Nekromanti "Skärpa"

Lo0rRD

Veteran
Om en magiker i gruppen har effekten skärpa 3gradens och vill lägga in den permanent i ett stridssvärd. vilka tärnings slag skall han slå då? (han har ett medelstort labb) för jag har inte riktigt kommit undefull med alla regler för alkemi :gremconfused:

Lo0rRD

Veteran
ojdå.. :gremblush: sitter här utan magiboken men om man tänker en laddning på 5-10 nåt sånt då?

Surukai

Warrior
Angående koboldism..

det är ingen konst att förvandla ett vanlgit stridsvärd till något som lätt spöar skiten ur det tyngsta och vassaste kraggsvärdet om man har tillgång till lab mm.

Att dra upp skadan till Ob9t6 är inte så svårt jag själv hade en magiker som i utbyte mot att han räddade en geotropikers liv fick en skärpa "nivå 4" (vad man nu kallar det) som gjorde mitt vapen vad-det-nu-var fånigt vasst.

En SL bör vara lite försiktig med att tillåta provisoriska "skärpa" effekter eftersom dom lätt kan störa ut spelbalansen. En väl genomförd ritual kan lätt göra en superkniv som bokstavligen splattar folk.

litleme

Warrior
Att dra upp skadan till Ob9t6 är inte så svårt jag själv hade en magiker som i utbyte mot att han räddade en geotropikers liv fick en skärpa "nivå 4" (vad man nu kallar det) som gjorde mitt vapen vad-det-nu-var fånigt vasst.
du klaga inte min shalam dolk gör s+ob8t6 i skada =)

min magiker behövde ett vapen som gjorde skada (masvis med skada!) med tanke på att han nästan aldrig träffar motståndaren i närstrid :gremooo:

Surukai

Warrior
mmmm just det

Ja... du ser

När klant-magikern-som-aldrig-träffar gör så brukar det oftast inte bli så stora problem.

Men som SL skulle jag få det ganska körigt om spelarna springer omkring med superpansarbrytande övervapen som fullkommligen spränger allt dom petar på.. Tiraker, trolll, drakar.. spelar ingen roll allt dör av en enda liten träff.

Och det utan blödningen... resultatet av sådant blir att SL inte har med några strider eftersom dom inte är intressanta. Alla äventyr och intriger blir helt stridslösa eller så måste fienderna ha likadana vapen och då slutar det nog med att hela gruppen dör av S+Ob16t6 pilar avfyrade från ett buskage.

Man bör som sagt vara lite försiktig med hur ens spelare får drälla omkring med fånigt obalanserade vapen, rustningar eller vad som hellst eftersom det inte blir roligt om det får gå för långt.

Cohen

Swordsman
Det beror på vad man slår på.
Hugger man en människa utan rustning är det inte så farligt(för dolken).
Däremot har jag sett riktigt rejäla vapen förvandlas till småflis efter en lyckad attack mot hårda saker.

Azdeus

Veteran
men om man tänker en laddning på 5-10 nåt sånt då?

Ja, noog ofta. Den där killen borde få en spark i arslet.
Enda anledningen jag kan tänka mig till varför man vill ha ett svärd som gör Ob7T6+1 - Ob12T6+1 i skada är att man vill massakrera nån J-vl i Gordpansar eller dylikt. Då tycker jag att han skall ta och skaffa sig högre FV så att han tillexempel kan sikta mot glipa, OCH få göra mer i skada!

Jag har som vana att tillfälligt (Försöka) att trycka ner sådana personer i skiten. Om man nu skall vara lite jobbig så kan man ju påpeka att varken Aragorn (Tror jag, Narsil tror jag är magiskt) eller Boromir (HÅRDAST) har magiska vapen men dom är skickliga. VArken jag eller mina spelare har något imot att spela en strid som tar lite längre tid om den blir snygg och fräck.
Det BLIR den inte om man skall ha en massa Skärpa och Krossa på sina vapen.

DarkRaven_UBBT

Veteran
vem behöver ett vapen med yber fet skada på? lär dig svinga skiten o vifta på med 6 attaker per runda (galen nattdräpre som springer omkring med 2 fina svärd) så blir det slarvsylta av närmaste motståndare ändå :gremsmile: