Mannen i skogen
Präst
Kan klassens namn vara ett adjektiv? Som ”royal” eller ”heroic”?
För tillfället kallas den klassen helt enkelt for Monarch, vilket täcker ju allting mellan himmel och jord liksom.illuzive;n331752 said:Men jag skulle ändå sträva efter att ha klassen "Royal family" (uselt namn, men det funkar i ett exempel) - som beskriver vad en sådan person har för egenskaper, sen om du vill spela kung, drottning, prins eller prinsessa - det är upp till dig. Titeln blir olika för olika roller, men det bör ändå gå ganska lätt att härleda en titel till en klass.
Jag har medvetet undivikit de fallen i den mån det är möjligt. Huntress, Heroine, Sorceress och Temptress betyder ju inte i något fallen "Frugan till en xxx".Leon;n331751 said:Både på svenska och engelska skulle nog mitt råd vara att i de flesta fall använda den neutrala/maskulina varianten. Feminina yrkesnamn är ofta belastade med att historiska ha betytt "XXs fru" (Överstinna etc), och även om det inte är en perfekt lösning så är det den lösning som är etablerad i svenskan.
De kan vara, men än så länge gillar jag lösningen med "Hero/Heroine" bättre. Detta eftersom jag döpt alla klasserna till The xxx. The Heroic låter som om jag saknar ett ord där, typ The Heroic Paragon tex.Mannen i skogen;n331753 said:Kan klassens namn vara ett adjektiv? Som ”royal” eller ”heroic”?
Nej, defintivt, det ser jag. Av de exemplen du nämner tycker jag:Mundo;n331760 said:Jag har medvetet undivikit de fallen i den mån det är möjligt. Huntress, Heroine, Sorceress och Temptress betyder ju inte i något fallen "Frugan till en xxx".
Mmm... det är en av de jag kämpat med ett tag också. Jag börjar luta åt att helt enkelt köra "mästare" som neutral benämning också, oavsett kön.Leon;n331769 said:Hmmm, hur gör man med Häxmästare på svenska förresten....
Är inte en kvinnlig häxmästare en häxa?Rymdhamster;n331773 said:Mmm... det är en av de jag kämpat med ett tag också. Jag börjar luta åt att helt enkelt köra "mästare" som neutral benämning också, oavsett kön.
Jag menar, skulle en kvinlig smed inte ha avlagt ett mästarprov, eller ha ett mästarbrev? Skulle de verkligen ha ett mästarinnebrev?
Skulle "mästersmeden i Aversheim" inte kunna vara kvinna?
Jag förstår hur du tänker, och den tanken har slagit mig också. Men å andra sidan är klasserna tänkta att reflekterna klassiska sagor, som ofta var fyllda med just stereotyper. En stor del av rollgestalandet handlar om huruvida man lyckas frigöra sig från de roller som människors sagoberättande har tillskrivit dig.Leon;n331769 said:- Temptress - hade jag undvikit, negativ kvinnlig stereotyp. Kör på Tempter istället, även om det låter lite konstigt. Eller Seducer.!
En häxmästare är ju mäktigare än en häxa - hörs ju på namnetGod45;n331774 said:Är inte en kvinnlig häxmästare en häxa?
Nej, det är bullshit. En häxa är mäktigare än en häxmästare och lika mäktig (men annorlunda) än en trollkarl. Både trollkarlar och häxor är svagare än svartkonstnärer.Leon;n331777 said:En häxmästare är ju mäktigare än en häxa - hörs ju på namnet
För mig är en häxa nån som bor i en stuga i skogen och pysslar med örter och förbannelser och spådommar och sånt. Traditionellt kvinnlig, men jag är benägen att applicera det neutralt.God45;n331778 said:Nej, det är bullshit. En häxa är mäktigare än en häxmästare och lika mäktig (men annorlunda) än en trollkarl. Både trollkarlar och häxor är svagare än svartkonstnärer.
Jag tänker mig alltid att en häxmästare bara är en manlig häxa. En häxa med politisk makt är en Häxkung eller Häxdrottning.Rymdhamster;n331780 said:För mig är en häxa nån som bor i en stuga i skogen och pysslar med örter och förbannelser och spådommar och sånt. Traditionellt kvinnlig, men jag är benägen att applicera det neutralt.
En häxmästare (För mig) är en häxa som tagit sig politisk makt, och styr över ett område med undersåtar.
Båda kan vara svartkonstnärer, vilket mer är hur omgivningen ser på deras magi. Även om jag personligen också kopplar en mer akademisk aspekt till termen.
Det är ju fusk eftersom Angmars speciella skydd inte funkar mot Baba. De bör slåss mot en neutral tredje part och så bedömer man vem som är effektivast.Leon;n331781 said:OK, det finns bara ett sätt att lösa detta. Någon får statta Baba Yaga och Angmar, och se vem som vinner!