Nekromanti skämt.

Rosen

Myrmidon
Re: You say tomato, I say catch up (OT ANT)

I den åldern är totalt poänglösa skämt jättekul.

Min favorit var:

- Vad är det för likhet mellan ett flygplan och en åsna?
- ???
- Båda börjar på B.

Det är "båda" som börjar på B, alltså, inte åsnan eller planet...

--
Åke

Krille

Super Moderator

"- Vad är det för likhet mellan ett flygplan och en åsna?
- ???
- Båda börjar på B."

Sen har vi ju Björn Hellqvists gamla klassiker:

"Hologram stavas med tre D."

MovinGalt

Warrior
Kan man inte bara gör om lite Norge- och Skottehistorier till medeltida sådana? :gremgrin:

Man kan mobba alla sorters raser med dem, byta bara ut "norrmännen" eller "Norge" till respektiva ras. Klart!

Här är en liten också:

Hur vet man att en dvärg ska säga något intelligent?
- vet inte
- han börjar med orden "en alv sa en gång till mig..."

(funkar bäst om man är alv själv då :gremwink: )

Mira

Veteran
Dalsjöfors (nära Borås), snart även Leksand

Ungefär som våra älghistorier...
"Det var två älgar som var ute och flög. Plötsligt började den ena älgen gåta. Då sa den andra:
-Varför gråter du?
-Va?
-Varför gråter du?!
-Va sa du?
-Varför gråter du!?!
-Jag hör inte vad du säger för jag har en bulle i ögat."

Och sedan diverse uppföljare på den...

Min personliga favorit är nog ändå

"-Vad är det för likhet på en struts?
-???
-Båda benen är lika långa, särskilt det högra."

*muahahahahahaa*

//Marre, som älskar meningslös humor

Nightowl

Champion
Älgsången (OT ANT)

Två små älgar
skulle gå och dö,
klättra upp i en gran
och svalka sig med snö

Det var så skööööööööööööönt,
så sköööööööööööööööönt,
slut!

Erik, nostalgisk

Nightowl

Champion
En fantasyvärld KAN inte vara 'historiskt korrekt'

De lärde tvistar om Björns lärare har rätt (tips: det man får lära sig i skolan är ofta vad historikerna bestämt sig för är knas - det är vad era lärare fick lära sig på introkursen i historia för minst tio år sedan). Även på yngre stenåldern när jag gick i skolan kunde man i en samling med historiska svenska texter läsa en drift med abbotar som i stort sett går ut på att de är feta, hungriga, försupna hycklare, så enbart kiss-och-bajs-skämt kan det inte gärna ha varit.

Sedan är ju som sagt en rollspelsvärld något som inte gärna KAN vara historiskt korrekt - fast å andra sidan kan man ju köra med den stereotypt medeltida bilden (som INTE är historiskt korrekt) och då kan de skitiga bönderna a la Monte Pyton naturligtvis bara bajs-vitsar...

Erik

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mer på samma tema ...

– Vad är det för skillnad på en elefant?
– ?
– Den kan varken cykla.

Re: En fantasyvärld KAN inte vara 'historiskt korrekt'

Jag lärde mig i och för sig inte utav min lärare utan jag läste det i min svenskabok(!) Tvivelaktig källa, jag vet. Men jag har inte hört nått annat, så vad ska man tro?

Sedan så har du väl rätt, man kan inte vara historisk korrekt om man kör Fantasy... men man kan väl försöka?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Poänglösa Skämt

", de e la krockodilen!" på så bred göteborgska att det faktiskt blev jätteroligt."

Ja, göteborgska är de feta bondkomikernas språk medan skånska är ärans och hjältarnas språk. Stockholmska är reserverat för ogina och snåla snobbar. :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"fast å andra sidan kan man ju köra med den stereotypt medeltida bilden (som INTE är historiskt korrekt) och då kan de skitiga bönderna a la Monte Pyton naturligtvis bara bajs-vitsar..."

...fast det är roligare om de skitiga bönderna bankar katter, samlar lort och diskuterar hur deras anarkosyndikalistiska kommun fungerar i praktiken. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Ja, göteborgska är de feta bondkomikernas språk medan skånska är ärans och hjältarnas språk. Stockholmska är reserverat för ogina och snåla snobbar."

Äh. Bondkomikerna är väschöttar och skånskan är förtäckt danska. Alla vet ju att jutteböschkan är arbetarklassens modersmål och att om man från Värmland tager sig en mö så vet man att aldrig man sig ångrar*!

Ty så sade Jussi Björling!

Storuggla

Champion

"Ja, göteborgska är de feta bondkomikernas språk medan skånska är ärans och hjältarnas språk. Stockholmska är reserverat för ogina och snåla snobbar."

Håller med om göteborgskan, men sen irrar du du dig vilse på lingvistikens snåriga stigar. Skånskan kan mycket väl vara ärans och hjältarnas språk, men ingen kommer någonsin att veta det förän ni spottar ut gröten ni har i svaget.
Ogina och snåla snobbar talar östermalms eller Lidingödialekt, rekorderligt folk snackar Söderortsslang, det är det enda språk som kan talas i civiliserat umgänge. :gremwink:

Storuggla, Danmark börjar vid Gnesta, Tyskland vid Norrköping

Man Mountainman

Storsvagåret

Ja, göteborgska är de feta bondkomikernas språk medan skånska är ärans och hjältarnas språk. Stockholmska är reserverat för ogina och snåla snobbar.

Äh, nu hittar du på! Det är väl ingen skillnad på sörlänningar och sörlänningar?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Äh, nu hittar du på! Det är väl ingen skillnad på sörlänningar och sörlänningar? "

Jag tror någon här har bastat för mycket. Eller kanske inmundigat för mycket dåligt renskött och hembränt. :gremsmile:

Berserk

Warrior
Svenska språket. [OT]

För att skipa fred bland mina rollspelande vänner från andra sidan pölen inbjuder jag samtliga till ett studiebesök i Närpes, Finland. Detta är den plats på jorden där invånarna talar den mest förvrängda svenskan, och det kan jag garantera.

Jag tackar min skapare för att jag är uppväxt i Jakobstad, där varje parvel åtminstone får lära sig högsvenska i skolan :gremsmirk:

Baron

Veteran
Re: Kanske inte så kul.

Den där var inte dum...en mycket bra artikel.
Vi har ju också Olle Ferms bok om medeltida humor som tyvärr ryktas vara mördande tråkig.
Det är roligt med artiklar vars innehåll bekräftas av ens egna erfarenheter, och det är ofta de strängaste ordnarna som har den bästa humorn, och de mest humoristiska människorna...

Ulfgeir

Swashbuckler

*grin* Fast vissa Västgötar vill inte ha något gemensamt med en viss inom musikbranschen inflytelserik bondlurk ifrån Skara...

Och vad gäller vissa andra bondkomiker så exporterar vi dem gärna. På det viset slipper VI dem...=^_^=

/Ulfgeir

chrull

Stockholm Kartell

Sedan så har du väl rätt, man kan inte vara historisk korrekt om man kör Fantasy... men man kan väl försöka?

beror väl på vad du menar med historisk korrekthet, men det första man ska fundera på är: Har jag ens i närheten av den kunskapen om vår historia som krävs för det?

Om du säger Nej där kan du fundera på om du vill ha det korrekt på vad du vet/tror dig veta om vår historia.

Sen kan du komma med frågor om VILKEN historia det ska vara korrekt efter...
1400 såg inte likadant ut i sydamerika som det gjorde i europa eller kina. Vad säger att inte er fantasyvärld kan se ut på ett annat sätt?

chrull