Självmotsägande spelvärld

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
I tråden om modern designfilosofi smög jag in på ett sidospår som inte hade med ämnet att göra, så bättre att ta det som en egen tråd. Jag är ju inte ett stort fan av färdiga spelvärldar, men här är en grej jag skulle tycka vore intressant: En spelvärld beskriven flera gånger. Antingen i flera separata kapitel, eller bara att samma information dyker upp flera gånger. Och informationen är motsägelsefull.

Okej, tänker ni, det är ju lite kul och har gjorts några gånger. En spelvärld som är subjektivt beskriven, och någon sanning är inte etablerad, utan spelvärlden visar olika perspektiv på världen. Men nej, det är inte det jag pratar om. Jag pratar om, typ, flera överlappande spelvärldar, där alla är lika sanna.

Såhär, va: I en riktigt fräck omgång av Hantverksklubben spelade vi med temat att samma scen spelades igenom flera gånger. Huvudscenen var ett möte mellan två bröder. Vi spelade scenen flera gånger. I en scen var den ene brodern högstatus, i en annan den andre. I en scen sade den ene brodern att han hade mördat deras far. Relationer och även fakta var formbara och ändrade sig mellan genomspelningarna, men en grundläggande kärna fanns fortfarande kvar. De två bröderna, deras relation. Genom att spela upp scenen flera gånger fick vi liksom se den relationen på många olika plan och dimensioner samtidigt. Det var asballt.

Jag tänker att man kan göra samma sak med en spelvärld. Beskriva den flera gånger, med olika perspektiv, olika fakta, olika sanningar, men med en "kärna" av saker som finns i världen. Under spel spelar man i alla dessa versioner samtidigt. Det finns inte en enskild sanning, och saker som etablerats som sanna i en scen kan vara falska i en annan. Jag tror att det kunde vara riktigt intressant och ballt, och att det kan ge en väldigt djup och inspirerande spelvärld. Till exempel kan man jobba med grupperingar lite som vi gjorde med de två bröderna. En gruppering kan ibland vara en hemlig konspiration som vill ta över världen, ibland en utopisk rörelse, ibland en ganska vardaglig politisk inriktning, och så vidare. Alla med ett lite gemensamt tema som på detta sätt visas upp från många olika håll.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,303
Låter coolt! Får mig lite att tänka på The Man Who Was Thursday av Chesterton, eller kanske The Third Policeman av Flann O'Brien.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Jag tänker att man kan göra samma sak med en spelvärld. Beskriva den flera gånger, med olika perspektiv, olika fakta, olika sanningar, men med en "kärna" av saker som finns i världen. Under spel spelar man i alla dessa versioner samtidigt. Det finns inte en enskild sanning, och saker som etablerats som sanna i en scen kan vara falska i en annan.
Vi har byggt in detta i Kopparhavets hjältar, och det bygger såklart på Granströms tankar från Trakorien om multiversum och gnosticism. Exakt detta hände när vi spelade för ett tag sedan. Det var rätt förvirrande, men kul. Saker som varit sanna för alltid ersattes med nya saker som varit sanna för alltid odyl. En mer logisk variant av detta ser man i Matrix när programmen ändrar på världen.

Men jag har lite svårt att greppa hur man tar det ett steg till. För i mitt exempel är det fortfarande någon form av kausalitet och därmed går det att förstå ett varför och hur. Men i ditt fall saknas det och jag tror jag missar själva poängen med att ändra på spelets sanningar för sakens skull.

För vi pratar inte Ground Hog Day här, utan något mer surrealistiskt?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,440
Det låter väldigt intressant. Om det ska utökas från ett enkvällsscenario till en värld (som jag då antar kommer att spelas i över en längre tid) så gissar jag att det behöver etableras vissa "fasta punkter" som du säger. Typ, genre (fantasy/urban fantasy/skräck/diskbänksrealism) och kanske känsla (är det komedi eller drama?).

Lite av en tangent, men det är lite på det här sättet jag upplevt Trakorien och svavelvinter. Först genom min egen (avbrutna) genomspelning av kampanjen, sedan via podden Vi Spelar Rollspel och så genom romanerna av Brior. Samma grund men med olika berättelser.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Men jag har lite svårt att greppa hur man tar det ett steg till. För i mitt exempel är det fortfarande någon form av kausalitet och därmed går det att förstå ett varför och hur. Men i ditt fall saknas det och jag tror jag missar själva poängen med att ändra på spelets sanningar för sakens skull.
Poängen skulle vara att kunna ge en mer flerdimensionell bild av saker och ting. En del av grejen är just att frigöra sig från kausaliteten. Att saker som alltid varit sanna ändrar sig till något annat som alltid varit sant har jag också spelat, i Nobilis. Men ja, här kommer liksom inte sakerna att vara sanna eller ej.

Lite som i vår scen med de två bröderna. Ingen scen var explicit sann i alla detaljer, men alla scener sade någonting om deras relation och historia, och den ”riktiga” scenen, om man kan tala om en sådan, var typ summan av alla scenerna.

Lite som att man kan tycka att ett porträtt kan fånga en människa bättre än ett fotografi, även om fotografiet är mer ”korrekt”, eller hur en expressionistisk målning kan visa verkligheten utan att avbilda den troget.

Om man tar mitt exempel med grupperingen som kan skildras på flera olika sätt. Vilken grupp/rörelse/organisation som helst har massor av olika sidor, olika perspektiv, olika personer, grenar, tolkningar, och man kan se dem på många olika sätt beroende på ens egna världssyn. Dessutom en otrolig mängd potentialitet: saker som organisationen skulle kunna bli eller kanske skulle vilja vara. Allt detta blir ju omöjligt att fånga i en berättelse där man interagerar med organisationen under en begränsad tid, och ofta genom att samma rollpersoner träffar samma representanter från organisationen. Genom att visa upp många olika sidor av den, olika tolkningar, olika versioner av den, kan man kanske ge en mer holistisk bild som inte ”kollapsar vågformen”.

För att dra ännu en liknelse med visuell konst så är det lite som när Picasso försöker visa en person från flera olika håll samtidigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Det låter väldigt intressant. Om det ska utökas från ett enkvällsscenario till en värld (som jag då antar kommer att spelas i över en längre tid) så gissar jag att det behöver etableras vissa "fasta punkter" som du säger. Typ, genre (fantasy/urban fantasy/skräck/diskbänksrealism) och kanske känsla (är det komedi eller drama?).
Ja, så är det nog. Jag vet inte om detta behöver göras explicit eller om det sker implicit i gruppen under spel.

Lite av en tangent, men det är lite på det här sättet jag upplevt Trakorien och svavelvinter. Först genom min egen (avbrutna) genomspelning av kampanjen, sedan via podden Vi Spelar Rollspel och så genom romanerna av Brior. Samma grund men med olika berättelser.
Ja, det är en bra jämförelse! Jag har inte spelat eller läst någon form av Svavelvinter, men flera versioner av samma värld eller flera genomspelningar av samma kampanj är nog lite likt vad jag eftersträvar här. Fast jag vill göra det samtidigt.

Man kan också jämföra det med typ James Bond. Massor av olika berättelser, olika böcker och filmer med olika skådisar, olika kulturella samanhang och olika tidsåldrar. Bond är ju allt detta på en gång, och ingen enskild Bond-berättelse kan ju fånga det.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,440
Mina tankar går till att använda verktyget för att skildra en revolution. Jag lyssnar just nu på en pod om ryska revolutionerna (1905/1917). Det hade varit intressant med ett spel som skildrar en liknande revolution, men istället för den stora mängden aktörer som var mot tsarens envälde (i verkligheten allt från bombkastande anarkister till konservativa liberaler som egentligen bara vill ha en nedskriven konstitution) så bakar man samman alla dessa till "revolutionärerna" som är hjältar/mördare/monarkister/anarkister/socialister/liberaler/bönder/intellektuella stadsbor.

Allt samtidigt om vartannat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Mina tankar går till att använda verktyget för att skildra en revolution. Jag lyssnar just nu på en pod om ryska revolutionerna (1905/1917). Det hade varit intressant med ett spel som skildrar en liknande revolution, men istället för den stora mängden aktörer som var mot tsarens envälde (i verkligheten allt från bombkastande anarkister till konservativa liberaler som egentligen bara vill ha en nedskriven konstitution) så bakar man samman alla dessa till "revolutionärerna" som är hjältar/mördare/monarkister/anarkister/socialister/liberaler/bönder/intellektuella stadsbor.

Allt samtidigt om vartannat.
Ja, det vore ett ballt sätt att använda det på!
 
Top