rimligen innan information når rollerna (möjligen ligger ett brev från familjen hos deras f d lärare i Krilloan) så det borde vara lätt ordnat.

En krilloanmodul av något slag? Nu blir jag ju så där nyfiken igen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag har dragit några slutsatser om Kopparhavet och världen kring det. En av dem är att mångudinnan och saltvattengudomen är lika förtjusta i varandra som i vår värld så det finns tidvatten. Eftersom Kopparhavet inte har samma trånga inlopp som Medelhavet har jag även antagit att att Kopparhavet inte är skyddat från fluktationerna så som Medelhavet är och därför har ett mer märkbart tidvatten (av samma anledning har jag även utgått från att vattnet i Kopparhavet har samma salthalt som Västerhavet).

På en karta i Sirenens klagan finns ett högvatten och ett lågvatten. Då blev jag nyfiken på om det är tänkt att vara just tidvattenrelaterat. Jag tolkar det så eftersom den verkar ligga åt havet till. Det kunde ju dock vara något säsongsrelaterat som fluktuerar med helt andra rytmer.

Det är Nars grotta
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
270
Jag har dragit några slutsatser om Kopparhavet och världen kring det. En av dem är att mångudinnan och saltvattengudomen är lika förtjusta i varandra som i vår värld så det finns tidvatten. Eftersom Kopparhavet inte har samma trånga inlopp som Medelhavet har jag även antagit att att Kopparhavet inte är skyddat från fluktationerna så som Medelhavet är och därför har ett mer märkbart tidvatten (av samma anledning har jag även utgått från att vattnet i Kopparhavet har samma salthalt som Västerhavet).

På en karta i Sirenens klagan finns ett högvatten och ett lågvatten. Då blev jag nyfiken på om det är tänkt att vara just tidvattenrelaterat. Jag tolkar det så eftersom den verkar ligga åt havet till. Det kunde ju dock vara något säsongsrelaterat som fluktuerar med helt andra rytmer.

Det är Nars grotta
För det första: Roligt att du är i gång och konsumerar Sirenen! Tack för kommentarer och tjohej! :)

Jag tänker mig så där lite löst att tidvatten förekommer i Kopparhavet, men att det kan vara variera lokalt ganska mycket, påverkas av andra fenomen som just sässongsrelaterade vind- och strömföreteelser eller oförklarligheter och gammalt gudakäbbel.

I synnerhet kring Ferrofagerna vid Nars grotta kan man tänka sig allehanda magnetiska eller andra fenomen som påverkar vattennivån.
 
Top