Nekromanti Sista Skymningen - Post Apoc i stockholm

Gemstone

Swordsman
(Hoppas nu inte den här sortens tråd är förbjuden här. Då ber jag hemskt mycket om ursäkt och accepterar moddarnas glödande stänger).

Hans stirrade omkring i lägret... hans lilla boplats som nu vuxit upp till ett läger där folk bodde och förväntade sig att han skulle skydda dem. Ryktena på sistone hade dock gjort att folk ifrågasatte hans auktoritet och det var något han ogillade. Nu hade någon dessutom gått så pass långt att de stulit hans katt Schrödinger! Med ilska i rösten stövlade han fram till Erik av Dalarna och skrek "Wer zum Teufel hat meine Katze gestohlen!?!". Erik surplade i sig lite av soppan och såg oskyldig ut...

Vad: Sedan ett tag tillbaka har jag och ett par vänner diskuterat om ifall man skulle försöka arrangera ett lajv i stockholmsområdet med samma grundläggande ideer som WeHuVa hade ett tag tillbaka (där bland annat Nolwe och jag var inblandade).

Nu har det dock diskuterats lite fram och tillbaka och jag har tagit beslutet att se mig för om det finns ett intresse för att försöka fixa iordning ett post apoc lajv i stockholmsområdet.

Får vi ihop ett antal intresserade så kommer nog detta att bli av runt august i år, så jag postar här och hör om folk skulle vara villiga att hänka på till ett helglajv där överlevnad, fanatiska sekter och grusade förhoppningar är ett tema.

Kostnad: Då alla säger att jag är en snål jäv... jag menar, hrm, en praktisk person så tänker jag försöka hålla kostnaderna nere. En lätt administrativ avgift (på kanske 20 kr per person eller 100 kr för en hel grupp eller dyl.) samt 100 kr depositionsavgift och delning av kostnaden för områdes hyra är något jag ser framför mig som ett ideal.

Erfarenhetskrav: "Man ska FAN se till att ha Lajvat MINST 10 ÅR, ha blivit godkänd av våra SKITHÅRDA kriterier och..." (det där var Erik, ignorera honom). Tanken är att det ska passa både nybörjarlajvaren och den mer erfarna... hell, jag har lajvat en gång i hela mitt liv. Skriket ni hör nu är Erik som roterar i sin egengrävda grav.

Var någonstans: Ute på Lovö (om vi får som vi vill) inom hyfsat bekvämt gångavstånd ifrån buss. Det kan hända att det finns en bil att tillgå för den där skittunga flygeln någon kommer vilja ha med sig.

Hur mycket av detta är spikat: Inget, jag kollar runt efter intresse och det som skrivits ovan är under kraftig diskussion.

Sista Skymningens Värld
De flesta brukar säga att ingen vet vad som egentligen gick fel... det är bullshit, för jag vet precis vad det var som gick åt helvete och som satte oss i den här sitsen. Alla filmerna har fel, det var inget kärnvapen krig som dödade oss... inga rymdvarelser eller demoner heller, utan det var något så simpelt som ett virus. Ett virus de flesta människor hade i sig en gång i tiden. Ett vanligt förkylningsvirus... trodde man...

Jag tror det var ryssarna, men det kan lika gärna ha varit amerikanarna, kineserna, araberna eller till och med svenskarna som släppte lös skiten från början. Något som förändrade skiten och gjorde att alla människor blev infekterade... sen, 2 år efter deras 'ofarliga' utsläpp så började plötlsigt nästan vartenda människa bli galen och dö! Visst, några missiler skickades hej vilt åt fel håll då folk blev tokiga, men inte fan utlöstes ett kärnvapen krig. De som överlevde höll sig undan i bunkrar och lät robotar, så kallade 'androider' skydda dem... men när de inte längre fungerade kom skiten in till de med och de dog som flugor... vi är det som är kvar... vi är de överlevande och inte fan gör det saken bättre
- Hans, en av byns ledare.

Katastrofen gick fort och det krig som följde var visserligen allvarligt, men långt fler dog av det virus som spred sig och hade ihjäl alla. Symptomen var simpla... först blev man galen, sen blev man sjuk och dog. De som överlevde hade därför en väldigt stor rädsla för de som var mentalt sjuka eftersom det var under galenskapen som viruset smittade som mest. Självklart är inte alla galna sjuka, men ingen kan vara för säker...

Lajvet: Den lilla byn "Flotsam" har sedan två år varit välmående och väldigt trevlig. I regel har de tagit emot alla flyktingar som kommit till dem och deras invånar antal har hållts stadigt. Deras vattenförsörjning skulle bara klara kanske upp till 20 personer, vilket tar oss till då lajvet börjar, då en stor grupp flyktingar, för många för att flotsam ska kunna hantera dem dyker upp och knackar på. Genast blir läget spänt... vissa av de i lägret vill ha in dem, bland annat för att de känner några i flyktinggruppen, men ledarna och andra vet att för många ökar risken för smitta och dessutom har de inte resurser nog åt alla...

Till detta kommer dessutom att det ryktas om att en fanatisk sekt härjar i skogarna som rövar bort alla de kommer åt. Folk skrattar åt det och säger att det är ledarnas försök att hindra folk från att springa vilse i skogarna... men vem vet?

G

Guest

Guest
Coolt! :gremsmile:

Har aldrig lajvat förr men kombinationen postapokalyps, lajv i Stockholmsområdet och nybörjarvänligt gör mig intresserad.

Var mer exakt hade ni tänkt er att spelområdet ska vara?

Gemstone

Swordsman
Catboots said:
Coolt! :gremsmile:

Har aldrig lajvat förr men kombinationen postapokalyps, lajv i Stockholmsområdet och nybörjarvänligt gör mig intresserad.

Var mer exakt hade ni tänkt er att spelområdet ska vara?
Tanken är att lajvet ska utspela sig på Lovö utanför stockholm. det finns en busslinje som inte går alltför långt där ifrån, så det är lätt att ta sig till.

G

Guest

Guest
Gemstone said:
Tanken är att lajvet ska utspela sig på Lovö utanför stockholm. det finns en busslinje som inte går alltför långt där ifrån, så det är lätt att ta sig till.
Hela Lovön?! :gremwink:
Vilken busslinje och hållplats?

amaino

Veteran
Skulle kunna vara intressant. Har precis flyttat ner till Stockholm och lajvade ett par gånger i Umeå, så skulle vara roligt att komma igång med något här nere! Temat verkar ju skoj också

Gemstone

Swordsman
Stövelkatten said:
Gemstone said:
Hela Lovön?! :gremwink:
Vilken busslinje och hållplats?
Neh, en del av lovön självklart :gremsmile: ute vid vattenverket och scoutstugan som finns där om vi lyckas hyra den.