Nekromanti Sk och Fv i Dod6

luthor huss

Veteran
Jag har varit lite tvivlande på frågan om närstrid i Dod6.
Man kan ha stridsfärdigheter som vad jag har förstått tillåter en att använda vissa vapen.

Om man har t.ex.
Närstridsvapen 3
Kortsvärd
Strids yxa
stridsgissel

samt projektilvapen 2
lätt armborst
långbåge

Fråga: kan man använda alla dessa vapen med samma Sk?
Fråga2: om man ej har några poäng alls på stridsfärdigheter kan man då ej använda några vapen alls?

Hasse

Hero
"Fråga: kan man använda alla dessa vapen med samma Sk?"

Japp, det är det som är poängen med SK som jag fattat det.

"Fråga2: om man ej har några poäng alls på stridsfärdigheter kan man då ej använda några vapen alls?"

Jag skulle i sådant fall köra som om RP använde ett vapen som inte alls var besläktade med de vapen han var van vid, dvs om en RP utan FV i t.ex. närstridsvapen ändå använder ett närstridsvapen så innebär detta att RPns SK blir endast SK/4 dvs har RP SK 8 så innebär det att han endast har SK 2 då han slåss med ett närstridsvapen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

luthor huss

Veteran
Jag tycker att det är lite skumt att när man går upp en yrkesnivå får man ju nya ``poäng´´ så då kan man helt plötslig använda mer än 25 vapen flytande bara för att man har blivit lite bättre, t.ex. Björn är krigare, björn kan använda bredsvärd och kortbåge, dagen där på går Björn upp en ``level´´, Björn drabbas av storhetsvansinne och kan nu helt plötsligt använda så gott som alla vapen på spelet.

jonix

Warrior
Orkar inte förklara så jag hoppas att du har grundboken till hands.

Fråga: kan man använda alla dessa vapen med samma Sk?

Ja, MEN egentligen så kan han använda ALLA vapen, men just dessa kan han så bra så att han får tillgodo räkna sig alla sina SK-poäng. Finns lite text om halvbesläktade och annat på sidan 52 andra spalten.
Det finns även ett exempel på sidan 51 andra spalten som är ganska intressant.

Fråga2: om man ej har några poäng alls på stridsfärdigheter kan man då ej använda några vapen alls?

Jag förstår inte frågan riktigt, men man kan aldrig ha O SKn eftersom det baserar sig på grundegenskapern och dessa kan ju inte vara noll.
Om du menar om man kan hantera vapen även om man inte kan hanterar dem så att säga, ja man kan använda vapen som man inte är van vid se sidan 52 andra spalten för mer info.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
"Björn är krigare, björn kan använda bredsvärd och kortbåge, dagen där på går Björn upp en ``level´´, Björn drabbas av storhetsvansinne och kan nu helt plötsligt använda så gott som alla vapen på spelet."

Det stämmer inte iom att det finns en restriktion vad gäller köp och förbättring av färdigheter som gör att man endast kan höja sig 5FV/YN. Detta innebär att din krigare som mest kan använda 6 närstridsvapen och 6 projektilvapen efter det att han stigit en nivå.

Sedan är det ju så att en RP bara har ett begränsat antal FP använda och troligen så vill Krigaren kunna några andra färdigheter oxå. Han kan iaf inte ha på sig alla vapen samtidigt och för att överleva ett äventyr så krävs det ofta att man kan använda andra färdigheter än just sina vapenfärdigheter.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
Det är lite det som är den stora poängen med DoD6

Just det att egentligen handlar all fäktning om smidighet fysik och styrka, vilket vapen man använder är egentligen mindre betydelse än vad man tror, alla vapen handlar ju om att träffa motståndaren att sedan man måste sticka, krossa eller hugga eller vad man nu gör eller vilket tillhugg man har i handen är utav sådan liten betydelse att man inte kan motivera det med enskilda färdigheter i vart vapen, att sedan projektilvapen och närstridsvapen har så mycket gemensamt, det hoppas jag att du sväljer, för jag har iaf ingen bra svar till det.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Rickard

Urverk speldesign
Läste fel [OT]

"<EM>Orkar inte förklara så jag hoppas att du har grundboken till hands.</EM>"
Läste först "Har inte grundboken till hands så jag orkar inte förklara". När du senare hänvisade till sidor blev jag lite impad..

/[color:green]Han</font color=green> som ska gå och lägga sig efter det här

Rosen

Myrmidon
Re: Läste fel [OT]

<I>Läste först "Har inte grundboken till hands så jag orkar inte förklara". När du senare hänvisade till sidor blev jag lite impad..</I>

LOL!
Tja, häromdan läste jag i ett inlägg av Dante om en RP som hade en häst som hette Animal Companion.
J-a konstigt namn, tyckte jag. Sen insåg jag att hjärnan hade smugit in "hette" på egen hand...

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Re: Läste fel [OT]

Själv läste jag det som nåt som han använde de till. "Vad tusan är en 'Animal Companion'? En sorts packåsna eller?" Fick läsa om inlägget igen..

/[color:green]Han</font color=green> som undrar om han är för mkt (på för konstiga tider) på forumet men vet att han inte är ensam