Nekromanti Ska försöka vara SL för första gången ...

Gitsays

Veteran
Hej, jag spelade en hel del D&D när jag var yngre, och hade en smått genialisk spelledare. Aldrig att jag satte mig in i tabeller och regler - vi bara körde, han hade allt i huvudet (inklusive alla de tabeller han själv konstruerat). Men det över tio år sedan jag rullade en T20.

Nu har jag en elvaårig systerson. Han trivdes inte med fotbollen, scouterna, bågskyttet. Han gillar krig och fantasy och äventyr. Jag är rätt säker på att han skulle älska rollspel. Men han har ingen grupp att spela med.
Jag tänkte spela lite med honom och hans kompisar i sommar. Tog en titt i D&D:s grundbox och blev förskräckt. inte en chans att jag lär mig allt det där för ett tiotimmarsäventyrs skull!
Så vad föreslår ni? Finns det nåt spel som är enkelt, roligt, cleant (inte en massa sex och skit) - och som jag skulle kunna behärska efter att ha rotat runt bland reglerna i några timmar?
Tacksam för vilken hjälp som helst!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Äventyr eller Fantasy! låter som om de skulle passa...

Jag har aldrig spelat dessa själv men har hört de rekommenderas i liknande situationer tidigare.

God45

#PrayersForBahakan
Jag rekommenderar Swords and wizardry whitebox: Länk

Eller Labyrinth Lord: Länk

Båda är gratis och regellätta versioner av gamla D&D versioner. Fantasy! är också ett bra val.

Vill du ha någonting extremt lättspelat och lättlärt föreslår jag dock Risus: Länk

Risus är ett av mina favoritspel, det låter en spela vad man vill i vilken genre som helst. Och hela regelboken är bara 6 sidor lång :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Finns hur många som helst, någon speciell genre du föredrar?

Jag älskar Wildlings! Det är ett fantasyspel på 5 sidor för barn. Det är så jävla fint, snälla, skriv en spelrapport om du spelleder. :gremsmile:
www.onesevendesign.com/wildlings/wildlings.pdf

Wildlings är skrivet av John Harper, han är grym på sånt. Här är hans sida: http://www.onesevendesign.com/

Kolla in Danger Patrol och Lady Blackbird också, de är gratis bägge. Danger Patrol är enkelt, fartfyllt Flash Gordon. Lady Blackbird är ett enkelt improviserat scenario som känns som Star Wars steampunk, en riktig klassiker.

Jag spelar Dungeon World nu. Kvickt fantasyspel. http://www.dungeon-world.com/

Dungeon World är baserat på Apocalypse World. Det är awesome, but not clean. :gremsmile:

Vill kidsen få samberätta med dig, ladda ner Archipelago, också gratis.
http://norwegianstyle.wordpress.com/2012/09/20/archipelago-iii/

Osbjer

Warrior
I The Wildlings står det:
The Guide’s kit has more complete rules, but this is all you need to know to play.
Efter att ha googlat lite förstår jag att det aldrig har släppts någon The Guide’s kit. Är det någon annan som byggt vidare på systemet så man har lite mer kött på benen om man vill prova?

/j

Måns Bredelius

Veteran
Ska svara som en scout sa till mig på ledar utbildning.

Miniorer (eftersom systersonen är 11) måste man tänka på tre saker. Hålla dem torra, mätta och låta dem sova. Lyckas du med det kan du få med dem att göra allt.

Fokusera inte på reglerna utan på att de ska ha kul. Saker ska gå smidigt och värka häftigt så de får en bra bild av det från början.

Ta mer bort regler. Jag tycker starkt att du ska välja mellan två av följande alternativ.

1) Du använder helt egna regler som är piss enkla men på något sätt häftiga. Kids gillar galna tabeller.

2) du använder en regelbok du har med dig som de får läsa som en serietidning.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Om de är intresserade av Superhjältar kan du alltid kolla på Supergänget. Ett rollspel i serieformat men väldigt simpla regler.

McAber

Varulv
Savage Worlds. Lätt att anpassa till lämplig setting. Dessutom rätt lätt att översätta Attribut, skills och liknande till svenska eftersom de inte är så många.

Agility - Smidighet
Smarts - Klurighet
Spirit - Ande
Strenght - Styrka
Vigor - Vigör

Har kört så med sonen (då 10) och hans kusiner, och det fungerade bra.

Annars Fantasy! för det redan är på svenska (om man nu vill köra fantasystuk och inte nutid/skräck/framtid).