Några tipps om hur ni vill att sjävla spel systemet ska se ut?
enkelt, roligt och logiskt
Enkelt: gör ett praktiskt slag för att klara handlingar och anpassa reglerna så att de flesta slag kan slås som ett handlingsslag. Då slipper du göra så många olika specialregler som tynger ner regelboken. Men försök inte att pressa in precis allt under en regel. Två, tre olika grundregler tycker jag är okej.
Roligt: de flesta spelare jag känner gillar att slå tärning för exempelvis de skador de gör. I mitt fall föredrar jag att inte räkna ut skadan efter träffslaget. Istället för att räkna och dra och lägga till värden som skadetålighet o rustning så låter jag spelarna rulla tärning. Det är roligare. Samma princip på exempelvis fummel i magi. Istället för att räkna på hur mycket man missade och titta i tabellen så slår man tärning.
Låt spelarna vara delaktiga i alla moment. Om det är fienderna som står för handlingen kan man låta spelarna slå något slags motståndsslag. Spelare som bara sitter och väntar på att sl ska rulla tärningar och räkna klart är inte roade.
logiskt: låt alla tärningsslag fungera likadant. Om det finns två olika saker man ska slå med T20 så ska det vara bra att slå högt (eller lågt) i båda fallen.
tänker du på strid, fältslag eller hela krig? behövs regler för de två sista? Det kanske det gör men det behöver kanske inte vara med i grundreglerna.
Hur Strid fungerar beror väldigt mycket på stämningen i spelvärlden, heroisk eller jordnära. Ska en hjälte löpa någon risk när han slåss mot en bonde. Eller räcker det att bondtölpen kommer bakifrån och sätter kniven i ryggen på hjälten?
I heroisk fantasy gör det inget att man blir skadad och blödningar finns inte. I jordnära fantasy blir sår infekterade och det vanligaste dödssättet är att förblöda... man vinner striden men förlorar livet, några minuter senare.
det beror så helt och hållet på hur världen ser ut. Vilken slags magi kan man kasta? Är magiker mäktiga figurer eller bara hjälpredor eller kanske insnöade akademiker?
detta föredrar jag helt klart att rollspela. Högt färdighetsvärde i köpslå så ger spelledaren efter lite lättare och mot en rollperson som är kass köpman så är sl orubblig.
för att få bra svar vill du nog berätta lite mer om hur det är tänkt att man ska spela i världen.