Nekromanti Sista Next-speltesten + gratis ToEE

slanfan

Hero
God45 said:
Behövs det ens xp regler? Finns det någon GM som kör dem rakt av från boken utan ändringar? Och även om man känner något konstigt behov att göra det och inte gillar dem som är där så kan man alltid ta reglerna från någon annan edition. Eller skita i xp och levla upp folk när det passar i storyn.
Eftersom alla rollspelsregler snarare är riktlinjer så anser jag att xp-systemet behövs. Om inte för annat än att förklara vad spelmakarna tänkte sig.

TYCKER JAG.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ni som hängt med; vad är det som är nytt och annorlunda jämfört med 3.5 och 4:an?

Har några typiska d&d-grejer försvunnit eller kommit tillbaka? Vad hände med snacket om att det skulle gå att anpassa till de som ville spela OSR, 3.x och 4:an? Vill minnas att det t o m skulle gå att spela med de olika varianter av karaktärer samtidigt. Hur nödvändig är spelplanen? Är feats och powers kvar?

Tomatalven

Hero
Gubbster T. Pokémon said:
Tomatalven said:
Edit: Och får man xp framförallt från att döda? Det SUGER. Xp ska imo komma från att komma framåt i storyn, att ta risker, klara utmaningar öht. Från skatter funkar också.
Tycker du ja.
"...Xp ska imo komma från..."

Bolongo

Herr Doktor
Ond bråd död said:
Vad hände med snacket om att det skulle gå att anpassa till de som ville spela OSR, 3.x och 4:an?
De bärande reglerna för sådana varianter finns inte i kärnan som är öppen för test. De skall tillkomma i nästa fas av designen.

Ond bråd död said:
Hur nödvändig är spelplanen?
Inte alls i kärnreglerna.

Ond bråd död said:
Är feats och powers kvar?
Det finns något som heter feats men grynigheten har minskat. Nya feats är som paket av 3-5 gamla feats.
Powers som generellt ramverk för hur klassförmågor funkar är borta. Varje klass har sin egen mekanism - vilket för casters betyder spells på gammalt välkänt manér, för andra klasser lite olika grejer. Designfilosofin känns mest som en utväxt av 4e Essentials-fasen.

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven said:
Är det tråkigt låg dödlighet och långa strider som det tydligen ska vara i 4e? Krångliga regler? Powers som i 4e?
Nej, nej, tja och nej. Om reglerna är krångliga beror på vad du är van vid. Du säger att du inte spelat D&D men ger ingen annan referensram så jag vet inte vad du jämför med.

Tomatalven said:
Och får man xp framförallt från att döda?
Strider är det enda som det finns exakta tabeller för. Reglerna lämnar det upp till DM om hen vill ge XP för annat också, men det får man höfta till.

Tomatalven

Hero
Bolongo said:
Tomatalven said:
Är det tråkigt låg dödlighet och långa strider som det tydligen ska vara i 4e? Krångliga regler? Powers som i 4e?
Nej, nej, tja och nej. Om reglerna är krångliga beror på vad du är van vid. Du säger att du inte spelat D&D men ger ingen annan referensram så jag vet inte vad du jämför med.

Tomatalven said:
Och får man xp framförallt från att döda?
Strider är det enda som det finns exakta tabeller för. Reglerna lämnar det upp till DM om hen vill ge XP för annat också, men det får man höfta till.
Det låter ju bra! Det krångligaste jag spelat var en muppad svensk BRP-klon, Zhoria, som jag därför ändrade på (jag SL:de) men då blev det bara sämmre. Annars har jag mest spelat Fantasy!osg.
Edit: Hur länge har man tillgång till playtesten och hur länge kommer den finnas för nedladdning?