Nekromanti Sjukdomar och magi.

Ugglefar

Veteran
Jag och en kompis hade en diskussion för ett tag sedan om sjukdomar i Eon. Vi spekulerade i om sjukdomar i Mundana orsakas av bakterier och virus, borde det inte i sådana fall vara möjligt att "döda" sjukdomar med nektrotropi?

Poseur

Swashbuckler
Frågan är ju vad som faktiskt orsakar sjukdomar i Eon, och jag har faktiskt inget lätt svar på det.
Men förutsatt att det är bakterier (virus senare) som orsakar det så borde det gå att döda bakterierna med nekrotropi under förutsättningen att du kan förnimma bakterierna då magi bara kan påverka det du kan se/känna/förnimma osv.
Virus är ju en stor fråga i sig själv då virus inte av vetenskapen ens klassas som liv så då borde ju nekrotropin ha lite problem där.

Men man kan redan bota sjukdommar i eon med Bio så borde väl inte vara några större problem där.

Men Eons sjukdommar tror jag faktiskt snarare orsakas av antingen problem i biotropiska fältet i individen eller av sjukdomsandar.

Någon av alla magiteoripseudoproffesorer får gärna lägga in en åsikt för de är nog mer intresserade vad den bakomliggande orsaken till sjukdommar är än mig.

/poseur dessutom sjukt trött.

Wilmer

Hero
I fallet bakterier: javisst!

Virus räknas dock inte som liv (de har ingen metabolism) och har förmodligen inget biotropiskt fält (som jag antar är vad den nekrotropiska effekten angriper). Teoretiskt sett skulle man kunna slå ut de infekterade cellerna för att stävja infektionen.

Det stora problemet är nog att sikta rätt med sin effekt, särskilt som infektioner sitter inuti eller på ytan av en levande värd! Det blir lite som strålbehandling eller cellgift i verkligheten: bra på att döda sjukdomen men nästan lika bra på att döda patienten! Här är mitt förslag till en effekt:

Dödsstrålebehandling:
Räckvidd: Personlig
För varje grad av effekten som läggs så blir målets TÅL-slag mot sjukdomen en nivå lättare. Dock tar målet ObT6 trauma. Kan även användas mot kräftor (cancer) eller större parasiter (Nattmaror!?).

Som bonus så är en illa infekterad individ redan en källa till nekrotropi :gremwink:

Kombineras bäst med biotropi så att patienten inte dör av trauman!

Petter42

Swordsman
Som någon sa så kan man redan bota sjukdomar med bio (antar att man då stärker kroppens immunförsvar), vilket är både enklare och säkrare. Dock kanske det inte alltid fungerar. Jag skulle nog säga att varje dödsbehandlingen ger två nivåer lättare att bota sjukdomen och ger genast ett slag, men att man sedan en tid efteråt även har en nivå lättare att få sjukdomar, eftersom att man även skadar immunförsvaret (tillsammans med trauman). Det ger extremt kraftig magi med många nackdelar. Man kan även tänka sig att strålningen sprider sig lite och att alla i närheten även tar begränsad skada (1 trauma/magnitud). Alltså:

Dödsstrålebehandling:
Räckvidd: Beröring
Kostnad: 1+
Aspekt: Nekrotropi
Effekten låter en stråle av välfördelad nekrotropisk energi att skickas iväg i en stråle som når någon meter (räckvidd förlänger strålen). Strålen dödar många av de celler som träffas och utrotar snabbt bakterier. Dock skadas även målets egna celler.
För varje grad av effekten som läggs så blir målets TÅL-slag mot alla bakteriebaserade två nivå lättare. Dock så blir det en nivå lättare att få sjukdomar i en vecka/magnitud och målet tar ObXt6 trauma. Dessutom tar alla inom räckvidden en poäng trauma för varje magnitud, som orsakas av överbliven strålning.

Huruvida sjukdomar är magiska eller orsakas av bakterier är en utmärkt fråga. Dock tror jag att magiska störningar har svårt att sprida sig på samma sätt som sjukdomar. En teori är att det är en blandning. Att det är bakterier som orsakar magiska störningar (exempelvis en bakterie orsakar termotropiska störningar och ger värden feber).
Då borde dessa bakterier kunna motverkas (inte direkt dödas) med sin motsats. Exempelvis borde man kunna motverka febersjukdomar med kryotropi.

En annan teori är att virus är magiska störningar och "vanliga" sjukdomar är bakterier som kan dödas.

/Petter spekulerar.

Ichabod_UBBT

Warrior
Vi hade en liknande effekt när vi gjorde en sci-fi variant av EON för en hel del år sedan. Där utvecklingen i eon nått en teknologisk nivå som liknade neotech. Man hade tex lärt sig klyva filement, (Thaumbomber!)

Men behandlade sjukdomar, där cancer (kräfta) behandlades med nekrostrålning liknande erat exempel. Men, det byggde på att man upptäckt bakterier (biotherier) och virus (nekrus).

Bakterier var i denna varianten små livsformer som levde i biotropiska fält och livnärde sig på dessa. Virus var nekrotropiska livsformer (ja jag vet...).

Ugglefar

Veteran
Jag vet att virus inte riktigt klassas som liv, dock så behöver de infektera kroppens egna celler för att kunna föröka sig. Så egentligen borde väl en infekterad cell kunna behandlas på samma vis som en bakterie? För det blir nog lite väl avancerat om man börjar dela upp Mundanas sjukdomar i virus och bakterier, iaf ur ett speltekniskt perspektiv.

duncan_UBBT

Swordsman
Nej nej nej. Vi kan inte vandra runt och tro att Eon skall vara som verkligheten hela tiden. En mycket bättre förklaring på hur sjukdomar i Eon fungerar är följande.

Varje levande varelse i Mundana har en psykotropisk essens (som hos besjälade varelser är komplex nog att räknas som en själ) som är omgiven av ett biotropiskt fält. När en person blir sjuk (genom det som vi kallar bakterier) så uppstår i själva verket en instabilitet i det biotropiska fältet. En sådan instabilitet kan skapas med hjälp av nekrotropi såväl som kryo- och termotropi, och betoas lättast genom att på magisk väg stabilisera det biotropiska fältet med samma sak som det är uppbyggt av, nämnligen biotropi, eller genom att motverka inbalansen med en lika stor motpart (vilket är fallet med sjukdomen feber som lättast botas med en lika stor nedkylning av patienten).

Alla sjukdomar orsakas dock inte av en sådan instabilitet. Det som vi kallar virus är en liknande instabilitet, fast den här gången i den psykotropiska essensen. En sådan instabilitet kan inte fixas lika lätt genom att använda en biotropisk effekt utan man måste slå till med list. Detta är någonting som moderna forskare och magiker har mycket svårt att greppa, men som mer primitivt lagda magiker har känt till i århundraden. För att åter balansera en instabilitet i den psykotropiska essensen måste man 'driva ut' den. I och med att en besjälad varelses själ (och en obesjälad varelses psykotropiska essens också för den delen) är belägen på andeplanet så är det även här behandlingen måte äga rum. Vad man gör är helt enkelt att man genom att påverka personen på andeplanet balanserar tillbaka dess själ. Detta brukar vanligtvis göras genom att dansa vilt och försöka hamna i trans, och kan bota de mest envetna virusen.

Fienden

Hero
Även om Duncans teori är intressant så tror jag nog att förekomsten av "mundana" sjukdomar bör existera också. Det är trevligare när det kommer till grisfarmarrollspel. Småvarelser som lever i din kropp och tär på den bör dock SKAPA en instabilitet i ditt personliga biotropiska fält (eller i vissa fall även det psykotropiska, även om de två är väldigt hårt sammankopplade fram till döden).

Så, instabiliteten behöver inte vara orsaken till sjukdomen, utan snarare en reaktion till sjukdomen. :gremsmile:

Det som jag tror många av dessa instabiliteter gör är att de särar på det psykotropiska och biotropiska fältet i mycket liten mån, vilket gör att anden inte har full kontakt med dess fysiska andel. Därmed kan skakningar, epileptiska anfall, kräkningar och liknande förklaras (där kräkningen inte bara är "göra sig av med skit"-varianten).

//Kraetyz, bored

duncan_UBBT

Swordsman
Eller så kommer sig epileptiska anfall från små mikrodemoner med odefinierbar rang som kryper in i din näsa och börjar dissipera mikrofilament okontrollerat.

Fienden

Hero
... Ganska säker på att det inte finns mikrofilament. <.< Eller. Något måste det ju vara som definierar ett filaments individuella egenskaper. *mutter mutter*

Poseur

Swashbuckler
... Ganska säker på att det inte finns mikrofilament. <.< Eller. Något måste det ju vara som definierar ett filaments individuella egenskaper. *mutter mutter*
Bara för att mundanas teknologi inte kan mäta mindre än filament betyder det inte att det inte finns mindre...

Skulle personligen se någon liknelse med olika aspekter som olika sorters atomer. Typ tyngre atomer=mer protoner och sådant. Mer energirika filament/aspekter =mer av "Mörk Eter"

/Poseur svmalar lite bara

duncan_UBBT

Swordsman
Finns det inte redan en trevlig diskussion angående filamentatomer eller någonting liknande? Har för mig att jag läst en sådan.

Poseur

Swashbuckler
Finns det säkert. Har också för mig något sådant.

/poseur orkar inte leta

Fienden

Hero
Poseur said:
Bara för att mundanas teknologi inte kan mäta mindre än filament betyder det inte att det inte finns mindre...

Skulle personligen se någon liknelse med olika aspekter som olika sorters atomer. Typ tyngre atomer=mer protoner och sådant. Mer energirika filament/aspekter =mer av "Mörk Eter"

/Poseur svmalar lite bara
Det var just en sådan här teori jag arbetade med tidigare, det är nog den tråden som Duncan tänker på. Jag funderade på om ett filament kunde bestå av någon sorts elementarpartiklar som gav ett filament data angående vilket filament det är, vilka effekter detta enskilda filament har (vilket skulle förklara varför vissa effekter är svårare att utföra: Ovanligare med sådana partiklar, så man måste samla upp fler filament för att få tillräckligt för att projicera effekten), etc. etc.

Det blev inte klart.

Regmolar

Swashbuckler
Jag skulle säga "troligen inte" av en enkel anledning: även om virus och bakterier orsakar sjukdomar (vilket de inte alltid gör; finns autoimmuna sjukdomar etc. också...), så kan man inte se eller känna dem, vilket är grundkravet för magi. Samma problem med t.ex. cancer, som jag tror har varit uppe i en diskussion tidigare.

Men skulle man hitta något sätt att förnimma dem (en ny biotropisk effekt designad för sjukdomsalstrande, mikroskopiskt liv/"liv" (virus)?) så är det bara att köra en specialdesignad variant av Trauma (dvs. ny effekt) som sprider ut effekten på en massa små objekt som delar sant namn på artnivå, eller motsvarande, och lämpligtvis gör lite skada på den sjuke också, av princip. Det stora problemet är att den nog har ganska begränsat verkningsområde, och alltså fungerar dåligt om infektionen har spridit sig. Cancer fungerar det däremot utmärkt mot, även om jag personligen skulle kräva en biotropisk förnimmelseeffekt och en nekrotropisk nedbrytningseffekt.

Och tolkar man nekrotropi som nedbrytning (vilket det finns flera några bra anledningar till) är virus inget problem.

Men det förutsätter ju såklart att man vill köra på bakterier och virus i Mundana; det finns ju ingen officiell info.

OT: Filament är "minsta _hanterbara_ mängd magisk energi", om jag minns mina böcker ordagrannt. Man kan såklart också säga att det är minsta mängd magisk energi som kan existera utan att direkt säga emot officiellt material, men då får man ge upp alla planer på att integrera magin med Mundanas fysik, eftersom den minsta energimängd som kan existera blir väldigt, väldigt stor, fysiskt sett. Och så missa man en massa möjligheter att lägga in kul grejjer som "icke filamentsbaserad magi" och andra grejjer som gör magin som vetenskap mer verklighetstrogen (vilket betyder "krånglig och full av komplicerade grejjer som är väldigt besvärliga att förklara, speciellt när man lever på motsvarande 1600-talet eller tidigare", för er som inte är insatta i ämnet).

duncan_UBBT

Swordsman
Cancer är ju självklart Malgoarhs verk, precis som magi är. Den bästa boten är många långa timmar av bön, och kanske någon timme då och då av litte svärdsmission i Daaks namn.

Ymir

Liten kantbaron
Humoralpatologi jääjj!

Diagnostisera
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten varskor magikern om medicinska och fysiska obalanser, problem och svagheter hos målet (som måste vara en levande varelse). Sammantaget får man av effekten en relativt komplett insikt i en persons hälsotillstånd, men effektens magnitud måste motsvara målets Rang. Notera dock att effekten endast upptäcker tillstånd som är mer eller mindre -skadliga-, vill man till exempel upptäcka ofarliga implantat eller en graviditet där allt är bra måste andra effekter användas.

Prana
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten 'renar' energiflöderna i en individs kropp. Detta medför att alla motståndsslag mot sjukdomar, gifter och infektioner och chock- och dödsslag orsakade av dessa minskar i svårighet med en nivå (Ob1T6) per magnitud. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).
Var några effekter jag skrev såhär spontant inspirerat av ovanstående inlägg och hela diskussionen i allmänhet. Jag har idéer på ett system av chakra-effekter också men de är flera stycken, så jag får återkomma senare ikväll eller nåt angående dem. Eventuellt skriver jag om Prana-effekten så att den relaterar till chakra-effekterna på något vis. Vi har också ett antal effekter från spelgruppens hemliga effekt- och aspektprojekt som kanske kunde vara av intresse i sammanhanget:

Ohälsa
Nekrotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

Målet får Ob1T6 svårare på alla slag för att motstå sjukdomar och gifter. Varje ytterligare filament ökar svårigheten med Ob1T6.

Melancholia
Geotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

Effekten orsakar ett överskott av svart galla i offrets kropp. Den drabbade blir under varaktigheten påtagligt känslig, bitter och vemodig - alla sociala färdigheter blir Ob1T6 svårare, men alla kunskapsfärdigheter Ob1T6 lättare. Med detta kommer också egoism, existentiell ångest och tungsinthet - alla slag för Tro blir Ob1T6 lättare, men Lojalitet, Amor, Aggression och Generositet blir Ob1T6 svårare.

Flegma
Hydrotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

* Effekten kan inte göras permanent

Effekten orsakar ett överskott av slem i offrets kropp. Den drabbade blir under varaktigheten påtagligt trög, lugn och sävlig - alla rörelsefärdigheter blir Ob1T6 svårare. Flegmatiker är dock förhållandevis lätta att ha att göra med, varvid alla sociala färdigheter blir Ob1T6 lättare. Med tillståndet kommer också likgiltighet - alla slag för Lojalitet, Amor, Aggression, och Tro blir Ob1T6 svårare.

Sangvinika
Hydrotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

Effekten orsakar ett överskott av blod i offrets kropp. Den drabbade blir under varaktigheten påtagligt livlig och sorglös - alla sociala färdigheter blir Ob1T6 lättare, men koncentrationen som krävs för kunskapsfärdigheter är ett minne blott - dessa blir Ob1T6 svårare. Med detta kommer också översvallande, passionerade känslor - slag för Heder, Lojalitet, Amor och Generositet blir Ob1T6 lättare. Sangviniker drar lätt på sig sjukdomar; risken för detta är under varaktigheten dubbelt så hög.

Choleria
Pyrotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

Effekten orsakar ett överskott av gul galla i offrets kropp. Den drabbade blir under varaktigheten påtagligt hetsig, okoncentrerad och hetleverad - alla sociala färdigheter blir Ob1T6 svårare, men alla rörelsefärdigheter Ob1T6 lättare. Med detta kommer också aggressivitet som överskuggar alla andra karaktärsdrag - alla slag för Aggression blir Ob2T6 lättare.

Återställa sunda vätskor
Biotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten upplöser omedelbart effekterna Choleria, Sangvinika, Flegma och Melancholia såväl som Obalansera kroppsvätska. Därtill läker målet för effekten Ob1T6 utmattning och får fördubblad återhämtningstakt av trauma, smärta och blodförlust den närmaste veckan, men alla slag för karaktärsdrag med värden över 10 blir under denna tid Ob1T6 svårare.
Vi har även utkast på en miasma-effekt, en feber-effekt, med mera, som också borde vara högintressenta i den här tråden, men jag får återkomma ang. dem med.

- Ymir, knåpar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Humoralpatologi jääjj!

Choleria borde väl rimligtvis baseras på pyrotropi? Sedan tycker jag nog att en formel från den motsatta kroppsvätskan också skulle kunna upplösa en effekt (så choleria upplöser flegma, sangvinika upplöser melancholia och vice versa).

Regmolar

Swashbuckler

Prana
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

Effekten 'renar' energiflöderna i en individs kropp. Detta medför att alla motståndsslag mot sjukdomar, gifter och infektioner och chock- och dödsslag orsakade av dessa minskar i svårighet med en nivå (Ob1T6) per magnitud. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).
Är inte det här bara en förbättring av Motstå/Bota sjukdom-effekterna?

Humör-effekterna gillade jag :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron

Oj, jag hade faktiskt helt missat att det fanns en sån effekt.

En direkt förbättring är det väl inte tal om dock, 'Bota Sjukdom' är provisorisk, 'Prana' är bara temporär.

Så den kanske har existensberättigande oavsett. Jag får klura lite.

- Ymir, ska fundera