Genesis;n193872 said:
Jämfört med Orbis-länken ovan är det duktigt snabbt, även om vi antar att du med "sjömil" menar samma sak som "nautisk mil" här, och inte den äldre beteckningen, där en sjömil är fyra nautiska mil, enligt Wikipedia.
Så kollar vi Wikipedia ser vi att en nautisk mil är 1852 meter. Kollar jag upp en resa på Orbis från Lepcis Magna till Carthago, en resa på drygt 700 km, så tar det drygt fem dagar. 700 km är 378 nautiska mil, vilket ger oss 31 timmar för 100 nautiska mil.
Då kollade jag på sommaren, med "fast"-inställningen för sjöresor. Jämför jag med resan från Carthago till Roma så ger det liknande resultat, till och med lite långsammare: 627 kilometer på 4,9 dagar.
Sånt där beror dock väldigt mycket på seglingsteknologi. Ett klipperskepp kunde tex nå The Roaring Forties från Portsmouth på 43 dagar, vilket innebär 244 km/dag, och när de väl var nere i Roaring Forties/Furious Fifties kunde de segla ännu snabbare än så; ett klipperskepp tog sträckan Sydney-Plymoth på 77 dar, dvs 308 km/dag.
Jämfört med detta är skeppshastigheterna i Eon inte så imponerande, och förmodligen rätt trovärdiga; jaktens topphastighet på 15 knop är lägre än
medelhastigheten för ett klipperskepp (16 knop).
Skeppsteknologin i Mundana verkar förhållandevis avancerad jämfört med andra områden. Mundana generellt verkar ha en technivå cirka 1350-tal, medan skeppsteknologin och seglingskunskaperna snarare motsvarar 1450-talet eller senare (cirefalierna har basically galeoner, och tirakerna har fucking skonare till och med). Appendix-äventyrsuppslaget i Codex Mundana, "Coluimnes resa", har ganska noggranna uträkningar av seglingshastigheterna i berättelsen, och etablerar bland annat att folk i Mundana känner till postmedeltida seglingstekniker som volta do mar, och därmed har börjat klura ut hur de globala vindsystemen funkar.
Vad jag försöker säga här är väl två saker: Jämför inte Mundana för mycket med antiken, och, om ni är intresserade av sjöfart i Eon, läs Coluimnes resa.