Skålen — ett regelsystem

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
En sak som dock kan bli klurigt med systemet är ju att det blir svårt att få in sociala eller kunskapsrelaterade prövningar, då dessa inte behöver använda utrustning (och därmed inte tärningar).
Jag ser nog det som ett världsbygge i grupp, där det nog mer handlar om att samsas om världsbygget men låta stress och annat påverka rollpersonernas interaktion med tiden. Men det kan absolut behövas lite formalisering kring det. Kan ju vara något så enkelt som att varje spelare definierar en specialisering som just hen har. Kartritare. Geolog. Biolog. Signaloperatör. Etc. Sedan är det den rollpersonen som är auktoriteten på just det området.

"Dormier, det är en skitkonstig klippformation här som ser nästan ut som en korkskruv."
(Dormier, geologen, svarar) "Inget att oroa sig för. Tyder bara på att det varit vulkanisk aktivitet här tidigare. Formen är bara hur lavan stelnat."

Ser inte personligen något behov för prövningar av sådana situationer, men det vet jag ytterst är en smaksak. I en del grupper behöver gruppkonflikter handskas varsamt.

Man kan ju utgå från att spelarna kommer hålla sams, men av din beskrivning av setting/känsla/inspiration så verkar ju konflikten mellan spelare också vara en pusselbit som man vill ha med.
Om gruppen riskerar att landa i att spelare inte håller sams kommer detta inte vara ett passande spel. :)

Men ja, intraparty conflict är bland det absolut viktigaste skulle jag säga. Särskilt konflikten mellan operatören, som sitter där trygg och säker med sin rykande varma kopp kaffe, och gruppen som befinner sig på planetytan, som lever på proteinslush injicerad direkt in i magsäcken kombinerat med återvunna kroppsvätskor...
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
Till det här lekprojektet lånar jag den inspirationen och expanderar den till gruppspel, med en formaliserad "Operator" istället för en traditionell spelledare. Rätt hårt inspirerat av MC moves i AW, men givetvis med helt annat fokus.
Bliss Stage kan vara värt att kolla in här, om du vill ha inspiration. Där har du personer som drömmer och en operatör som sitter bredvid och agerar som spelledare, men också som en faktisk rollperson.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Bliss Stage kan vara värt att kolla in här, om du vill ha inspiration. Där har du personer som drömmer och en operatör som sitter bredvid och agerar som spelledare, men också som en faktisk rollperson.
"Bad touch Gundam". Låter ju klockrent!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Kladdar lite!

###

OPERATOR
One of you will stay onboard the ship while the rest of you descend to the surface. This eye in the sky is the Operator.
As Operator, you have mostly the same goals as everyone else. But you also keep secrets.

Goals and Secrets
Why are you here? Why did you get this particular prospecting crew dispatched?
  • You may know something about the planet that makes it extremely dangerous. Sightings of crashed alien ships, maybe. Or a cataclysmic solar storm that causes blistering heat, and is fast approaching.
  • You’re part of, or the sole scientist in, a scientific experiment of an extremely dubious sort that couldn’t be done in human-occupied space. Maybe you’ve injected the whole prospecting crew with a weird combat drug you want to see in action. Or you’ve heard that there is an organism here that can be easily weaponized.
  • You may have personal reasons to go here, like a family member who disappeared on this very same planet. It’s now 40, 50, maybe even 100 years ago - and all you care about is finding out what happened to them.
  • You can be selfish, bankrupt and hunted back home, and taking a desperate longshot knowing that it’s your last chance to make some money. Or just use this trip to escape, and commit suicide by prospection, far away from the things you’re desperately fleeing from.
Whatever it may be, you have a drive. A goal. But you also have a secret that will put you at odds with the safety of the Prospectors. You need their help and their expertise, but you don’t need them.

If you want, you can come up with these secrets and goals together with the Prospectors, as a group. Or if you prefer to keep knowledge between players and characters tightly connected, you decide them in secret and you let the Prospectors second-guess your decisions.

Based on your goal and your secret:
  • Pick one prospector you couldn’t care less about. The person you can risk, the person whose fate is simply incidental.
  • Pick one prospector you simply can’t be without. The person you well and truly need.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Ont Öde
Ett spel om att döda folk i helvetet av God45

Karaktärerna är hjältar fast i helvetet. Helvetet är designat efter var och en av hjältarnas svagheter och synder så ingen av dem kan bryta sig ut själva. Bara genom att sluta en blodspakt och kombinera sina styrkor kan de slåss mot helvetet! Deras mål är att döda sig upp ut ur helvetet, ned och döda djävulen eller något annat. Det är som Doom, God of War, Painkiller och slutet på The One. Spelledaren designar ett så groteskt men coolt helvete som du bara kan, spelarna passande fördömda hjältar och sedan börjar slakten för att ta sig ut! Spela metal hela tiden!


Regler
Alla karaktär tillsammans har 100 sexsidiga tärningar, när de är slut är karaktärerna så skadade, trötta eller uppgivna att de inte kan fortsätta slaktas sig genom helvetet. Karaktärer kan göra normala och odramatiska saker utan att rulla men vill de göra något dramatiskt eller slåss måste de spendera tärningar och rulla dem. Innan man rullar berättar spelledaren svårighetsgraden och spelaren väljer hur många tärningar de vill rulla. Oavsett om man lyckas eller inte försvinner tärningarna.

Spelledaren bör för det mesta sätta svårighetsgraden till 3 gånger mängden tärningar en karaktär bör behöva spendera för att klara rullningen. Så ska man behöva tre tärningar är svårighetsgraden 9.


Drivkraft
Varje gång en hjälte genom att agerar efter sin drivkraft gör saker värre för sig själv, alla spelarkaraktärerna eller en annan spelarkaraktär (det snällaste valet) får hon 5 tärning till en privat hög tärningar ingen annan spelare kan använda. Varje gång en karaktär går emot sin drivkraft genom en handling förlorar hon 1 till 6 tärningar.

Exempel på drivkrafter:
1: De onda måste straffas.
2: De svaga måste skyddas.
3: Man måste alltid ta tillvara möjligheten att göra något spännande.
4: Chanser att bli den nya Satan måste man ta vara på.
5: De strukturella problemen med helvetet måste hanteras.
6: Sanning måste alltid avslöjas.


Utrustning
Alla karaktärer antas ha eller kunna ha lämpliga föremål som de behöver för att kunna vara en hjälte. Detta bör avgöras i en diskussion mellan spelarna och spelledaren. Men några föremål som det aldrig bör ifrågasättas ifall spelarna har tillgång är: ett coolt vapen, ett till coolare vapen och någon sorts klättringsutrustning.


Karaktärsskapande
Att skapa en karaktär är samtidigt väldigt enkelt. Spelaren väljer en drivkraft, berättar varför deras karaktär är i helvetet, beskriver dem och skriver ner ett namn.

 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Hela snacket om resurstärningar fick mig att fundera på om inte slag rakt av kan hanteras som en resurs.

Tänk er en skål med tärningar i mitten av bordet. Dessa är alla tärningar ni har att tillgå. Vill ni göra något så slår ni tärningar på lämpligt sätt för spelet, men måste då ta dem från skålen.

Tar tärningarna slut har det konsekvenser. Död, ångest, vätskebrist, surströmmingsstank; vad som nu passar.

Gör ni vissa saker, lyckas riktigt bra, eller offrar något - tid, en kroppsdel, ett av era sinnen, en förmåga etc - så får ni lägga nya fina tärningar i skålen.

Kanske finns ett spel här. Eller något som redan gör något liknande.

Hade varit coolt att utforska klaustrofobi, ångest, eller liknande med ett dylikt system. Men det tycker jag nog bara på grund av The Luminous Dead… (Läs den!)
Älskar tärningspölar - och jag tycker att rent spelmekaniskt så passar de att applicera på just känslor som ångest, galenskap, ilska, etc... Att liksom "tappa kontrollen" när tärningarna tar slut. Känns lockande.

Sen kanske man behöver regler för tak eller dylikt så man inte drunknar i tärningar - men jag antar att du har en grund i åtanke. Kul om du utvecklar! =)
 
Top