Nekromanti Sjöfarare&Bankirer

Marcus J

Hero
Jag håller med om att de inte ska få sittta och läsa i tabellerna. Även om kunskapen går att få tag i så kan deras källa vara felinformerad, förutsättningarna förendras elller dylikt. Sen är dt nog inte så troligt att deras kontakt känner till allt om alla hamnar som faktiskt är uppräknade i S&P. Så mitt råd är låt deras källa vara fel informerad t.ex "jag har hört att det är hungersnöd i Asharien igen" och när de kommer dit så visar det sig att de har fått de bästa skördarna i mmannaminne, all säd de hade med sig är ren förlust tillsammans med hyran för sjömännen och deras mat och dryck.

Men ditt verakr ju vara att de kan allt om alla hamnar. Svaret är enkelt, INGEN kan allt det, inte ens en alv som har seglat runt Mundana 15 ggr och är 5000 år gammal.

Zishan

Veteran
Håller med Xenon på den punkten!

Motstånd skall regleras efter spelarnas skicklighet!

Vem slänger fram en liten Vätte som motstånd till Herr Ivian och förväntar sig att det skall bli en spännande fair-fight??

Ett äventyr eller händelse som är lätt är en man lätt glömmer, ett man knappt överlever och lyckas med nått riktigt svårt att ett att minnas länge!
Får jag fråga om du hade haft ett gäng riddare ute på fältet skulle du sätta upp fem översjälvsäkra bönder som motstånd till dessa?? Antagligen inte då det inte skulle finnas nån mening och dessa skulle nergöras fortare än tärningslagen kan slåss! Du skulle antagligen hellre välja ett par tiraker kanske t o m Trukher som motstånd eller hur, varför skulle denna "regel" gälla i sociala sammanhang??

Och att Spelarna får läsa i Sjöfarar listan över hamnar o dylikt är total NONSENS!!!!!!

VAR FAN FINNS DEN INFORMATIONEN??? EN jätte gigantisk anslagstavla i hamen? En snäll farbror som berättar detta för en??? Nä den står intatuerad på kaptenens vänstra stjärt? Listan är gjord för spelledare och inget annat!

Information fick man oftast köpa sig till, och de där extra profit tipsen är naturligtvis dyrare om de överhuvudtaget är möjliga att köpa!
Möjligtvis att De Cirefaliska eller Sabriska handelshusen har något sådär täckande listor, men dom listorna tror jag knappast att dom delar med sig av!

Om en ide är för bra för att vara sant, ska man alltid fråga sig varför ingen annan tänkt på det!!!

Sen så är rikedom en tve-eggad lycka! Den ger en mycket, så som allt det man önskar och allt det man önskade man slapp! Kvinnor, materiella ting och respekt, fiender i alla dess former! Allt ifrån den avundsjuke matrosen till den elakaste Bazirk kaptenen till de Sabriska o Cirefaliska handelshusen! Låt detta reflekteras i spelet!!

Pendragon

Swashbuckler
Halkyoner och Demoner

Om inget annat funkar, eller spelarna gnäller för mycket, kan du ju alltid kasta in en halkyonfamilj eller något annat otrevligt som dras till de där magiska artefakterna de har ombord...

Något som spottar filament omkring sig på det där sättet lär ju vara väldigt attraktivt för vissa som inte har lust att nedkalla egna demoner.

Sen finns det ju även risken att demonerna tar sig fria ur sina aggregat och hellre bosätter sig i besättningsmän eller rollpersoner.

Just demoniska aggregat bör man nog inte ta allt för lätt på...

/Joel

zuntona

Swordsman
Att det inte ska vara lätt att få magiska föremål. Problemet i din grupp ligger ju i att de har alla väldigt bra fördelar i olika områden. En sak jag funderar också på är hur fördelar de inkomsten? Besättningen borde ju förstå att de omsätter mängder och vill nog ha betydligt mer än vanliga besättningar. Dessutom är denne prins nöjd med lika stor del av kakan som de andra eller anser han att han ska ha mer pengar.

zuntona

Swordsman
Smuggling

Handelshus är väl aldrig speciallt glada över att få konkurans men de kan lätt fixa fram det mesta. För en stor summa pengar så kan vilken sjöman som helst "plantera" något olagligt föremål på skeppet och sen så blir de rapporterade för att smuggla. Det kan ju vara guld eller något i Consaber. Är det inte där som de ser så hårt på guldsmuggling. Då har nog inte rollpersonerna något annat val än att bortförklara sig jävligt bra eller fly fältet. Flottan där lär de få svårt att undkomma så de får troligtvis dumpa skeppet då.
Taskigt men o så effektivt och logiskt

Hamsterbane

Veteran
Får jag fråga om du hade haft ett gäng riddare ute på fältet skulle du sätta upp fem översjälvsäkra bönder som motstånd till dessa??
Det får du gärna fråga, och svaret är ja, jag sätter gärna upp sådana situationer. Till exempel, nyligen kom det sex stycken rövare med kortbågar och lätta sablar och anföll rollpersonerna, som är riktigt dugliga krigare. Inte en enda rp blev skadad, men samtliga rövare fetdog, som väntat. Anledningen till detta var att rollpersonerna var utklädda till kvinnor allihopa (eftersom utländska män inte får vistas i Momolan) och alltså inte hade vapen synliga.
När rollpersonerna senare försökte storma en ointaglig rövarborg med 150 rövare i gick det inte alls lika bra.
Knepet är, enligt mig, att få spelarna att känna sig hemma i spelvärlden, få det att kännas realistiskt, och det gör man lätt genom att vara rättvis och konsekvent så att det både kan finnas bakslag och oväntade framgångar, likaväl som den tungt tillkämpade erfarenhet som du pratar om.

Och att Spelarna får läsa i Sjöfarar listan över hamnar o dylikt är total NONSENS!!!!!!
VAR FAN FINNS DEN INFORMATIONEN???
Många utropstecken blir det... jag medger att jag ska vara mer ofri vad gäller deras tillgång till tabellerna, samtidigt så känns det ändå som om man kan få tillgång till sådan information om man nu är en handelsman med en massa livvakter i släptåg och sprider guld omkring sig till den som kommer med kunskap.......

Hamsterbane

Veteran
De lider av "Moderna sjukan" och är allmänt rättvisa av sig, ser ogillande på trälväsendet trots att många av dem är adliga och så vidare. Tyvärr :gremsmile:
Inför varje ny inköpsrunda av varor får varje man köpa andelar av prinsen. Varje andel kostar 1000 silver, och det kan bli så att en person investerar 70 andelar, en 24, en 36 och prinsen själv 120 (han investerar alltid mest). Sedan, när lasten är köpt och såld igen så står de där med en ny, större summa pengar, då drar de bort kostnaderna för besättningens logi + skeppsreparationer, och så vidare, och delar med några slag mot Räkning upp den resterande summan i det antal andelar som investerades. Varje man inkasserar sedan sina andelar, och är fri att investera så mycket han/hon nu vill investera i nya andelar, a 1000 silver styck.
Dessutom brukar de ibland skänka typ 20000 silver till besättningen som delas upp dem emellan enligt andelssystemet för besättningar som finns i S&P, en enorm bonus alltså. Det minskar bort möjligheterna för besättningen att göra myteri, mer eller mindre....

Men däremot ska jag nog överväga den fina idén att låta demonerna i de demoniska aggregaten rymma... :gremelak:

Hamsterbane

Veteran
Kom bara att le när jag läste det där:

jag har hört att det är hungersnöd i Asharien igen
Det är svinaktigt ovärt att sälja och köpa mat, vilket mina spelare insåg när de förhandlade om matpriserna. Det är ju som att fylla skeppet med frigolit, rätt värdelöst med andra ord jämfört med andra saker som man kan fylla skeppet med. Ett enda ton tobak kan ju lätt vara värt lika mycket som hundra ton livsmedel, för en bråkdel av volymen och vikten - och med samma vinstutgång, bättre hållbarhet och därtill lättare att gömma/smuggla. Allt som kostar mindre än 3-4000 är ganska ovärt att skeppa, om man ser det ur handelsmannakoboldisk synvinkel...

(Antagligen är jag en sån själv, det kanske är därför jag låtit dem följa reglerna för att bli rika så länge...? )

Pendragon

Swashbuckler
Ett enda ton tobak kan ju lätt vara värt lika mycket som hundra ton livsmedel, för en bråkdel av volymen och vikten - och med samma vinstutgång, bättre hållbarhet och därtill lättare att gömma/smuggla. Allt som kostar mindre än 3-4000 är ganska ovärt att skeppa, om man ser det ur handelsmannakoboldisk synvinkel...
Då är ju frågan omdet alltid finns en skeppslast tobak att köpa, och när folk märker svinigt mycket rpna får betalt för det på slutstationen lär de ju höja sina priser också... här finns ju uppenbarligen pengar att tjäna!
Gnäller rpna kan ju alltid den lokale grossisten argumentera med att eftersom deras skepp är såpass snabbt kan han med gott samvete höja priserna, eftersom rpnas omkostnader blir såpass låga...

Var på rpna blir lynchade av "kollegor" som inte alls har lika låga omkostnader... :gremwink:

/Joel