Nekromanti Situationskomplex - en metod

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
"Skönhet och kreativitet kan uppstå ur formella krav", heter det ju (jmf Bach, Shakespear, ...). I denna anda har jag försökt skapa en metod för att formalisera en "situation", som ska förstås som en beskrivning av individer, relationer mellan individer, relationer mellan grupper och platser. Den ursprungliga tanken (2002) var att en sådan beskrivning kunde fungera som ett tillräckligt startskott för ett äventyr. Nu vet jag inte riktigt vad det kan fungera som, men eftersom det kan verka inspirerande i fall av idétorka tänkte jag ändå presentera saken här.

Tanken är att status är den viktigaste egenskapen i en relation. Det noteras såhär:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>{ a > b } Individ a har högre status än individ b</pre></div></div>

("Status" kan förstås tolkas på hur många sätt som helst. En enkel definition är "tillgång till resurser" (som andra är beroende av).)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>{ a > b, c } a har högre status än b och c, som har lika status</pre></div></div>

Grupper noteras med stora bokstäver:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>{ A > B } Grupp A har högre status än grupp B</pre></div></div>

När flera grupper finns i ett universum kan man använda individer a, b, c, ..., för grupp A; och i, j, k, ..., för grupp I; m, n, o, ... för grupp M, etc.

Platser noteras också med stora bokstäver, men jag har inte riktigt lyckats integrera platser i syntaxen. Tanken från början var att situationen skulle vara en ögonblicksbild över ett universum, där gruppers och individers relation till platserna också beskrevs (och inte minst var individerna befann sig), t.ex. om platser hade symbolisk betydelse eller stod för en oundgänglig resurs (hem, mat, olja, ...). Att beskriva detta skulle snarare kräva en graf (karta) istället för bara syntax, vilket lämnas som en övning åt läsaren...

Låt oss ta några exempel för att se om syntaxen kan bära frukt/få kött på benen.

Exempel 1:

Låt universum bestå av två grupper med lika status:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>U : {A, I }</pre></div></div>

Första gruppen är någorlunda platt till sin struktur. Det finns en ledare, a, och två individer som beror av denne.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>A : { a > b, c }</pre></div></div>

Andra gruppen är mer hierarkisk: k beror av j, som i sin tur beror av i (beror ~ lyder, eftersom status ~ makt) [~ betyder "ungefär lika med"].

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>I : { i > j > k }</pre></div></div>

Säg att det finns två platser, A och I, som fungerar som hem för grupperna.

Vilka "verkliga" personer kan tänkas uppfylla statuskraven ovan? Här är ett förslag:

a är en fågeljägare, som förser grupp A med mat. b och c tillför bara rekreativ underhållning, där b kan sjunga och c berätta sagor. I grupp I är i bonde som odlar mat och tar hand om grovjobbet på gården, j är frun som lagar maten och k är den värdelösa sonen som sitter i soffan och ser på TV. Båda grupperna har vad de behöver, och ingen konflikt eller ens kommunikation finns mellan dem. För att göra det intressant kan man låta I:s gård försvinna i intet, vilket tvingar gruppen att fly till A, där nya statusförhållanden måste etableras. Kanske blir k lärjunge för a, och när a dör tar över ansvaret för gruppernas försörjning?

Exempel 2:

Återigen ett exempel med två grupper:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>A : { a > b, c, d }</pre></div></div>

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>I : { i, j }</pre></div></div>

Grupp A har en envåldshärskare som styr och ställer över allt och alla. Grupp I är helt platt. A kan t.ex. vara ett tonårsgäng, och I två älskare. Som i en viss film kan i råka döda a:s hund av misstag. Platsen är en skog vid en gammal gruva.

Exempel 3:

Till sist ska jag ta två exempel på samhällsnivå:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>U1 : { A > B > C }</pre></div></div>

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>U2 : { A, B > C, D }</pre></div></div>

I fallet U1 har vi ett skiktat samhälle med eliten på topp och underklassen längst ner, en situation som bäddar för konflikter och upprorsförsök. I U2 däremot finns en dynamik. De två grupperna A och B tävlar om makten, medan C och D gör sitt bästa för att utöva inflytande.

Såhär kan man fortsätta hur länge som helst. Kul, eller hur?

Det jag skulle vilja fortsätta arbeta med är platserna, och då framförallt revir, symbolisk betydelse och resurser. Men det får bli till en annan gång.

Varma hälsningar
Olle

PS. Mina ursprungliga anteckningar från 2002 är förlorad, förutom (kanske) på en plats: en attachment till min gamla forumtråd ("intellektuell skräpmat", som jag nekrobumpade). Finns den filen kvar någonstans, eller är den hopplöst förlorad? Tacksam för svar. DS.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Måns Bredelius said:
jag förstår inte riktigt det här. Jag har fattat grunden tror jag men inte de viktiga detaljerna.
Något speciellt du tänker på?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Utöver att göra det lättare för en dator att begripa samhällen, vad gör man med det? Var kommer äventyren ifrån?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Krille said:
Utöver att göra det lättare för en dator att begripa samhällen, vad gör man med det? Var kommer äventyren ifrån?
Materialet kommer från att "fylla i" den abstrakta stommen, förutsatt att man "ser" något från syntaxen, eller är den typ av människa som inspireras av sådant. Om jag t.ex. skriver

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>{ a > b > c > d }</pre></div></div>
vad ser du då? En strikt hierarkisk grupp. Utifrån detta kan man få uppslag till material som förverkligar modellen, t.ex skolklassen Jan Guillo växte upp i, eller ett helvetiskt fängelse där varje fånge har ansvar för den fånge under honom/henne, eller fyra soldater med olika rang, eller fyra indier från varsitt kast.

En poäng kan vara att man på detta sätt utgår från helheten istället för detaljen; sammanhanget skapas först. Kompaktheten kan också ge en överblick.

Hur man sen går från material till äventyr är en annan fråga. Jag har inte rollspelat på länge, så jag har dålig koll på vilka slags äventyr det finns. Rimligtvis innebär varje äventyr att (minst) två grupper interagerar med varandra. Gruppens struktur påverkar hur denna interaktion ser ut. När man ser på gruppernas struktur kan man få uppslag om potentiella konflikter, som i mitt första exempel ovan när grupp I tvingades fly till grupp A. Statusordningen anger ju också underförstått vilka som har tillgång till resurser (eftersom status ~ tillgång till resurser), och omfördelning av just resurser handlar nog många äventyr om.

Kanske kan man argumentera för att det för SL är viktigare med en övergripande koll än detaljkunskap, eftersom detaljer lätt kan improviseras fram. I ett sådant perspektiv blir syntaxen ett sätt att skissa.

Formaliseringen sätter en utgångspunkt och ett ramverk för brainstormingen. Och eftersom begränsning kan ge upphov till inspiration...

Kortheten i syntaxen gör det lätt att experimentera med olika gruppstrukturer.

Osv, osv :gremsmile:
 
Top