Nekromanti Skärvor av en annan värld

Dimfrost

Special Circumstances
För en tid sedan (i julas, har jag för mig) satt jag och bläddrade i DoD6, och jag greps av en häftig lust att skriva ett äventyr eller kanske en novell (jag spelar inte rollspel själv längre, men det är en annan historia) i den miljön, inspirerad av Peter Bergtings stämningsfulla illustrationer. Jag tog upp tråden några dagar senare, och försökte att återigen fånga upp inspirationen och förflytta mig till Trudvangs nejder, men jag kom någon helt annanstans.

Det är en döende värld, alltmer enslig och folktom, där alverna är grymma och högdragna; som världens härskare lever de i urgamla befäta städer, styrda av ett märkligt hederskodex och insnärjda i ett nät av traditioner. Människorna är skäggiga barbarer i skogarna, primitiva men fåtaliga även de. Vissa är legosoldater hos någon alvfurste men de flesta är stenåldersjägare, hårt präglade av schamanism, astrologi och vidskeplighet. Trollen har stängt in sig i sina bergasalar för gott, kraftigt decimerade av de sista krigen mot människorna; det föds inga nya troll längre, och de flesta sitter i sina älskade bibliotek och väntar på försteningens förlösande omfamning. Orcherna lever samma fria liv som de alltid har gjort, de reser med sina vagnar över de ändlösa slätterna och dansar kring eldarna om kvällarna, trots att århundrade efter århundrade av alviska förföljelser har decimerat detta plågade folk till blott en spillra av deras forntida storhet. Och så till sist har vi halvlängdsmännen, det skygga skogsfolket som en gång i en svunnen urtid såg alverna anlända till världen. Nu bleknar de bort, liksom drakarna; det finns bara en handfull byar kvar, de flesta funderar på att ge sig av, för magins åldrar närmar sig sitt slut. Men vem vet, kanhända finns det ännu tid för stordåd, en sista gyllene hjälteålder innan världen blir tom och öde?

Jag måste nog säga att jag antagligen aldrig kommer att utveckla den här världen något mer, för jag är upptagen med andra projekt, men jag tyckte det var en kul lek med fantasyschabloner, och om det kan tjäna som inspiration för någon annan så blir jag bara glad. Jag hade vissa idéer om en episk quest av värsta klassiska slag också, men de är alldeles för ostrukturerade för att läggas upp.

/Svante

Duddmannen

Hero
Lägg upp allt du har, för det här låter som en grymt cool värld att äventyra i! Jag har enbart på dessa rader blivit inspirerad att göra något, så fram med det du har bara så ska vi nog kunna fixa något.

Gör det, om inte för min skull så för din egen. Det lönar sig att spåna öppet.

/Duddmannen

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, jag har egentligen inget mer att lägga upp, det andra var bara lite lösryckta funderingarom hur berättelsen skulle kunna gestalta sig: en gammal halvlängdsman ger sig ut på jakt efter ett okänt mål, och tar hjälp av en människa som deserterat från någon alvfurstes armé, två orcher och kanske en avfällig alv. De ger sig iväg mot trollens och drakarnas berg, men vad som händer sedan har jag inte kommit på.

Och det här är inte ett projekt som jag tänker fortsätta på: jag har annat för mig, och enda anledningen till att jag la upp det här var att jag blev så nöjd med det första utkastet att jag ville dela med mig av det.

/Svante

Duddmannen

Hero
Så...

är det OK om jag bara "lånar" idén då? Jag blev som sagt mycket inspirerad av bara den här lilla biten av information. Jag tror att det finns stora möjligheter med en värld av den här typen.

/Duddmannen

Cybot

Mest spelbar
Re: Så...

Det är ingen slump att Wheel of Time, Thomas Covenant, Shannara, Tolkien, Asimovs Stiftelse trilogi, Mutant, Bladerunner, Warhammer 40k, Mad Max, Fallout och en massa massa andra berättelser tar plats i en värld på nergång, ett nadir, en svacka. Till och med Skymmingshem är ju en sådan plats.

Det är i sådana platser människan(rollspelare som du och jag) kan lättast hitta glömda mysterier&skatter, hemska ruiner&förbannelser, bortglömda folk&kulturer, Rövare, odöda kungariken och allt annat smått och gott.

I en sådan kultur accepterar folk lättare att inte allt hänger ihop. I en sådan science-fiction/fantasy så kan du hitta kugghjul och plasmareaktorer bredvid varandra, en person kan vara utrustad med både laserpistoler och armborst och ingenting är omöjligt.

Ruinstäder, Grottkomplex, övergivna borgar(tja, host övergivna....borgar som verkar vara övergivna är väl de vanligaste) mäktiga dommedagsvapen och ungmöer i nöd.

Alles is possible för att använda min försluskade tysk-svengelska.

Kort sagt....rollspelare drar sig till sådana världar. För oss är nadir lika med äventyr. Civilisationens högborg är till för deckare och space opera.....smutsiga äventyrare hittar du i slummvärldar.

Rising

Vila i frid
Nedgång och company

"Det är ingen slump att Wheel of Time, Thomas Covenant, Shannara, Tolkien, Asimovs Stiftelse trilogi, Mutant, Bladerunner, Warhammer 40k, Mad Max, Fallout och en massa massa andra berättelser tar plats i en värld på nergång"

Hallå där, Mutant utspelas väl ändå i en värld på Uppgång? Det har varit katastrof, men nu håller rman på att återuppbygga världen, liksom?

Jag skulle nog vilja säga att världar satta i förändring är intressanta världar, oavsett om det är uppgång (Mutant, Gondica) eller nedgång (Mad Max, Bone m.m.)

---

Och nu, mina damer och herrar, en imitation av ett roligt litet obestämbart djur:

Fnorp fnorp schnuule uule uu. Spuff luff puff. Fnorr orrl orrp prrph.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Re: Nedgång och company

"Jag skulle nog vilja säga att världar satta i förändring är intressanta världar, oavsett om det är uppgång (Mutant, Gondica) eller nedgång (Mad Max, Bone m.m.)"

Håller med. Skulle dock själv kalla det turbulens, då tider som i regel bara är oroliga, men inte i något direkt skifte, kan vara väldigt intressanta att spela...

Sodivra

Champion
Läckert

Ger en doft av mys-mystik (Jag använder det ordet så ofta, jag får hitta på någon bra term.. Men det handlar om softhet, sommarkvällsmystik.) och dessutom känns det skönt att man kan vara lite respektlös med spelvärlden. Äh vafan.. Detta är den sista stunden, nu kör vi vårt rejs, bara.

Det känns som det kan finnas en härlig attityd bland äventyrarna också, om dom verkligen inser att dom lever i den sista stunden: "Tja, det är sista åldern.. Men jag tänker inte låta det stoppa mig. Nu gör vi som vi verkligen vill, som vi SKA göra, och så kanske det blir ett vackert slut." (Utveckling av ovan)

Cybot

Mest spelbar

Ok, ska jag säga det så här då.

Det är ett samhälle som HAR befunnit sig på en högre nivå, man har ingen aning om hur man tillverkar laserpistoler osv(eller har åtminstone ingen möjlighet att göra det) men visst finns dom.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, jag tycker precis detsamma. Själva poängen är väl att statiska världar inte är särskilt intressanta, vilket de flesta som läser om Eddings när de är över 18 lätt inser. Jag brukar oftast vara mer intresserad av utveckligsoptimism med den gamla civilisationen ruvande långt borta i tidens dimmor än att låta historien utspela sig i något så avklingande som i min post är, men ibland är det kul att variera sig. Dessutom försökte jag låta bli att slänga in en massa steampunk i det hela, något som är alldeles för vanligt när det gäller mig. :gremsmile:

/Svante, som gillar steampunk i alla former

Dimfrost

Special Circumstances
Såklart

Visst, det är klart att du får låna så mycket du vill. Om jag hade velat hålla det för mig själv hade jag antingen skrivit så i min första post, eller (mer troligt) hade jag hållit det för mig själv i första hand :gremsmile:

/Svante

Dimfrost

Special Circumstances
Märkligt mystisk mysmystik

Mys-mystik var väl en särdeles trevlig term, tycker jag. Jag känner mig smickrad.

/Svante, mysig

Sodivra

Champion
Trevliga Termer

Innan skulle jag kallat det en aspekt av "Evig Skönhet" men jag har rabblat den meningen, med versaler i början, så många gånger på forumet att det nog känns tjatigt nu.. :gremwink:

Dessutom så har jag reviderat begreppet och haft mig för ett tag sedan. Typ.