Det här skrev jag om spelet när det kom:
06 September 2015, 21.20
Systemet är plottrigt men här kommer iaf några nyheter.
Man slår två T20 mot ett värde och kommer man under lyckas man. Tillverkaren har försökt att göra det smidigt. T.ex. så räknas ammunitionen i reloads och en sån räcker en strid eller att man använder en förmåga som suger i sig hela reloaden. Pengar har bytts ut mot wealth och assets vilket används för avgöra om man har råd med något utan att man sänker sin wealth. Assets kan vara allt från kontakter till artefakter eller guld. So far so good.
Sedan har man fallit offer för sin vilja att göra många coola saker. Man trycker in massor av omständigheter som t.ex att man blir rädd vilket kan leda till att man blir sinnessjuk, olika former av skador och allt omsätts i olika poäng och rutor att kryssa. Sedan går alla rutor i varandra så blir man skadad blir man rädd och sen är kryssandet och modifikationerna igång på allvar. Det är riktigt rörigt.
En annan nyhet är momentum. Eftersom man slår två tärningar kan man lyckas på båda. Genom förmågor och val går det att få fler lyckas än man behöver och det blir momentum. Momentum genererar t.ex. mer skada, att man får gör fler handlingar men kan också sparas till nästa runda. Allt är käckt reglerat och som om det inte skulle räcka finns det gruppmomentum. Man ger momentum till gruppen som alla kan använda.
Karatärsskapandet fungerar ungefär som vanligt. Man väljer olika uppväxtpaket, eller slumpar, vilket ger yrke, korporation, färdighetsvärden, wealth och utrustning.
Nytt är också rymdstrid vilket jag tycker är kräks så det har jag inte läst. Kättare och brödraskapet har spells och det är lika kräks men jag förmodar att det är rätt generiskt. Kättare kan korrumpera platser och föremål vilket är rätt fränt men jag var för trött för sätta mig in i det för det gick löst på några sidor.
Tanken med systemet är god och man vill ha det smidigt och fartigt men sen bromsar man allt med att med plotter, rutor och kräks. Det är dock bättre än det gamla systemet.
Nytt i spelvärlden är främst White Star som är en ny korporation baserad på jorden. Jag var skeptisk som fan men den var faktisk rätt kul. Inspirationen kommer från Sovjet och de kännetecknas av jättekalashnikovs och höga pälsmössor. Luna PD är en kartellstyrd polis på Luna. De arbetar oberoende av korporationerna och hör och häpna, tar in frilansare för att orka med arbetsbördan. Dom gillar jag också.
Illustrationsmässigt har de återanvänt mycket. Bergting har färglagt sina gamla tuschteckningar och det är skitsnyggt. Dessvärre har man använt dig av en 1A concept designer som tecknar digitalt så där lite otydligt men snyggt och intetsägande för det ser ut som allt annat, för en del miljöbilder. Det är dåligt, trist och helt utan känsla fast snyggt då. Bonner är Bonner men inget nytt och det är synd.