I tråden om modern designfilosofi smög jag in på ett sidospår som inte hade med ämnet att göra, så bättre att ta det som en egen tråd. Jag är ju inte ett stort fan av färdiga spelvärldar, men här är en grej jag skulle tycka vore intressant: En spelvärld beskriven flera gånger. Antingen i flera separata kapitel, eller bara att samma information dyker upp flera gånger. Och informationen är motsägelsefull.
Okej, tänker ni, det är ju lite kul och har gjorts några gånger. En spelvärld som är subjektivt beskriven, och någon sanning är inte etablerad, utan spelvärlden visar olika perspektiv på världen. Men nej, det är inte det jag pratar om. Jag pratar om, typ, flera överlappande spelvärldar, där alla är lika sanna.
Såhär, va: I en riktigt fräck omgång av Hantverksklubben spelade vi med temat att samma scen spelades igenom flera gånger. Huvudscenen var ett möte mellan två bröder. Vi spelade scenen flera gånger. I en scen var den ene brodern högstatus, i en annan den andre. I en scen sade den ene brodern att han hade mördat deras far. Relationer och även fakta var formbara och ändrade sig mellan genomspelningarna, men en grundläggande kärna fanns fortfarande kvar. De två bröderna, deras relation. Genom att spela upp scenen flera gånger fick vi liksom se den relationen på många olika plan och dimensioner samtidigt. Det var asballt.
Jag tänker att man kan göra samma sak med en spelvärld. Beskriva den flera gånger, med olika perspektiv, olika fakta, olika sanningar, men med en "kärna" av saker som finns i världen. Under spel spelar man i alla dessa versioner samtidigt. Det finns inte en enskild sanning, och saker som etablerats som sanna i en scen kan vara falska i en annan. Jag tror att det kunde vara riktigt intressant och ballt, och att det kan ge en väldigt djup och inspirerande spelvärld. Till exempel kan man jobba med grupperingar lite som vi gjorde med de två bröderna. En gruppering kan ibland vara en hemlig konspiration som vill ta över världen, ibland en utopisk rörelse, ibland en ganska vardaglig politisk inriktning, och så vidare. Alla med ett lite gemensamt tema som på detta sätt visas upp från många olika håll.
Okej, tänker ni, det är ju lite kul och har gjorts några gånger. En spelvärld som är subjektivt beskriven, och någon sanning är inte etablerad, utan spelvärlden visar olika perspektiv på världen. Men nej, det är inte det jag pratar om. Jag pratar om, typ, flera överlappande spelvärldar, där alla är lika sanna.
Såhär, va: I en riktigt fräck omgång av Hantverksklubben spelade vi med temat att samma scen spelades igenom flera gånger. Huvudscenen var ett möte mellan två bröder. Vi spelade scenen flera gånger. I en scen var den ene brodern högstatus, i en annan den andre. I en scen sade den ene brodern att han hade mördat deras far. Relationer och även fakta var formbara och ändrade sig mellan genomspelningarna, men en grundläggande kärna fanns fortfarande kvar. De två bröderna, deras relation. Genom att spela upp scenen flera gånger fick vi liksom se den relationen på många olika plan och dimensioner samtidigt. Det var asballt.
Jag tänker att man kan göra samma sak med en spelvärld. Beskriva den flera gånger, med olika perspektiv, olika fakta, olika sanningar, men med en "kärna" av saker som finns i världen. Under spel spelar man i alla dessa versioner samtidigt. Det finns inte en enskild sanning, och saker som etablerats som sanna i en scen kan vara falska i en annan. Jag tror att det kunde vara riktigt intressant och ballt, och att det kan ge en väldigt djup och inspirerande spelvärld. Till exempel kan man jobba med grupperingar lite som vi gjorde med de två bröderna. En gruppering kan ibland vara en hemlig konspiration som vill ta över världen, ibland en utopisk rörelse, ibland en ganska vardaglig politisk inriktning, och så vidare. Alla med ett lite gemensamt tema som på detta sätt visas upp från många olika håll.