Skäliga löner hos Äventyrsspel?

Dr_Dängrot

Myrmidon
...Ja, det som jag uppfattar som en önskan att hobbyn består av giriga miljonärer. Just det tycker jag är lite komiskt eftersom de flesta av oss inte tjänar en spänn på våra projekt. Det är inte det som är drivkraften.
Nu går det inte att jämföra tex ditt rollspelsskapande eller vissa forumiters med target-games eller om vi skall ta ett nutida företag tex ligan eller Wizard .

Det är inte stora pengar i det ni gör men det är en hel del pengar i det target games gjorde och det ligan och Wizards gör nu.

Jag har noll koll på vad topparna i Wizards ledning tjänar men det skulle inte förvåna mig om dom är miljonärer .

Mogger

Hipsteranka
Jag har noll koll på vad topparna i Wizards ledning tjänar men det skulle inte förvåna mig om dom är miljonärer .
Inte orimligt. Men då kommer nästa fråga. Är de miljonärer för att de kör över frilansare? För det är ju just den korrellationen som eftersökt. Den tror jag inte på.

Vi kan ju jämföra med gigekonomi och minimilöner. Det är ingen bra utveckling. Den suger. Men den tycks i första hand vara ideologisk (topparna hade varit miljonärer ändå så det är snarare ren ondska). Ingen har lyckats bevisa att samma ideologiska förskjutning finns inom alla företag och i synnerhet inte hos (i första hand) svenska rollspelsförlag.

Vi har ju redan gått igenom det här i 1000 poster. Lönen är kass för att ekonomin är kass. Hur det är hos Wizards vet jag inte men det har inte varit Ämne för diskussionerna.

Jag tycker alla alltid ska få skäligt betalt. Men ibland är det ok om inga får inget i betalt. Eller att bara frilansrna får det.

Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Inte orimligt. Men då kommer nästa fråga. Är de miljonärer för att de kör över frilansare? För det är ju just den korrellationen som eftersökt. Den tror jag inte på.

Vi kan ju jämföra med gigekonomi och minimilöner. Det är ingen bra utveckling. Den suger. Men den tycks i första hand vara ideologisk. Ingen har lyckats bevisa att samma ideologiska förskjutning finns inom alla företag och i synnerhet inte hos (i första hand) svenska rollspelsförlag.

Vi har ju redan gått igenom det här i 1000 poster. Lönen är kass för att ekonomin är kass. Hur det är hos Wizards vet jag inte men det har inte varit Ämne för diskussionerna.

Jag tycker alla alltid ska få skäligt betalt. Men ibland är det ok om inga får inget i betalt. Eller att bara frilansrna får det.
Det är ju jättesvårt att svara på om Wizards trampar på frilansare då jag inte har insyn i wizard och hur det fungerar där. Har dock hört att dom inte alltid behandlat sina anställda fair men det kan vara mer amerikansk företagskultur än just Wizards som så.

Det jag reagerade men jag kan ha avläst ditt inlägg fel var att det verkade som att du la fram det till Oscar som om rollspelsskapare inte är intreseradde av att tjäna pengar och att det inte är drivkraften bakom skapandet , det jag vill säga är att det kan vara så för dig och vissa forumiter som har rollspelskapande som hobby eller bissyssla men för andra rollspelsskapare som kanske har rollspel som sin huvudinkomst kan profit vara en drivkraft tex Wizards

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag drar mig ur den här tråden då jag efter en sekunds betänketid tycker det är ganska redundant att diskutera hur ett företag som inte existerat på 23 år behandlade sina fd anställda.

Jag önskar er lycka till med att försöka nå konsensus ☺

Mogger

Hipsteranka
Det jag reagerade men jag kan ha avläst ditt inlägg fel var att det verkade som att du la fram det till Oscar som om rollspelsskapare inte är intreseradde av att tjäna pengar och att det inte är drivkraften bakom skapandet , det jag vill säga är att det kan vara så för dig och vissa forumiter som har rollspelskapande som hobby eller bissyssla men för andra rollspelsskapare som kanske har rollspel som sin huvudinkomst kan profit vara en drivkraft tex Wizards
Jag skulle säga att på den wrnu är det nog 100% skaparglädje och 0% profit. Men givetvis måste FL tjäna pengar. Och Wizards. De har omkostnader. När något blir jobb krävs såklart att man åtminstone går runt.