Nekromanti Själar och hur de fungerar

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller på att skriva på ett fan-supplement till Fantasy! som kommer heta "Bortom dödens slöja" och som är menat att lösa problemet med TPK:er mitt i handlingsdrivna kampanjer där det är besvärligt att helt plötsligt stoppa in en helt ny grupp. Äventyrarna antingen vägrar att följa med dödsguden till efterlivet eller blir vägrade inträde. De måste sedan ge sig ut på äventyr i dimensionen mellan världarna som är fylld med andra spöken, många som blivit galna av att inte kunna finna någon vila, monster som äter av de dödas själarnas lidande, fallna änglar, uppstigna demoner och av någon anledning albinopingviner.

Att förlora alla sina KP kommer fungera annorlunda än för de levande av den enkla anledningen att de döda inte kan dö igen. Istället förlorar de delar av sig själv som ersätts med... andra saker. Här kommer det komma in saker som korrupta och heliga förmågor men det är inte viktigt här. Vad jag funderar över är hur mycket man kan förlora av sin karaktär. Alla siffror och förmågor på karaktärsbladet är fair game för förändring när själen börjar tappa kopplingen till sin förre detta kropp och jordelivet och med det ändras minnet till viss del. Men till hur stor del är personligheten en del av själen? Om man spelar en arg karaktär kommer det från själen och ändras inte eller är det något som kommer från livet karaktären levt? Är kön och art, alv, dvärg, människa, kopplat till själen eller inte?

Vad tycker ni? Hur mycket är för mycket och var ska man dra gränsen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bortom dödens slöja? Really? :p
God45 said:
Det är ett arbetsnamn, jag tror jag kommer på något bättre medan jag skriver det men hej, jag kanske börjar gilla det ;)
Arfert said:
Arbetsnamnet funkar tycker jag. ;)
Robert Jonsson said:
Får se till att hämnas att göra något till Bortom som heter Saga: En Fantasi! eller liknande då. ;)
Arfert said:
Bring it on!
Robert Jonsson said:

rollspelspiraten

Swordsman
Vad jag funderar över är hur mycket man kan förlora av sin karaktär. Alla siffror och förmågor på karaktärsbladet är fair game för förändring när själen börjar tappa kopplingen till sin förre detta kropp och jordelivet och med det ändras minnet till viss del. Men till hur stor del är personligheten en del av själen? Om man spelar en arg karaktär kommer det från själen och ändras inte eller är det något som kommer från livet karaktären levt? Är kön och art, alv, dvärg, människa, kopplat till själen eller inte?
Minnet har du redan nämnt, ju större förändring = ju kortare minne = planlös själ utan vetskap eller mål = limbo.
Spelar man en arg karaktär kanske man sakta börjar inse att man inte längre vet varför man är arg. Spelar man alv så tappar man sina alviska drag och förändras sakta men säkert till enbart en diffus skugga av en humanoid. En dvärg behåller kanske sin längd men tappar sina andra dvärgiska drag.

Kul idé tycker jag. Bra jobbat. =)

Tomatalven

Hero
Jag tror inte på själar. Jag är inte samma person som för 5 min sen. Medvetandet är opersonligt.

Tomatalven

Hero
Cool idé! Jag tror inte på själar, jag är inte samma person som för 1 min sen. Individer är flöden, inte eviga själar (tror jag) :)
Arfert said:
Och jag tror inte på Klippgubbar, men de finns med i mitt spel ändå. ;) ...det är ju Fantasy!

Tomatalven

Hero
Nu så: Cool idé! Jag tror inte på eviga själar, individer är flöden, inte själar :)
Tomatalven said:
Hahaha det här forumet är konstigt