God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,529
Jag håller på att skriva på ett fan-supplement till Fantasy! som kommer heta "Bortom dödens slöja" och som är menat att lösa problemet med TPK:er mitt i handlingsdrivna kampanjer där det är besvärligt att helt plötsligt stoppa in en helt ny grupp. Äventyrarna antingen vägrar att följa med dödsguden till efterlivet eller blir vägrade inträde. De måste sedan ge sig ut på äventyr i dimensionen mellan världarna som är fylld med andra spöken, många som blivit galna av att inte kunna finna någon vila, monster som äter av de dödas själarnas lidande, fallna änglar, uppstigna demoner och av någon anledning albinopingviner.
Att förlora alla sina KP kommer fungera annorlunda än för de levande av den enkla anledningen att de döda inte kan dö igen. Istället förlorar de delar av sig själv som ersätts med... andra saker. Här kommer det komma in saker som korrupta och heliga förmågor men det är inte viktigt här. Vad jag funderar över är hur mycket man kan förlora av sin karaktär. Alla siffror och förmågor på karaktärsbladet är fair game för förändring när själen börjar tappa kopplingen till sin förre detta kropp och jordelivet och med det ändras minnet till viss del. Men till hur stor del är personligheten en del av själen? Om man spelar en arg karaktär kommer det från själen och ändras inte eller är det något som kommer från livet karaktären levt? Är kön och art, alv, dvärg, människa, kopplat till själen eller inte?
Vad tycker ni? Hur mycket är för mycket och var ska man dra gränsen?
Att förlora alla sina KP kommer fungera annorlunda än för de levande av den enkla anledningen att de döda inte kan dö igen. Istället förlorar de delar av sig själv som ersätts med... andra saker. Här kommer det komma in saker som korrupta och heliga förmågor men det är inte viktigt här. Vad jag funderar över är hur mycket man kan förlora av sin karaktär. Alla siffror och förmågor på karaktärsbladet är fair game för förändring när själen börjar tappa kopplingen till sin förre detta kropp och jordelivet och med det ändras minnet till viss del. Men till hur stor del är personligheten en del av själen? Om man spelar en arg karaktär kommer det från själen och ändras inte eller är det något som kommer från livet karaktären levt? Är kön och art, alv, dvärg, människa, kopplat till själen eller inte?
Vad tycker ni? Hur mycket är för mycket och var ska man dra gränsen?