Nekromanti Sisu, konceptbild....

Mask_UBBT

Hero
Jag tänkte bara visa upp den här....

Det är en konceptbild ur Sisu , och försteäller den förblindande Tullmannen vid sin syster Wünerhims torn i Meilin.

Vad tycker ni?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mycket fin

Är det du som är konstnären? Bilden är iallafall mycket trevlig och väcker intresset för Sisu. Vilka är Tullmannen och hans syster? Är Meilin ett land?

Underbart snyggt.
kanske skulle ge lite kritik också, han ser lite dvärgisk ut (kort och bred överkropp), men detta beror nog bara på lutningen. Och som vanligt så är utsträckta armar+händer rejält jobbiga att få rätt.
Hillebarden, och miljön e bara skitsköna

EDIT: Aha, han var dvärgisk, ja men då så :gremsmile:

Mask_UBBT

Hero
Tackar, tackar...(+ganska mycket info)

"Är det du som är konstnären?"

Yupp!!

"Vilka är Tullmannen och hans syster? Är Meilin ett land?"

Tullmannens och dennes syster är två levande myter, så att säga. Wündirym heter systern och är en trollpacka som tros vara gammal som världen själv. Ingen vet hur mäktig hon kan vara, och hon har inget intresse i att demonstrera detta. Vissa säger att hon var en av de första dvärgarna, och hon är odödlig. Om det går att döda henne i toerin vet ingen, då alla försök till detta har blivit hindrade långt innan de hunnit eskalera. Om hon har ett finger med i detta har man ingen aning om, men man tror inte alls att då inte är fallet.
Wündirym bebor ett giganstiskt tornkomplex, där hon omger sej själv med mystiska vakter av olika form. Dessa är vanligast dvärgar som gett sej själva att tjäna hennes magiska vägar, och, i utbyte emot sin fria vilja och ndra uppoffringar(exempelvis deras ansikten), blir de belönade med att evigt tjäna henne.
Man vet inte varifrån Wündirym kommer, och man är inte tillåten att fråga henne. Hon talar ett språk som ingen hört på någon annan plats i Ec, och endast hon, Tullmannen och hennes mest förtrogna kan någonsin lära sej språket.

Wündirym ses som ett orakel i det omliggande områdena, men man är mycket rädd för henne, samtidigt som man föraktar henne. hon passar inte in i de omliggande regionernas Standard, där skönhet, ordning och välvård är viktiga som något annat. Hon talas om som "varelsen", och är orakel och rådgivare ot magikratin Meilin som omger henes torn.

Tullmannen är, som sagt, hennes bror. Likt Wündirym, så vet ingen var han kommer ifrån. Men till skillnad från Wündirym så vet man att han i blodet är dvärg. Hans ögon har blivit urgröpta från sina hålor, och man tror att det var Wündirym som gjorde detta, och i gengäld gav hon honom förmågan att se bortom värld och rum, och han blev allseende, likt hon själv... hans ögonhålor döljs av trasor, och han är mycket nött och gammal. Likt sin syster är han äldre än man vet, men det finns flera myter om hur han kom att bli hennes syster. Man kan även se att han är mycket gammal(även om det kankse inte syns på bilden), men trots sitt nötta utseende är han välsignad med oövervinerlighet i strid.
Tullmanen kan tala alla språk, till skillnad från sin syster som knappt kan tala några förutom sitt eget, och han agerar ofta tolk åt henne.
Tullmannens riktiga man är heligt, och inte heller får Wündiryms namn uttalas av någon annanän de själva.
Tullmannen kallas vad han kallas för den enkla anledningen att han ser om folk är behöriga att gå in i Wündiryms torn; Achrei.

Meilin är ett land, även om just namnet bara är ett arbetsnamn... jag kommer inte gå in på det just nu, då det är ganska mycket att gå in på....

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Errrhhhh... det ÄR en dvärg....

Sisu har inga människor eller alver eller någon annan form av varelser som kan misstas med dävrgar. Bara dvärgarna själva... och gnomerna, vättarna, trollen och jättarna... och en massa sndra varelser...

men...

Tack för berömmet!!!

neuter

Swordsman
Snygg bild, bakgrunden var väldigt välgjord. Länken till "Sisu" fungerar inte för mig. :gremconfused:

Rising

Vila i frid
Fetingsnygg!

Jag önskar jag kunde rita bakgrunder...

Först; estetiska synpunkter:
Reflektionerna i golvet, ormarnas skuggning och fönstret/stuckaturen ovanför porten i bakgrunden var otäckt snygga. Bra jobbat!

Sedan; synpunkter ur inspirationssynpunkt:
Jag har sett dig posta många inlägg om Sisu och förstått att det inte var tänkt att följa fantasygenrens mest stelbenta konventioner. Det klarar din bild bra att återge. Jag kanske skulle önska mig fler grejer på bilden som talade om hur spelet var tänkt att spelas (att du skulle fångat ett ögonblick i ett pågående skede, till exempel) men sådana är svåra att komma på. Nå, bilden är däremot rejält atmosfärisk och man får en bra inblick i vilken känslostämning du siktar efter. Det är ett bra betyg på en konceptbild.

Förresten var det hela ett mycket snyggt hantverk. Jag gillar att papperets kornighet vagt kan antydas i bilden, vilket har gett mycket levande strukturer på de stora grå, ytorna. Snyggt.

/Rising
som inte kan teckna med så mjuka blyertspennor

darker

Veteran
mycket bra! framförallt bakgrunden.

Erhöll idag Sagan om Ringen Special Extenden DVD Edition och gick igenom deras konceptbilds galleri bl a över Moria. Din bild hade samma dvärga-känsla.

Johan K

Gammal & dryg
MYCKET tjusig !!!!!!!

Oj då !!
den här är ju skitasnygg ju !!
Påminner mig om en dvärg som går i en av Moras hallar.

Man Mountainman

Storsvagåret
snajsigt

Men särskilt dvärgisk ser han ju inte ut. mer som en långhårig bishounen från nån fantasyanimeserie....

Jaja, jag ska inte döma, särskilt som en uttalad målsättning från din sida verkar ha varit att avlägsna dig från standardfantasykonventioner.

Mask_UBBT

Hero
*ler*

"Reflektionerna i golvet, ormarnas skuggning och fönstret/stuckaturen ovanför porten i bakgrunden var otäckt snygga. Bra jobbat!"

Tackar, tackar! Det rör sej nog snarare om 'stuckatur' än fönster i bakgrunden, men det är faktiskt ett försök till flamboyans, ett mönster som användes i sengotiska katedralsfönster. Reflektionerna i golvet var nästan för enkla för att jag skulle tro att någon skulle gilla dem, men det var trevligt att jag hade fel...

"Det är ett bra betyg på en konceptbild."

Yay!
Pågående handling i bilden vet jag inte om jag hade fått in på ett naturligt sätt, då det hela faktiskt började som ett försök till att använda vertikala tvåpunktsperspektiv(för att öva på att rita salar och valv), vilket gjorde att jag hade lite problem med att sedan få den att kännas dynamisk. Det blev lixom ett stilleben hela tiden. Så istället så gjorde jag en subjektiv bild från någon som blir krävd på tull, ställd en gåta eller dylikt....

"Förresten var det hela ett mycket snyggt hantverk. Jag gillar att papperets kornighet vagt kan antydas i bilden, vilket har gett mycket levande strukturer på de stora grå, ytorna. Snyggt."

Hmmmm.... Jag vet inte om du syftar på faktiskt kornighet( som i sådant fall beror på det faktum att pappret är av lägsta lagliga kvalitet) eller det faktum att jag inte har lärt mej använda min stompher ännu... :gremtongue:

/Mask - som åxå gillar sin vild, men inte den långa nackspärr den medförde....

Mask_UBBT

Hero
"Erhöll idag Sagan om Ringen Special Extenden DVD Edition och gick igenom deras konceptbilds galleri bl a över Moria. Din bild hade samma dvärga-känsla."

Yezzz! :gremsmile: Det betyder alltså att jag lyckats applicera flera vitt kulturellt skilda element och ändå lyckats uppnå samma föstaintryck! Det är bra, för annars kommer inte en själ kunna identifiera de små varelserna som dvärgar.

Exempel; hur många ormar finns i lothr? Och flamboyans fanns garanterat inte! Oljefat? Nupp! Och om man sedan går in på de fysiska och kulturella skillnaderna på dvärgarna kommer det ta tid...
...så då behövs det första intrycket(åtminstonde delvis) som referens.

/Mask

Skuggvarg

Hero
Är det?

Här får du min kommentar, Mask. Bli inte ledsen:

Snygg bild, men är det där verkligen en dvärg? Han såg lite väl lång ut...

/Skuggvarg

Mask_UBBT

Hero
Jadå!

Det är en dvärg, fast inte i Tolkien/minitank-anda. Det är egentligen en Arat(arbetsnamn), vilket är min egen dvärgvision.

Ser han lång ut??
Det är nog snarare en fråga om att han inte ser kort ut i förhållande till omgivningen, som då är gjord för dvärgar och av dvärgar. Att han inte är lika bred ochn skäggig som vanliga dvärgar är bara för att jag inte vill låsa dem till det...

Skuggvarg

Hero
Re: Jadå!

Hittills när du talar om dvärgar, så har jag hela tiden sett arketypdvärgen framför min inre syn. Därför blev jag något förvånad.
Han såg inte lång ut, men han såg lite väl lång ut för att jag skulle se honom som dvärg.
Har du plockat bort bilden nu? Jag försökte ta en extra titt på den nyss, men det gick inte alls.

/Skuggvarg

Sodivra

Champion
"Vi ÄR dvärgarna."

"We must defeat the dwarves!"
"Ugh... We ARE the dwarves."
"...Oh."

(Från http://www.dtemplar.org/stuff/warcraft_iii_unit_quotes.txt)

Det är nog snarare en fråga om att han inte ser kort ut i förhållande till omgivningen
Men då ÄR han inte kort längre! Använde detta i ett tal, faktiskt: "ifall rum är beroende av materia, är inte vår personlighet beroende av någon som uppfattar den då?"
Hur som helst.. Det handlar mer om människor än dvärgar, eller hur? Det enda som är dvärgigt med dom är att dom bor under marken, och att dom har pampiga byggnader.. Då känns dom baserade på människor snarare än dvärgar, känner jag det som.. Iofs, du kommer inte kalla dom dvärgar längre ens, så det spelar väl ingen roll.. :gremwink: