Vad menar du exakt med sjukdomar? Från den sjukes synvinkel är det en jävla skillnad på progressiv muskeldegenerering, hjärtsvikt, stroke, sårinfektioner, akut eller kronisk diarré, blödarsjuka, herpes, influensa, psykoser, depressioner, CP, AIDS, klamydia, alkoholism, skrumplever osv.
Och det beror skitmycket på vilken sorts spel man spelar (narrativt vs simulationistiskt) och vad som är kul. Ska man spela as asgritty krigsspel om skyttgravskrig är det inte mer spännande än att man börjar få blodig diarré och att man mår skitkass och eventuellt dör. Sårinfektioner är ju balla men kan lika gärna buntas ihop med att det är osäkert om man överlever över huvud taget efter skador. Dessutom kan man fråga sig om någon i rollpersonernas värld över huvud taget fattar hur en viss sjukdom funkar. Du verkar lite blek och matt, bäst vi tappar dig på blod!
Hur pervers måste man inte vara om man spelar ett pre insulinspel och en av rollpersonerna visar sig ha diabetes.
Jag skulle låta varje sjukdom ha helt egna regler. Någon rollperson kanske börjar med egenskapen ALS och tappar T6 DEX och STY varje månad tills någon går ner på noll och man krävs. Skulle vara ballt om rollpersonen har något mål att uppnå som då blir ett race mot döden.
Strålskador? Egna regler, antingen funkar det mer som en fälla där oförberedda rollpersoner dör eller som ett dramatiskt val (går vi in till reaktorhärden för att rädda de hemliga dokumenten när vi vet att vi kommer dö på kuppen?).
Cancer är extremt olika för olika former, vissa sorter kan man leva i årtionden obehandlad innan man blir sjuk medan andra uppstår plötsligt och dödar på några månader. Vissa är helt obotliga medan andra kan opereras bort på en kvart.