Nekromanti Sjöslag

daZZeTh

Veteran
Dom gånger det har blivit tillfällen för sjöslag så står man (jag i alla fall) inför ett litet dilemma. Det finns ju inga regler, i alla fall inte ännu, för hur detta skulle kunna tänkas gå till och inte heller några beskrivningar på taktiker till havs. I 99% av fallen det blir strid till havs så är det ju pirater inblandade och då undrar jag... Vilken taktik använder dom, resp. försvararna?

Man kan ju tänka sig att vid regelrätta sjöslag mellan olika nationer där kanske det primära målet är att sänka/oskadliggöra fi's skepp framför att plundra det är att man använder sig av eld. Så som att låta bågskyttar sjuta eldpilar på fi. Som pirat ter det ju sig ganska idiotiskt om man nu vill plundra skeppet och inte bränna upp det.

Har funderat och kommit fram till en sak i alla fall. Som pirat måste det ju vara ett stort plus att använda sig av vatten som man är bekant med, speciellt om det finns rev och annat otyg i vattnet och försöka jaga fi mot dem. Men, hur lurar man en erfaren kapten att gå på grund? Och... ojoj... finns så mycket man inte vet om just sjöslag. Någon som känner att de kan allt om ämnet får gärna komma med lite synpunkter. Och gärna förklara dem lite spelregelmässigt...

Hybris

Veteran
Taktiker beror väl lite på mentaliteten hos de som ska anfalla skeppet, om man är ute efter att plundra och inte döda vore det väl viktigt att ha ett så snabbt skepp att man kan ta sig ifatt det man jagar och oskadliggöra det genom att förstöra seglen eller rodret. Men annars är det väl vanligt att använda sig av äntering med krokar och spångar för att sedan kväsa de som sätter sig upp mot piraterna. Om man inte bryr sig så mycket om passagerarna på skutan kan man ju överösa däcket med pilar, då blir det lättare att komma upp jämsides ty det krävs väldigt styva sjömän för att riskera liv och lem i ett pilregn i.st för att ta skydd under däck(om det är möjligt).

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Hybris

Veteran
Om du är intresserad av sjöslag och pirater kan du gå in på :
algonet.se/~hogman/slaekt.htm
Där finns mycket information och trevlig läsning om hur kaparsytemet funkade under svenskt 1600&1700-t. Inte riktigt tidsmässigt men bra insperation.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

dream

Hero
En pirats mål är oftast inte att döda, utan att plundra. Piratlivet är dessutom riskfyllt, eftersom varje plundring innebär att man kan bli dödad av någon stursk passagerare eller nitisk rättskskipare eller vad som helst annat.
Följden av detta är att tre saker (minst) verkar vettiga att åstakomma för att piraten ska vara framgångsrik:

* Info. Man ser till att i hamnar och genom olika kontakter skaffa info om vilka skepp som är lastade med extra godsaker, och om vilket bevakning och bemanning och stridsvilja dessa skepp i så fall har. Man slipper anfalla fiskar-Klas, på väg hem efter dagens otursförföljda fiske, och minimerar således risken genom att minimera antalet pirtdåd man måste begå, samtidigt som man ökar vinsten per dåd.
* Lokalkännedom. Som du sa, vet man var de bästa ställena att överfalla ligger, så blir det genast enklare, vet man dessutom hur man snabbt tar sig ifrån dessa ställen så blir det lättare att fly. Att känna till traktens gömställen är förstås lika vitalt det.
* Snabbare skepp och överlägsen beväpning. Målet är att köra ifatt eller genskjuta handelsfartyget, och sedan inge så mycket skräck att ingen förösker sig på något dumt. Alltså måste man ha ett snabbt skepp, samt skräckinjagande beväpning eller ondskefullt rykte eller vad som helst som gör det mindre troligt att de överfallna vill ställa upp men något motstånd.

Skulle jag tro...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

daZZeTh

Veteran
Så här kan jag tänka mig att pirater skulle kunna gå till väga: Först, givetvis vill man ju ha info om vilket skepp man ska plundra så man inte hoppar på fiskaren Klas och får ett byte bestående av en kasse mört och några ålar. ;-)

Sedan så vore ju en taktik vara att skugga målet till det lägger till tillfälligt för att... kanske genomföra några enklare reprationer eller proviantera... eller dyligt. Kanske seglar man i okända vatten och inte vill färdas nattetid? Ett sådant tillfälle måste ju vara guld värt för piraterna, att kunna smyga sig upp på ett skepp i mörkret och överaska dem.

Andra överasknings möjligheter kan ju vara att piraterna gömmer sig i någon vik eller dyl och sätter ut för att möta de snart plundrade handelsmännen från denna. Plus tordes ju vara att välja ett sådant läge där man vet att målet kommer ha missgynsamma vindar...

En kapten med ett fruktat rykte borde ju med lätthet kunna få en hel besättning att ge upp utan strid, eller... vad tycker ni?

Men, när det kommer till beväpning och sånt. Jag vet inte vad för sorters vapen det är tänkt att man använder i Mundans värld... till havs alltså. I Tirakmodulen står om något som kan lättas beskrivas som 'Grekisk Eld' eller något dyl. Men, har svårt att tänka mig att många tiraker brukar eller ens vet om denna uppfinning.

Pilregn över motståndaren måste ju vara piraternas bästa offensiva vapen... jag menar, vilken lågavlönad mattros springer upp i riggen för att göra... vad det nu är dom gör där ;-) ... medans det regnar pilar över honom? Några tyngre vapen har jag svårt att tänka mig att pirater använder sig av då detta antagligen skulle dra ned skeppets snabbhet vilket ju trots allt måste vara av högsta prioritet för en piratkapten.

Men... Andra skepp, inte pirater alltså, vilken bestyckning har de? Finns det galliärer med katapulter, arbalest osv. i Mundanas värld? Dum fråga kanke... men jag är nyfiken av mig. ;-)

Krille

Super Moderator
"Men, hur lurar man en erfaren kapten att gå på grund? "

Medelst en mörk natt och en fyrbåk på lämpligt ställe. Faktum är att detta förmodligen är den primära metoden för pirater: lura upp den lede fi på grund, slå ihjäl de som överlever och töm vraket.

Som god tvåa kommer att ligga i ett trevligt sund med snabba båtar, och när det kommer förbi ett trevligt handelsfartyg så sätter man fart och bordar jäveln. Eftersom det mestadels är handelsmän ombord så ger de lätt upp om en kasse hemska pirater kommer ombord, beväpnade till tänderna, i stort antal och med ett rykte värre än fan själv. Ger man upp så kanske man sätts iland någonstans.

Den klassiska piratfilmsvarianten, med engelska fregatter som häver iväg bredsidor mot franska och spanska galjoner är väldigt... tja, a-typisk för piratverksamhet. Det är snarare en ren krigshandling, och som sådan utförs den av fribrytare, dvs av privata entrepenörer med ett så kallat kaparbrev, som tillåter kaptenen att kapa alla fientliga fartyg och behålla en del av vinsten, i utbyte mot beskydd i vänligt sinnade hamnar. Det är härifrån som de klassiska piratfilmernas tema kommer.

Men faktum är att piratdåd som rent kriminell icke-krigsrelaterad handling oftast utförs genom att lura upp oskyldiga handelsmän på grund eller kapa dem från småbåtar i vissa sund eller andra landnära farvatten. Poängen är att fribrytare ofta har krigsskepp till sitt förfogande och därför kan uppföra sig som militärer och ge sig ut och jaga handelsfartyg på öppet vatten. Det har inte de flesta andra pirater, så de får ta vad de har.

En viktig sak att tänka på är att handelsfartyg sällan har stor besättning och absolut inte en vältränad sådan. Ett typiskt handelsskepp kanske har ett dussin man ombord, men inte mer. Detta ska jämföras med ett krigsskepp som kanske har tio gånger så många man ombord varav hälften är soldater. Sextio professionella soldater mot tolv amatörer? Alla som ger upp sträcker upp en hand... /images/icons/wink.gif

När det gäller kustpirater, även om vi inte talar stora krigsskepp, utan små lätta båtar, så kan varje båt hålla ett halvdussin förhärdade brottslingar. Säg fyra båtar så har vi ett förhållande på två till ett till piraternas fördel, och återigen så är piraterna bra på att slåss, vilket den normala handelsskeppssjömannen inte är. Och talar vi om ett skepp som just gått på grund... hur bra är den besättningen på att försvara sig, mörbultad, förfrusen och desorienterad som den borde vara? Rent allmänt kan man säga att en piratgrupp har alla fördelar på sin sida - vapenskicklighet, tillfälle, antal, och ofta styrka och snabbhet också.

Enda egentliga försvaret mot pirater är att enbart lita på sjökort och ruttböcker som man vet att man kan lita på och strunta i landmärken, hålla sig långt ute till havs, undvika känsliga sund, och segla i konvoj med militärt beskydd.

Jag vet att jag mördar piratromantiken just nu, men det skiter jag fullständigt i. Pirater förtjänar ingen sådan romantik i första rummet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Magnus L

Hero
Vänta på Sjöfarare och Pirater... där får du veta.
För min del så tycker jag att Neogames kan vänta med att släppa både DFSH och LH till förmån för Sjöfarare och Pirater.

50000 asylsökande kan inte ha fel,
Sverige är fantastiskt
http://naug.50megs.com

Krille

Super Moderator
"För min del så tycker jag att Neogames kan vänta med att släppa både DFSH och LH till förmån för Sjöfarare och Pirater."

Det finns dock en viktig skillnad mellan DFSH/LH och "Sjöfarare och Pirater" - de två förra är i stort sett färdigskrivna. Det är inte den senare. Skulle man vänta med att släppa DFSH och LH tills S&P är klar så innebär det helt enkelt att två moduler inte släpps i onödan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

daZZeTh

Veteran
"Jag vet att jag mördar piratromantiken just nu, men det skiter jag fullständigt i. Pirater förtjänar ingen sådan romantik i första rummet."

Var aldrig ute efter att romantisiera det. Jag ville bara höra från fler om deras åsikter om piratverksamhet i Mundana. Och, fastän Mundanas pirater är ett pack illaluktande, ölhävande, slaktande och, för att inte glömma... oförskämt släkte så gillar jag dem i alla fall. :) Vem skulle byta allt det mot en Hollywood pirat med parfymeradperuk, knästrumor, falskskäggstubb och Cambridgedialekt? :p