Nekromanti sjöstrid

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
hur gör man på en sjöstrid igentligen man kan ju inte slå för alla som strider det skulle ju ta hundra år.. hur ska man göra kan någon förklara?
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Svart till din fråga kommer att komma i modulen Krigsherren. Tills dess får du hitta på egna regler eller göra om dem som finns i Krigarens väg, ifall du har den till hands.

Jag har inga regler för strid till havs åtminstone, men nån annan kanske har.
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Är det bara jag som tycker det är knäppt att lägga regler om strid till sjöss i modulen krigherren när man gett ut en modul som heter Sjöfararen.
Men Neogames har säker t nån bra anledning till detta eller?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Ja!

Stridsregler för fältslag skall finnas i Krigsherren. Sjöfararen innehåller tillräckligt om sjöfarande.

Var sak på sin plats. Sabriska monster i Monsterboken, och inte i Consaber.
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Re: Ja!

vad jag menar är att det finns ju ett litet kapitel om sjöstrid. Det lät dock som att det skulle komma mer utförliga sjöstridsregler i krigsherren.
Skulle inte dom ha pasat bättre i Sjöfararen?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Ja!

Nej, eftersom fältslagsreglerna inte var spikade då S&P kom ut. Man behöver regler om OV, DV och liknande för att det ska funka.

Ergo: Oavsett vilket så skulle man va tvungen att ha Krigsherren tillgänglig. Hoppas bara att man med den nuvarande planeringen klarar sig utan S&P gällande sjöslag.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Ja!

Jag håller med fullständigt att sjöstrid borde det stå om i S&P.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Förstår du inte(OT)

Av delvis samma andledning spilltade de M&V, och KV..... Neogames vill (som alla andra företag) tjäna så mycket penger som möjligt....

Ps. Jag skulle köpt Krigsherren endå.Ds.


Midar som tänker sluta Ot:a...igen....
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Förstårdu inte..

eller så är Neogames av den åsikten att regler för _slag_ passar bättre i Fältherren än i en modul om båtar och folket på dem.

om du har rätt så vill jag nog inte kalla det buisness, utan snarare kapitalism och marknadsekonomi, och så funkar större delen av världen idag.

Riotminds gör på samma sätt - sprider ut information över en massa moduler. jag tror snarare 'hey - vi tjänar ju mer pengar på detta sättet!' blir en bieffekt och att spelföretagen inte sitter och ondskefullt gnuggar sina händer och funderar på hur de ska suga ut varenda krona ur klientelet. sånt sysslar Games Workshop och Wizards of the Coast (Magic, då.) med, och det är helt förkastligt eftersom det inte går ut på att skänka spelglädje utan att företaget ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Neogames största sporre är att folk gillar deras moduler och för att det är kul. En sådan känsla kan inte köpas för pengar. Vinsten är såklart tacksam men jag hoppas att den inte är huvudintresset. isåfall har Neogames lyckats bra med att dölja det.

Foggmock - För en svensk rollspelscommunity UTAN sellouts. :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Uppenbarligen inte...

...eftersom det trots allt är Neogames privilegium att göra den definitionen. Dessutom, med den argumentationen du för kan man hävda att regler för fältslag också bär finnas i S&P eftersom Pirater gör strandhugg ibland också. Och eftersom religoner är viktiga för sjöfarare borde man därför ha med Navaredyrkan där... och Marinkåristträning, och därmed stridskonstreglerna... etc, etc ad infinitum. Nånstans måste man faktiskt sätta P.

/Joel - hoppas döda den är diskussionen
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,212
Location
Stockholm
Re: Uppenbarligen inte...

Du kan tycka det, men det får du inte, du kommer att straffas...

Jag tycker att du drar frågan in absurdum, det är logiskt att ha sjöstridsregler på samma plats där man har reglerna för båtarna. Jag kan förstå att man vill lägga reglerna för större sjöslag under krigsherren, men ett större sjöslag skiljer sig betydligt från en mindre sammandrabbning. I sjöslag är ordergång, formationer och översikt det som är viktigt, i en sammandrabbning mellan t,ex två piratskepp är reglerna om individuella manövrar mycket viktigare. Jag tycker att man helt enkelt borde ha inkluderat regler för strid på enskilt skepps nivå i S&P eftersom det inte känns relevant att det läggs under Krigsherren, precis som man har regler för individuell strid i grundboken, men för kollektiv i KV.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Uppenbarligen inte...

Visst har de privilegiumet att publicera vad de vill hur de vill. Däremot är det vårt privilegium som konsumenter om vi vill köpa och fortsätta köpa eller inte. Som vinstdrivande företag tror jag Neogames beaktar detta och det är i alla fall skönt att ingen från Neogames är bland de som klankar ned på S&P/inga sjöstridsregler-invändningarna. Att förvänta sig lite sjöstridsregler i S&P är, IMHO, inte fråga om bortskämdhet utan rimlighet. I alla fall lite om vad kastmaskiner och ramningar kan göra i skada och hur svårhanterade de är så man har möjlighet att utföra en strid mellan i alla fall två skepp.

Mvh / Phelan
 
Top