Nekromanti sjöfarare eller vandöda?

Ceram

Hero
Jag ska köpa en av böckerna sjöfarare & pirater eller nekromanti & vandöda. Frågan är givetvis vilken bok är bäst? Mina spelare kommer inte vara varken nekromantiker eller pirater men nekromantiker är bra fiender och åka båt måste man vara för att komma någonstans. Mina favorit böcker är Asharien & Soldarn och Geografica Mundana (så att om ni vet om vi ligger på samma våglängd).

Magnus L

Hero
En viktig sak...

...som du ska tänka på är vad du har för förväntningar på S&P. Vill du spela sjöslag så kan du lika gärna vänta med att köpa den eftersom du behöver Krigsherren (eller Fältherren) för att kunna göra det ordentligt. Tycker du att det inte är så viktigt så är S&P en riktig jävla bra modul...det är iofs V&N också, du måste helt enkelt rannsaka dig själv och tänka ut vad ni ska spela för kampanj, för bägge är några av de bättre modulerna som Neo gett ut.

Foggmock

Myrmidon
Jag recenserade N&V i Codex nummer 20 och gav den 3/5 i betyg. Det är inte en urkass modul, men den är inte någe vidare Wow-ig heller, men läs gärna min recension för mer info.

Är du hängiven Eonit behöver du ju inte fundera på saken. Köp båda. Neogames moduler är inte så förbålt dyra, trots allt.

Faralor

Veteran
själv måste jag säga att jag inte köpt sjöfarare & pirater ännu. som du så fint sa det själv så medför necromantiker o vandöda lite mysiga elakingar som man kan blanda in. Vad gäller N & V så brukar väll inte anledningen till o köpa den i första hand va att någon enstaka i gruppen vill vara necromantiker den kan medföra kompliaktioner om inte alla i gruppen är med på det hela dvs är assistenter till necromantikern eller själva är necromantiker.

Magnus L

Hero
Anledning

Vad gäller N & V så brukar väll inte anledningen till o köpa den i första hand va att någon enstaka i gruppen vill vara necromantiker den kan medföra kompliaktioner om inte alla i gruppen är med på det hela dvs är assistenter till necromantikern eller själva är necromantiker.

Att man som SL vill ha en modul med elakingar att dregla över på kvällarna då? :gremsmile:

Allvarligt talat, främsta användingsområdet för mig är inte att spela nekromantiker utan att sätta färg på de fientliga nekromantikerna och göra spännande kampanjer med odöda.

Beror på vad du söker

Det är svårt att säga vilken av dem som är bäst då de båda naturligtvis behandlar väldigt olika saker. Jag rekomenderar därför att du köper den boken som du anser dig ha mest nytta av i dina kommande äventyr och kampanjer eller den som du tror kommer innebära intressantast läsning.

V&N är fylld av vandöda varelser som du i sann D&D anda kan skicka mot dina spelare att hacka ihjäl. Att sedan dessa i regel är ganska fräcka och genomtänkta gör det ju knappast tråkigare. Så om detta är något du önskar eller om du helt enkelt bara vill ha så mycket stämningsfull bakgrundsinformation till den eventuella ärkeondingen - då är detta en bok för dig! Att den sen innehåller en och annan smaskig mörk hemlighet är ju inte heller fel...

S&P däremot är en tämligen karaktärssvag bok på så vis att den i stort sett bara handlar precis om det som den utger sig för att göra. Den är mycket välgjord och det märks att författaren minsann har läst lite sjöfartshistoria så här finns det faktiskt en del som man kan lära sig. Å andra sidan är den tämligen fattig på extravaganser. Du får helt enkelt mycket information om det du vill ha (om sjöfarare och pirater) men boken har inte enligt mig så mycket att erbjuda i stämningsväg som direkt inspirerar till äventyr. Så såvidare din spelare inte ämnar gästa haven på några längre resor så är detta nog inte boken för dig - så vidare du inte önskar lära dig lite om historisk eller snarare mundansk sjöfart vilket iofs kan vara nog så intressant läsning...

Slutligen har du väl inte missat inormationen på neogames hemsida ?

Ceram

Hero
följdfråga...

Finns det regler för handelshus eller liknande i Sjöfarare & pirater?

Phelan

Hero
Jodå!

Jodå, det finns utförliga regler för handel mellan olika platser, tillgänglighet, efterfrågan osv. Möjligen kändes det som om vinsterna var lite väl låga, men man kan ju alltid använda mekaniken och bara justera formlerna för att få ordning på det, om man märker att det blir ett problem.

Mvh / Phelan

Ceram

Hero
Re: Jodå!

Då lutar det åt Sjöfarare & Pirater. Eller också kanske jag får mina spelare att köpa dem båda och sedan lånar jag dem :gremwink:

Vart tog handelshusen vägen?

Det borde ju finnas en hel den sådana i Mundana tycker man och visst hade inte varit så mycket begärt att fått några av de största/viktigaste beskrivna i en modul som S&P (med namn, huvudnäring, nyckelpersoner m.m.) men de lös med sin frånvaro tyckte jag. Regler för handel, jo man tackar i alla ära, men handelshusen då? Finns förvisso ett par återgivna i A&S men dessa räcker inte på långa vägar!

För övrigt tyckte jag handelsregelerna var helt OK. Hade bara varit desto bättre om man hade haft lite färdiggjorda handelshus och applicera dem på...

Belldozer

Veteran
Re: Lite OT här på slutet

Om ni inte redan är med i SVEROK, så kan jag rekommendera det. Föreningar anslutna till sverok får nämligen bidrag för sina föreningsaktiviteter, det senaste informationen jag har är 15:-/sammankomst (en sammankomst är en planerad föreningsaktivitet, som kan vara allt från att ta en fika/gå på bio till att spela rollspel/dataspel). Man kan dessutom få bidrag från olika instanser (kommer inte riktigt ihåg alla regler), så om jag minns rätt fick vi in ungefär 40:- till föreningen per sammankomst. Ett bra sätt att sponsra inköpen av rollspel, även om spelen då tillfaller föreningen. :)

Sveroks hemsida

//Stefan Gunnarsson

Ceram

Hero
sverok?

Vad förbinder man sig till om man går med i Sverok?

Bli lite sponsrad är ju alltid trevligt men det måste ju finns en hake :gremwink:

Hartland

Warrior
Re: sverok?

Jag kan inte reglerna heller men en liten stund så var jag med i en sverok förening... Den är typ nerlagd nu. Men det enda som jag mins att vi var för bundna till var att låta föreningen vara öppen för alla som vill vara med typ. Nått sånt iaf. Någon mer välutbildad person kanske har en länk till nån sida där man kan läsa på vad man förbinder sg till...

/Hartland?