Skäliga löner hos Äventyrsspel?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Det senare har, gissar jag, varit ett arv som har hängt med sedan Äventyrsspels storhetstid på 80-talet.
Stämmer detta verkligen? Peter Bergting har ju mer än en gång berättat hur Äventysspel genom juridiska krusiduller lyckades ge honom mindre betalt än vad som kanske var skäligt.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Stämmer detta verkligen? Peter Bergting har ju mer än en gång berättat hur Äventysspel genom juridiska krusiduller lyckades ge honom mindre betalt än vad som kanske var skäligt.
Jag skrev att jag gissade. Det betyder inte att illustratörer inte också kan ha behandlats styvmoderligt. Anställningsformen påverkar, som sagt, betalningen. En del av de här problemen beskrivs i boken om Äventyrsspel. Alla som jobbade för dem fick inte vettigt betalt. Jag gissar att de yngre råkade värst ut. Totte Alm, en av medförfattarna till I reptilmännens klor, berättade om detta när jag intervjuade honom för något årtionde sedan.

Last edited:

Franz

Jag skrev att jag gissade. Det betyder inte att illustratörer inte också kan ha behandlats styvmoderligt.
Så kanske det kan ha varit, men personligen har jag inte hittat något som tyder på det. Vill minnas att fler illustratörer nämnt att betalningen inte varit jättebra. Typ att även Peter Johnsson ska ha slutat teckna för Ä-spel på grund av att det inte var lönsamt, samt att Tony Cronstam ska ha sagt att de som jobbade i ateljén åtminstone ansåg sig underbetalda.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Så kanske det kan ha varit, men personligen har jag inte hittat något som tyder på det. Vill minnas att fler illustratörer nämnt att betalningen inte varit jättebra. Typ att även Peter Johnsson ska ha slutat teckna för Ä-spel på grund av att det inte var lönsamt, samt att Tony Cronstam ska ha sagt att de som jobbade i ateljén åtminstone ansåg sig underbetalda.
Vilka av dessa var frilans? Det tror jag har påverkat betalningen. Om även de fast anställda har fått dåligt betalt (fullt möjligt), så framstår ju Äventyrsspel mest som en dålig arbetsgivare i stort.

DanielSchenström

Swashbuckler
Bild & Bubbla hade en artikel när det begav sig med titeln "Utnyttjar de unga arbetare?" där en hel del av den dåliga betalningen togs upp och att man inte fick del av kakan när det gick bra. Och rollspel har varit en av branscherna som betalat sämst för illustrationer och jag tror det fortfarande är så.

De flesta, både skribenter och tecknare var frilansare.

Franz

[…] så framstår ju Äventyrsspel mest som en dålig arbetsgivare i stort.
Jag tycker det verkar som både och. Det finns absolut situationer där saker verkar ha gått konstigt till, samtidigt verkar det ju som att många (vare sig de är frilans eller inte) har varit mycket nöjda med att jobba där. Jag förstår det som att Peter Bergting (trots det som hände i vissa fall med hans arvoden), @Mekanurg , @Magnus Seter, Michael Petersén, Gunilla Johnsson, Christer Regebro, Tomas Arfert med flera har goda minnen av att ha jobbat för Äventyrsspel. Sedan angående dåliga arvoden så har jag förstått det som, och någon som har mer insikt så får ni rätta mig om jag har fel, så berodde det i stor mån på hur mycket omarbetning ens manus krävde. Exempelvis vill jag minnas att jag läst att exempelvis Michael Petersén och Gunilla Johnssons manus knappt krävde någon omarbetning alls, medan till exempel en oerfaren tonårings texter krävde rätt mycket handpåläggning av exempelvis Anders Blixt och då blev arvodet mindre.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tycker det verkar som både och. Det finns absolut situationer där saker verkar ha gått konstigt till, samtidigt verkar det ju som att många (vare sig de är frilans eller inte) har varit mycket nöjda med att jobba där. Jag förstår det som att Peter Bergting (trots det som hände i vissa fall med hans arvoden), @Mekanurg , @Magnus Seter, Michael Petersén, Gunilla Johnsson, Christer Regebro, Tomas Arfert med flera har goda minnen av att ha jobbat för Äventyrsspel. Sedan angående dåliga arvoden så har jag förstått det som, och någon som har mer insikt så får ni rätta mig om jag har fel, så berodde det i stor mån på hur mycket omarbetning ens manus krävde. Exempelvis vill jag minnas att jag läst att exempelvis Michael Petersén och Gunilla Johnssons manus knappt krävde någon omarbetning alls, medan till exempel en oerfaren tonårings texter krävde rätt mycket handpåläggning av exempelvis Anders Blixt och då blev arvodet mindre.
Äspelsjobbet var givande (skriva spel och få månadslön är trevligt), även om jag efter fyra år drog vidare för att jag ville ha nya utmaningar med direkt koppling till min högskoleutbildning (vilket sedemera resulterade i bland annat två böcker om FN-insatser, samt en runda i Kabul 2008-09). I övrigt minns jag att vissa skribenters texter krävde en massa merarbete av mig, men det var bara en arbetsuppgift bland många andra.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det var en väldigt välvillig tolkning av Äventyrsspels historia. Men visst, det fanns säkert många som trivdes. Annars hade de antagligen inte fortsatt skriva. Samtidigt fanns det många andra och betydligt mindre kända namn som skrev eller illustrerade för detta företag. Hur såg deras betalning ut? Var det några hundralappar för produkter som sedan genererade oerhört mycket mer pengar?

Att de vars texter krävde mer bearbetning skulle få mindre betalt verkar märkligt. Men det säger jag inte för att jag skrev för Äventyrsspel (det gjorde jag inte), utan för att jag har jobbat redaktionellt utanför rollspelsbranschen. Krasst uttryckt: det man betalar för är idéerna och innehållet, inte (det ibland bristfälliga) utanförandet. Det är åtminstone min erfarenhet.

Mekanurg

Det var en väldigt välvillig tolkning av Äventyrsspels historia. Men visst, det fanns säkert många som trivdes. Annars hade de antagligen inte fortsatt skriva. Samtidigt fanns det många andra och betydligt mindre kända namn som skrev eller illustrerade för detta företag. Hur såg deras betalning ut? Var det några hundralappar för produkter som sedan genererade oerhört mycket mer pengar?

Att de vars texter krävde mer bearbetning skulle få mindre betalt verkar märkligt. Men det säger jag inte för att jag skrev för Äventyrsspel (det gjorde jag inte), utan för att jag har jobbat redaktionellt utanför rollspelsbranschen. Krasst uttryckt: det man betalar för är idéerna och innehållet, inte (det ibland bristfälliga) utanförandet. Det är åtminstone min erfarenhet.
Jag vill inte kommentera arvoden och villkor, ty jag minns varken belopp eller kontraktsvillkor så här 35 år senare. Dessutom var det Klas Berndal som skötte sådant, medan jag hanterade redaktionens produktion.

Franz

Var det några hundralappar för produkter som sedan genererade oerhört mycket mer pengar?
Några tusenlappar om man ska tro boken om Äventyrsspel. Fredrik Malmberg har i andra sammanhang sagt att det inte finns några hemligheter och att det bara är att fråga om man undrar något så är det några särskilda skribenter du tänker på så går det säkert att ta reda på.

Så är det säkert, har inte så mycket erfarenhet av att skriva professionellt. Men jag vet att om jag köper till exempel en tv och får alla delarna skickade till mig men måste montera ihop den själv så skulle jag inte tycka det var lika mycket värt som att få samma tv hemskickad ihopmonterad och klar.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Några tusenlappar om man ska tro boken om Äventyrsspel. Fredrik Malmberg har i andra sammanhang sagt att det inte finns några hemligheter och att det bara är att fråga om man undrar något så är det några särskilda skribenter du tänker på så går det säkert att ta reda på.

Så är det säkert, har inte så mycket erfarenhet av att skriva professionellt. Men jag vet att om jag köper till exempel en tv och får alla delarna skickade till mig men måste montera ihop den själv så skulle jag inte tycka det var lika mycket värt som att få samma tv hemskickad ihopmonterad och klar.
Eller så kan skribenterna själva berätta. All dokumentation finns kanske inte kvar? Fredrik Malmberg är ju knappast en neutral källa i det här fallet.

Jag har mer än tio års erfarenhet av oloka sorters frilansande. Mest utanför rollspelsbranschen. En skriven text är inte som en tv-apparat.

Franz

Eller så kan skribenterna själva berätta. All dokumentation finns kanske inte kvar? Fredrik Malmberg är ju knappast en neutral källa i det här fallet.
Det kan de säkert absolut göra. Tänker bara att det kanske är lite lättare att få tag i Malmberg än att försöka få tag i en massa personer som skrev för Ä-spel i tonåren och fråga vad de fick betalt.

Jag har mer än tio års erfarenhet av oloka sorters frilansande. Mest utanför rollspelsbranschen. En skriven text är inte som en tv-apparat.
Och en högkvalitativ text som lämnas in färdig för publicering brukar värderas lika högt som en text som kräver en massa bearbetning från en redaktör?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det kan de säkert absolut göra. Tänker bara att det kanske är lite lättare att få tag i Malmberg än att försöka få tag i en massa personer som skrev för Ä-spel i tonåren och fråga vad de fick betalt.

Och en högkvalitativ text som lämnas in färdig för publicering brukar värderas lika högt som en text som kräver en massa bearbetning från en redaktör?
Malmberg var ju arbetsgivaren i det här fallet. Alltså chefen. Jag tror inte att en vd är den bästa källan för att förstå hur arbetsvillkoren ser ut på ett företag.

Vad gäller texter för inköp - en text som kräver massor av bearbetning köps väldigt sällan in. Om en text som är illa skriven ändå skulle köpas in så blir den inte mindre värd i ekonomisk mening. Det som istället avgör textens värde är dess längd. Och möjligen om skribenten är känd och/eller välpublicerad.

Franz

Malmberg var ju arbetsgivaren i det här fallet. Alltså chefen. Jag tror inte att en vd är den bästa källan för att förstå hur arbetsvillkoren ser ut på ett företag.
Du menar att han skulle ljuga om lönerna som betalades ut? För andra arbetsvillkor har vi väl inte diskuterat?

Vad gäller texter för inköp - en text som kräver massor av bearbetning köps i princip aldrig in.
I så fall kan man ju se det som något positivt att unga talanger som aldrig skulle fått chansen att bli publicerade någon annanstans fick det hos Äventyrsspel?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Du menar att han skulle ljuga om lönerna som betalades ut? För andra arbetsvillkor har vi väl inte diskuterat?

I så fall kan man ju se det som något positivt att unga talanger som aldrig skulle fått chansen att bli publicerade någon annanstans fick det hos Äventyrsspel?
Om Malmberg ljuger eller talar sanning har jag ingen aning om. Jag har aldrig träffat honom, bara hört andra berätta. Men jag tror, som sagt, att det är klokt att andra än chefen får komma till tals när det gäller hur arbetsvillkoren (exempelvis arvodering) ser/såg ut. Det handlar både om de faktiska summorna och hur man kom fram till dem.

Äventyrsspel har säkert varit en plantskola för många unga och kreativa talanger. Det finns dock lite för många uppgifter om betalningarna (och även andra detaljer) som gör att jag inte rakt av köper en entydigt positiv berättelse om detta företag.

Mekanurg

Det där var en linje som jag drev aktivt: jag ville att nya talanger skulle komma in i branschen. På så sätt fick bl.a. Mats Blomqvist, Magnus Anå, Thomas Höglund och Peter Wennerholm sina texter publicerade.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det där var en linje som jag drev aktivt: jag ville att nya talanger skulle komma in i branschen. På så sätt fick bl.a. Mats Blomqvist, Magnus Anå, Thomas Höglund och Peter Wennerholm sina texter publicerade.
Bra att ge unga talanger chansen, men nog var det framför allt Malmberg som blev rik på Äventyrsspel? Follow the money.

Mekanurg

Bra att ge unga talanger chansen, men nog var det framför allt Malmberg som blev rik på Äventyrsspel? Follow the money.
Om du "följer pengarna" kanske du får svar på din fråga, vad vet jag.

Det som idag spelar roll (avsiktlig vits) för mig är något annat, nämligen de många fanmejl som jag fått i åratal. I dem tackar vuxna män mig för att jag förgyllde deras tonår. Jag citerar Bergspredikan:

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Jag vet var min skatt och mitt hjärta finns.

Last edited:

Bifur

Veteran
Det antagligen inte särskilt svårt för den som vill att begära ut Targets gamla årsredovisningar hos Skatteverket och sätta sig och jämföra med utgivning och räkna. Det hade nog varit intressant rollspelsekonomiska historia.