Nekromanti Ska börja snart.. att spelleda!

Fahnen

Swordsman
Re: Öhh (OT)

Satan va med rollspel..... Kan du reglerna till alla......
Personligen Har jag två rollspel Eon och Discworld Roleplaying Game och det räcker åt mig.

Midar planerar ett köpa Västmark och Neotech

Krille

Super Moderator

"Kan du reglerna till alla......"

Jag kan grundprinciperna i alla utom Dekaeder, Furry Pirates, Lord of the Rings och Traveller. Helt säker är jag dock inte på fler än ett eller två åt gången, just nu Västmark, Star Wars d6, Call of Cthulhu, Castle Falkenstein och Babylon Project.

Phelan

Hero
Re: Forumdisciplin (On Topic om OT)

(Nu blir det du som får kängan, Krille, men den är allmän och hamnar under ditt inlägg för att du är äldst.)

Forumet kommer aldrig bli något vettigt så länge folk med glädje ger sin in på såna här OT-sidospår som inte har något med Eon att göra. Särskilt inte när, som Midar redan påpekat, äldre forumiter glatt ger sig in och spär på meningslösa sidospår som inte förtjänar trådutrymme.

Mvh / Phelan

Fahnen

Swordsman

Jag kan grundprinciperna i alla utom bla bla...

Jag tänkte högt...... det är klrt du kan det men vi vanliga dödliga.... knappast :gremwink:

Midar mistänker att Krille är alv.

Magnus L

Hero
Re: Ang: Natten Ängel (OT)

men jag har inte krigarens väg funkar det bra att bara skippa att slå tärningen och istället improvisera några anfall, eller måste man ha boken?

Man behöver inte KV alls, okej, några av stridskonsterna blir lite lidande men i allmänhet så kan du lätt spela hela klabbet utan KV.

Greymourn

Swordsman
Re: Några små tips :)

Något du bör tänka på är att vara förberedd, speciellt om du har tänkt att improvisera i någon mån, annars kommer spelarna att se när du "lämnar äventyret" och börjar improvisera.

Hmm.. har spelat rollspel i åtminstone tio år... Har under den tiden huvudsakligen varit SL, och har vid max 6-7 tillfällen nedlåtit mig till att spela "färdigskrivna" äventyr... Anledning: De få äventyr jag köpt har samtliga varit skräp, tänker därför inte köpa några fler... [Har för övrigt inte spelat varesig regnsynd eller De Fördömdas Sista... Anledning: Sorgernas Brunn...]

Vad däremot gäller improviserande i äventyret så tror jag faktiskt inte att dina Rp kommer märka ett smack av det... Det tar tio sekunder att slänga ihop Stridsvärden för en motståndare [eller använd någon passande SLP ur äventyret...]

... snarare så tycker jag att du skall improvisera till stor del... Avledande intressant personligheter som RP´na tror har något med handlingen att göra etc. Har självåsikten att små möten och mindre problem mitt i ett äventyr är extremt viktigt, och det är klart olönsamt att skriva/trycka hundra sådana förslag i en äventyrsmodul...

Magnus L

Hero
ang sorgernas brunn

Har för övrigt inte spelat varesig regnsynd eller De Fördömdas Sista... Anledning: Sorgernas Brunn...]

Förstår ditt resonemang...ge dock DFSH en chans..inte lika pjåkigt som SB. Gott om tillfällen till fint rollspel, inte bara Hack n slash..

Greymourn

Swordsman
Visst...

Skall ha ett 48 timmars spel över helgen...

För övrigt glömde jag fem äventyr till det allsmäktiga Khelataar.. Det e faktiskt bra shit... Riktigt bra...
De är relativt svåra, välskrivna, och framförallt ett mycket bra sätt att introducera sin värld på... Alla borde spela lite Khelataar, ibland....

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Men Gråsorg då, inte generalisera så där.

Sorgernas Brunn är den sämsta modulen - efter Spelarens Handbok som jag hellre kallar "misstag" än "modul" (eftersom att man inte ens får någon nytta av den) - som jag har sett till Eon. Romarnerna är iofs också sämre, men man kan lätt säga att det är sämsta äventyret iaf.

Regnsynd och DFSH är mycket bättre :gremsmile:. Personligen gillar jag DFSH bäst, men om smyg-hack'n'slash-spelstilen (½ dl hack'n'slash, ½-1 dl RPG och ungefär 1½ dl tänka) inte passar dig särskilt bra så skulle du nog gilla Regnsynd mer, som snarare består av 2 dl RPG, 1½-2 dl tänka och 1-2 msk hack'n'slash.

:gremsmile:

Belldozer

Veteran

Alla grupper har på ett eller annat sätt en personlig spelstil, ingen SL är identisk med en annan, osv.
Tråkigt att du inte "nedlåtit" dig till att testa färdigskrivna äventyr fler gånger än så, efter lite modifiering blir de oftast ganska trevliga (om än inte lika skräddarsydda för gruppen som ett välskrivet eget äventyr).

Jovisst, det tar kanske 10 sekunder att slänga ihop hans stridsvärden - men vad händer om rollpersonerna faktiskt tänker prata med SLPn som kanske har något viktigare att tillföra än att bli huggen i bitar? Det jag talar om är att bygga en grund som man kan använda t.ex. i det fall att spelarna hamnar utanför äventyrets ramar eller flummar iväg på något totalt galet sidospår (HållasigtilldetsomSLtänktsig FV 50%).

Är du väl förberedd och har ett flertal nödplaner kommer spelarna antagligen att ha mkt. roligare än när man svänger ihop ngt. på tre röda (om man inte är gudomlig på att improvisera eller får någonform av geniknäpp). Med detta menar jag inte att improvisation är dåligt, snarare att en improvisation med vissa grunder är bättre än oförberedd sådan. (Kan liknas med improvisation inom musik, där sådan som genomförs med ackompanjemang ofta upplevs som tydligare än enkelt solospel).

//Stefan Gunnarsson

Greymourn

Swordsman

Greymourn är gudomlig på att improvisera... :gremcool:
Greymourn e sjuk i huvudet...
..det hjälper...

Anledningen till varför jag sällan köper äventyr är att de till skillnad från ett improviserat äventyr kostar pengar...
Jag kan förstå nyttan i att köpa ett 250 sidors äventyr...
Som SL skall man vara ganska ambitös för att skriva sådant från drund o botten... Men att köpa ett äventyr som håller en till två kväller känns inte så nödvändigt om det inte en satans kvalitet... Det är det inte på något Eon äventyr jag spelat hitills, [Har DFSH kvar..] å därför tror jag heller inte att jag kommer köpa fler..

Greymourn

Swordsman
Regnsynd

Med tanke på kort inläsnings tid köpte undertecknad Regnsynd... och gillade det inte speciellt mycket...

Anledning: Det är (med mina mått mätt) ett ordinärt äventyr... Det är för kort och simpelt för att jag skulle vilja spendera pengar på det...

Kan dock tänka mig att det pasar utmärkt som första äventyr, det var väl med i EonII boxen???

Skall nog ge DFSH en chans ändå, Regnsynd var 100 gånger bättre än de fruktansvärda Jarla/SB...