Re: Några små tips
Alla grupper har på ett eller annat sätt en personlig spelstil, ingen SL är identisk med en annan, osv.
Tråkigt att du inte "nedlåtit" dig till att testa färdigskrivna äventyr fler gånger än så, efter lite modifiering blir de oftast ganska trevliga (om än inte lika skräddarsydda för gruppen som ett välskrivet eget äventyr).
Jovisst, det tar kanske 10 sekunder att slänga ihop hans stridsvärden - men vad händer om rollpersonerna faktiskt tänker prata med SLPn som kanske har något viktigare att tillföra än att bli huggen i bitar? Det jag talar om är att bygga en grund som man kan använda t.ex. i det fall att spelarna hamnar utanför äventyrets ramar eller flummar iväg på något totalt galet sidospår (HållasigtilldetsomSLtänktsig FV 50%).
Är du väl förberedd och har ett flertal nödplaner kommer spelarna antagligen att ha mkt. roligare än när man svänger ihop ngt. på tre röda (om man inte är gudomlig på att improvisera eller får någonform av geniknäpp). Med detta menar jag inte att improvisation är dåligt, snarare att en improvisation med vissa grunder är bättre än oförberedd sådan. (Kan liknas med improvisation inom musik, där sådan som genomförs med ackompanjemang ofta upplevs som tydligare än enkelt solospel).
//Stefan Gunnarsson