Nekromanti Sista Next-speltesten + gratis ToEE

anth

Vetefan
I går släpptes den sista speltesten för DnD Next (innan det riktiga spelet släpps).
För att fira detts ger man även bort PDF:en för Temple of Elemental Evil gratis t.o.m. söndag 22 september.

Ni som följt speltesterna från början - har spelet blivit bättre med tiden?
Ni som läst den sista speltesten - kommer detta att bli det spel som för tillbaka Dungeons & Dragons till rollspelstronen?
Vilka ser fram emot DnD5 när det släpps om ett år?

Personligen tycker jag att den första speltesten visade ett intressant system som kunde bli något stort, men vartefter det kommit fler speltester tycker jag att det gått i fel riktning.
Jag tror att det kommer att sätta sig på rollspelstronen bara för att det är nästa version av Dungeons & Dragons, men jag tvivlar på att de lyckas hålla sig kvar där i mer än ett år.
Jag kommer givetvis att köpa nästa version av DnD (jag är ju rollspelsmissbrukare), men det är inget som gör mig speciellt upphetsad.
Jag kommer givetvis att spela det, men det är tveksamt om det blir mer än ett one-shot.

God45

#PrayersForBahakan
Medan mer D&D alltid är bra så är jag osäker på om jag behöver det här. Just nu hqr de en enda stor Selling point som kommer vara make or break faktorn för spelet:

Lyckas de fixa fighters?

Om ja kommer det här vara grymt, om inte så kommer det bara vara mer D&D. Vilket är fine, D&D är det bästa rollspelet någonsin och mer av det är alltid bra. Men fixade fighters hade varit trevligt.

God45

#PrayersForBahakan
Ond bråd död said:
Vad menas med "fixa fighters"? Vad är felet just nu?
Att de är så värdelösa att de nästan är ospelbara efter level 6 i 3.x/3.5/Pathfinder och att de är precis som magiker i 4ed.

Visst, AD&D och tidigare har fungerande fighters men efter det har det inte varit bra.

LJSLarsson

Hero
Jag har varit väldigt nyfiken på 5e, men aldrig fått tillfälle att speltesta det. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många ljusa timmar på dagen. :-/

Jag är en av de som blev förtjusta i den.... distinkta upplevelse 4e levererar, så jag kommer nog inte gå över till 5e. När jag inte känner för 4e vänder jag mig istället till GURPS och Savage Worlds

Ögat

Hero
Next har blivit objektivt bättre - dvs subjektivt sämre med tiden. Det första spelpaketet utlovade ett charmigt spel som vågade göra något nytt. Min uppfattning är att man för varje iteration kompromissat sig närmare och närmare någon sorts minsta gemensam nämnare. Nu verkar det bli som en ganska ospännande variant av DnD 3. Som en familjekombi istället för en opraktisk sportbil.

Jag tror att DnD kommer fortsätta föra en tveksam tillvaro - eftersom det ska kännas ok för så många som möjligt kommer ingen heller bli superexalterad över släppet. Jag tror att det är en enorm felsatsning - det går inte att återta en "förlorad" tron genom att göra något som man har gjort förut. DnD blev inte störst för att det påminde om andra spel; det kan inte bli störst igen genom att härma, även om det härmar sig själv.

Jag är inte jättepepp. Framförallt är jag påtagligt mindre pepp än jag var från början.

CapnZapp

Myrmidon
God45 said:
Ond bråd död said:
Vad menas med "fixa fighters"? Vad är felet just nu?
Att de är så värdelösa att de nästan är ospelbara efter level 6 i 3.x/3.5/Pathfinder och att de är precis som magiker i 4ed.
Spela fighter i 4E är roligt.

Det finns många fel i 4E men att fighters "är precis som magiker" är inte ett av dem.

Däremot är det ett stort fel att "magiker är precis som fighters". :gremsmile:

Bolongo

Herr Doktor
Jag skall börja med att säga att jag bara speltestat fram till och med det förrförra paketet. Alltså innan de totalt gjorde om feats och skills.
Fightern var då ganska OP, men det berodde på en feat som numera är borttagen.

Jag har bara hunnit skumma det allra senaste paketet, men jag kan sammanfatta det som fångade mitt öga.

Dåliga saker (vissa av dessa infördes i förra paketet):
* De skriver att det fortfarande kommer ändringar av druider och paladiner, trots att de i andra sammanhang sagt att detta är det allra sista paketet. Blandade signaler...
* Jag sörjer förlusten av skilltärningen, även om jag kan förstå protesterna mot den.
* Raser är fortfarande för komplicerade, med en massa småbonusar.
* Många klasser får inte välja sina "riktiga" förmågor förrän level 3.
* Wizards omdöpta till Mages. WTF, WotC?
* De mycket hypade downtime-reglerna finns inte med. Så de får vi ingen chans att se före publikation.
* Reglerna för belysning får fortfarande obegripligt mycket utrymme med tanke på hur liten roll de spelar (exempelvis finns det inga stridsregler för något annat än totalt mörker).

Bra saker:
* Många monster bättre balanserade.
* Proficiencies får bättre förklaring och inkoppling i systemet.
* Exploration har förtydligats genom en uppdelning i Dungeon och Wilderness. (Men fortfarande inget om fordon eller riddjur.)
* Crits har un-nerfats.
* Multiclassing finns med. Verkar mer balanserat än i 3.X.
* Nya regler för NPCs personligheter. Värt ett försök, åtminstone.

Jag tror nog att Next har alla möjligheter att bli den nya vanilj-smaken av D&D. Men personligen tycker jag 13th Age verkar roligare att spela...

Tomatalven

Hero
Är det tråkigt låg dödlighet och långa strider som det tydligen ska vara i 4e? Krångliga regler? Powers som i 4e? Jag har inte spelat d&d alls, är drt värt att testa ändå?

Edit: Och får man xp framförallt från att döda? Det SUGER. Xp ska imo komma från att komma framåt i storyn, att ta risker, klara utmaningar öht. Från skatter funkar också.

God45

#PrayersForBahakan
Edit: Och får man xp framförallt från att döda? Det SUGER. Xp ska imo komma från att komma framåt i storyn, att ta risker, klara utmaningar öht. Från skatter funkar också.
Behövs det ens xp regler? Finns det någon GM som kör dem rakt av från boken utan ändringar? Och även om man känner något konstigt behov att göra det och inte gillar dem som är där så kan man alltid ta reglerna från någon annan edition. Eller skita i xp och levla upp folk när det passar i storyn.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tomatalven said:
Tycker du ja.

Eksem

Champion
Vems åsikt skulle det annars vara?

Det tycker jag borde vara underförstått, att när man uttrycker en åsikt så uttrycker man som regel sin egen åsikt och inte någon annans. Varför folk envisas med att anta att bara för att man har en åsikt om något så menar man att alla andra har eller borde ha den åsikten begriper jag inte.

Ska man behöva öppna vartenda inlägg med ett "JAG TYCKER" eller?

...

Själv gillar jag XP for Gold bäst, eftersom det leder till ett spel där alla rollpersoner är nesliga banditer, vilket är något jag uppskattar framför rena mordmaskiner. TYCKER JAG alltså.

anth

Vetefan
God45 said:
Behövs det ens xp regler? Finns det någon GM som kör dem rakt av från boken utan ändringar? Och även om man känner något konstigt behov att göra det och inte gillar dem som är där så kan man alltid ta reglerna från någon annan edition. Eller skita i xp och levla upp folk när det passar i storyn.
Betydligt fler än du tror använder nog xp så som det står i böckerna.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Ska man behöva öppna vartenda inlägg med ett "JAG TYCKER" eller?
Ja, många på the internets verkar tycka att det behövs. Annars tror de att det är Guds ord från Himlen eller nåt.

Anyway, jag har aldrig använt XP-regler till nån version av D&D på något framgångsrikt sätt. Blir bara krångel, och fel saker uppmuntras.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Jag har aldrig spelat Pathfinder annat än med de XP-regler som finns med.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Så kan man förstås tolka mitt korta svar.

En annan tolkning skulle kunna vara att jag ville poängtera att det existerar åtminstone en person med avvikande åsikt.