Nekromanti [SKÄMTSAMT] Bästa tärningen?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
T10:an är objektivt bäst. Diamantformad, så man kan spetsa folk med dem i nödfall, stoppa upp dem i näsan eller ha de som dekoration beroende på situationen. Ett trevligt siffersspann, 0 - 9. Ha två så blir de inte dubbelt så bra utan *tio gånger* bättre.

Sedan kan man spela spel med dem också, antar att det är bra det med.

Krille said:
T4. Den enda tärningen som är vassare än en legobit. Perfekt för hemförsvar!

Den perfekta tärningen vore dock en T34, för då skulle man kunna bygga ett riktigt andravärldskrigsöstfrontsrollspel. Men den finns ju knappt.
Mundo;n156181 said:
Happ. Då kommer Blå Himmels stridsvagnsexpansion/efterföljare - Brun Jord - inom kort alltså. :)

Edit: En mörkare variant vore förstås Svart Jord. En kallare Vit Jord. :)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Värsta typen av tärning måste ändå vara denna t100:


Eller... Möjligtvis t6or i metall som gör märken i ens bord.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,085
Location
Göteborg
12-sidig! Kan användas som d6 och som typ procenttärning med en twist mm mm. Och är den snyggaste. Rullar väldigt bra. Gissa vilken tärning mitt spel använder? :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm... jag står och lutar mig åt tre håll på samma gång...

... vet inte om jag ska säga T6'or... Spelar ju Eon... och äger över 200st 16mm vita Casino aktiga T6'or, sorten som jag alltid använt sedan jag började spela rollspel runt ca sent 95 till tidigt 96, som jag köpte på ren impulsivitet för att det var "sista dagen på Gothcon, ska åka hem om en halvtimme, och jag har 200 kr kvar som jag inte vet vad jag ska använda de på" för en 14-15 år sedan. Jag vandrade runt lite planlöst bland de affärerna som fanns på Gothcon, och där i en affär så såg jag att de hade svarta varianter av "min typ" av T6'or, "köp 10 för 100 kronor och få 1 på köpet"... så jag tog det erbjudandet (och de svarta tärningarna har blivit mina favorit/huvud T6'or till Eon, var mina "skade/slå högt tärningar först för Eon I till III, och i Eon IV använder jag dem i första hand innan jag börjar lägga till andra T6'or om jag råkar behöva slå väldigt många tärningar)... så nu hade jag 100kr kvar, tänkte "vad ska jag använda de sista 100kr på då?", var på väg att lämna affären när ett annan erbjudelapp fångade min blick "Hela burken - 100Kr"... kollade burken, en sån där stor 6 kantig godis låda i plast fylld med min typ av T6'or... "Alla de tärningarna för 100kr?" frågade jag... "jupp" sa killen bakom bordet... "hmm... 100kr för X antal tärningar... tärningar som jag definitivt inte behöver..." tänkte jag... "Hur många är där?" frågade jag... "Ingen aning" svarade killen bak bordet med en axelryckning... "mer än halvfull burk, kanske en 100 stycken" tänkte jag... och sen med en mental axelryckning, "Taget" sa jag, gav över mina sista 100kr, och åkte hem, och väl hemma så upptäckte jag att där var över 200 tärningar i burken när jag räknade dem. XD Har som sagt inte använt dem sedan dess igentligen... mer än att jag någon enstaka gång genom årens lopp har slagit samtliga av dem och kollat hur nära statistiskt rätt fördelningen är, eller byggd med dem eller något... för jag kände jag behövde ha något att göra med händerna medan jag kollade på nån serie eller film eller något. XD

...eller T10'or... för att jag gillar att den följer en mer logisk skala... 1 till 10... än andra tärningar gör... och för att om man kombinerar den med en andra T10 så har man ett slag värde på 1 till 100.... eller 0 till 99 om man vill räkna det så... och ju fler T10'or man lägger till ju högre skala kan man köra med... inte för att man alltid skulle behöva använda en T1000, eller T10000 eller något... XD

...eller T20'or... eller specifikt min kraftigt blåa T20'a (jag har en annan blå T20'a, min backup T20'a, vars blå färg är ljusare men där färgen känns mer urlakad, den har också skarpare hörn och kanter)... för att det var den tärningen som jag använde när jag för första gången spelare rollspel, en Drakar och Demoner kombination av 91'an och nästan alla de äldre DoD versionerna. Jag gillar ju också att T20'an är mer logisk när man tänker på 100%, där varje steg representerar 5%. Men som sagt, jag gillar ju specielt min kraftigt blåa T20'a, den där 7an ser ut som en etta för att "taket" på 7an är borta (dock har jag aldrig fuskat och påståt mitt slag av 7 var en 1'a, jag kollar alltid noga så jag inte säger fel)... för den verkade alltid ha en förmåga att slå 1'or... eller snarare, den verkade ha en förmåga att slå 1'or väldigt ofta när det verkligen gäller, när allt verkar vara på spel, där framgång är ett måste mer eller mindre. Fast... det kanske är en egenhet med mig snarare än den blå T20'an (eller alla andra tärningar för den delen)... för jag har en tendens att lyckas med sådana slag oftare än statistiken säger att man borde göra det... och specielt när jag har kokat ihop någon halvt... eller helt... galen manöver för att få fram en utkomst som jag vill ha... ofta när hela gruppens framtid/liv/etc står på spel... allt eller inger situationer. Dock så är väl motvikten till det att jag också verkar ha en högre, än statistiskt riktigt, chans att jag misslyckas spektakulärt med något... specielt med saker som kanske inte är särskilt svåra, eller ens viktiga igentligent, men vars konsekvenser kan ha förödande effekter ändå pga fumlet... vissa värre än andra. I alla fall... så det är väl mer nostalgi för den blåa T20'an, "den som jag alltid slår 1'or med" (och som jag väl då också borde säga "den som jag också slår 20'or med"), mer än något annat. För det var med den T20'an som dessa tendenserna visade sig först. Men även nostalgi för att min absoluta favoritkaraktär som jag någonsin skapat och spelar... den första rollspels karaktär som jag skapat och spelat, karaktären som alla andra karaktärer jag skapar mäts mot, karaktären som jag alltid skapar i fantasy data/tv-spel första gången jag spelar de spelen... för att denne karaktären, Riddaren Rhodryn Callahorn, är karaktären som först använde den T20'an. De tendenserna med mina tärningslag, slå bra tendenserna, var väldigt vanliga för honom... slå dåligt/fummel tendenserna på lätta/oviktiga saker började inte visa sig förrän efter honom, när jag spelade med andra karaktärer.


Så... jag fuskar... för jag väljer att inte välja vilken av dem... T6'or, T10'or, eller T20'or... som är min favorit, för alla av dem är min favorit av olika anledningar... precis som jag fuskar och säger att mitt nummer ett (ibland säger jag att min top tre) favorit spel består av 6 spel, där jag inte ens har satt dem i ordning alls, för att alla av dem är mina favoritspel av olika anledningar... XD

...

...

Men... om jag verkligen blev pressad till det... så skulle jag väl säga Final Fantasy VII... och min kraftigt Blåa T20'a, den med den taklösa 7'an, den som alltid slår 1'or... båda pga nostalgiska orsaker. XD
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Inte så mycket antalet sidor på tärningen utan materialet. Tärningar ska vara av sten eller porslin så de har lite mer vikt, då kan man kasta dem hårdare på sina spelare och faktiskt orsaka skada. De där lätt plasttärningarna dugger inte till att punktera den där skyddande barriären vi kallar för hud.

Men ett lite allvarliga svar är D10'or. Slumpen är i 10-tal och det blir så lätt att räkna ut sannolikheter osv. Plus att man kan få dem att snurra. Tag två och man har en 100-sidig som många gånger är bättre än en 'riktig' d100.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
Leumas;n158748 said:
Räknas grisarna till Kasta gris? Dom används alldeles för lite i rollspel
Fler rollspel behöver baseras på detta.
Ett mod till More than Pigs.. öh... More than Human?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Liggande med två prickar upp, två skada. En prick upp en inte, 1 skada. Inga prickar, noll skada. En gris på rygg, trip attempt. Motspelaren slår då två grisar, om ingen gris hamnar på fötterna är man tripped.
Två grisar på rygg så är det en trip utan motståndsslag.
Gris på tryne är stun attempt, två stycken inget försvar, gäller likt trip att hamna på fötter i motståndet.
Snedn gris på tryne är crit där man gör två skada plus att motatåndaren slår en gris. Blir det prick är det istället tre skada, liggande gris, trip utan försvar, snedgris eller tryngris så är det en knockout.
Slår man två sneda grisar är det crit, två skada alltså, men motståndet slår två grisar och lägger ihop effekten.

Det sjuka är att det här nånstans känns som att det fungerar. Och att jag har för mycket fantasi/tid.
 

z33r0x

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
22
Krille;n156171 said:
T4. Den enda tärningen som är vassare än en legobit. Perfekt för hemförsvar!

Den perfekta tärningen vore dock en T34, för då skulle man kunna bygga ett riktigt andravärldskrigsöstfrontsrollspel. Men den finns ju knappt.

Dom har man trampat på, ajajaj, o ja tror inte jag är ensam :D
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Svaret för mig är tråkigt nog T6. Den fungerar mycket bra både som ersättning för T20 (3T6) och i pooler, vilket ger mer normalfördelning och därmed en bättre slumpfaktor för rollspel.

Att man dessutom kan få tag i maskinskurna T6:or är ju heller inte dumt för slumpfaktorn, och även rena formgjutna fungerar bra i formen. Trumlade tärningar är aldrig okej.

Rent estetiskt gillar jag dock T12, fast jag har aldrig spelat ett bra system där den används.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
73
Magnus Seter;n156154 said:
Eftersom jag fyller år idag tar jag mig friheten att skapa en skämtsam tråd!

Vilken är den bästa tärningen? Och varför?

För mig är det den tiosidiga tärningen, för den kan man kombinera med en till och få ett procentslag, som är grunden för nästan alla mina favoritspel! Drakar och Demoner, Call of Cthulhu, WFRPv1 och v2 ... allt som är bra använder en T10!

Och för dig?

/Magnus
T10 eller T20

T4 Rullar dåligt och ger för låga enformiga resultat
T6 för liten vidd i ett resultat. Behöver kanske 2 eller 3T6 för att det ska synas att man slår T6or.
T8 Lite liknande tendenser som T4, rullar för dåligt och ger för enformiga svår-applicerbara resultat. I de många fall slår den som en T6 när man mest behöver de två extra blupparna.
T12 Rullar bättre men har svårt att applicera just de där två extra poängen till något rollspels-spelsystem där det handlar om ”successes”. Metaforiskt känns det som en hypotetisk T17 dvs jaha varför just 17 och inte bara T20?? Dessutom som T8 vs T6n, slår T12 som en T10 (av matematiska skäl) 'Bastard D10'. Fungerar dock bättre i wargaming där man inte är lika beroende av vidden av antalet utfall.

T10 rullar bra med (inbillat) jämna resultat och kombineras lätt till T100/T1000 samt ger ett lättsmält, lätt tolkat resultat då varje steg är 10% av tärningen.

T20 rullar också bra och ger en lagom spännvidd på resultat då den har 20 stycken samt att den ligger långt från någon annan tärning resultatmässigt.

/Oink
 
Top