Nekromanti Ska jag?

Kanturi

Swordsman
Jag funderar på att köpa "Western" och min fråga till er här är; ska jag köpa det? Vad tycker ni om Western? Tyckte ändå att det var lite dött här och det är därför denna fråga inte var så logisk egentligen...

//Kanturi... jag är en mysko typ asså....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ja

Inte minst med tanke på att det är extrapris på alla regler och moduler eftersom en ny version är på väg. Det är ett bra och faktaspäckat rollspel med en hemsida som dignar av nedladdningsbart material i form av äventyr, platsbeskrivningar och artiklar. Om du planerar att besöka något av våra större konvent så brukar de nästan alltid bjuda på välskrivna Western-scenarion om du vill pröva på att spela.

Kanturi

Swordsman
Re: Ja

Mmm... jag spelar EON och Western skulle va ett skönt ombyte för mej. Mindre länder och folkslag att hålla reda på :gremsmile: Annars har jag länge varit ett "Indianer&Cowboys"-fan. Kan du förklara lite vad det "går ut på", jag fattar ju själv att det varierar efter yrke, men kan du typ berätta nåt? T.ex. olika färdigheter, yrken eller nåt. Och en fråga till: finns det bilder på vapnen?

//Kanturi...

walium

Ganska töntig, faktiskt

Nu har jag inte omedelbar tillgång till reglerna, mem de stödjer allt rollspelande som har med den aktuella världen att göra. Det går att spela indianer, skandinaviska nybyggare, mexikanska bandidos, vresiga lagmän osv. Det finns inte bilder på samtliga vapen men rätt många. Grundboken och de olika modulerna är väldigt matiga och ger rikligt med information om 1800-talet. Till skillnad ifrån Eon så utgår man ifrån en obegränsad T20 och sedan lägger man på sitt färdighetsvärde. Kommer man över svårighetsgraden så lyckas man, annars inte. Mer specifika frågor är svåra att svara på utan regelbok och utan att du har prövat på spelet. Men se på Deadwood som går 22.25 på Tv4 på fredagar om du vill ha inspiration till Westernspel.

Arfert

Facit

Jag tycker Western är det spelet som är bäst på bakgrunds och kampanjmatrial på svenska marknaden... både Anders och Tove är enormt pålästa och engagerade... är man mista western-intresserad är det värt ett köp, även om man ALDRIG skulle spela det. Och så är omslaget snyggt ;-)

Storuggla

Champion
Storuggla citerar sig själv!

Kan du förklara lite vad det "går ut på", jag fattar ju själv att det varierar efter yrke, men kan du typ berätta nåt?

Mig! said:
Nåja, lite seriöst då: Är Western kul? Svar JA! Man kan råna banker, leka sheriff, råna tåg, skjuta folk i ryggen, ha dueller, rida runt tills man krockar med en kaktus, spotta i saloonens spottkopp, ha stora hattar, jaga mexikanska banditer, ha pinkertons i hälarna, jaga boskapstjuvar, slå falskspelare på nosen, leka bröderna Cartwright och (Luke Luke eller Blueberry om man nu hellre vill det), delta i våldsamma ranchkrig, leka Clint Eastwood (eller John Wayne), säga fula ord till indianerna, peta nybyggare mellan revbenen med pekfingret, hitta sju systrar till sju bröder, tjära och fjädra omfotingar, leta gammalt sydstatarguld, jaga bisonoxar, lägga fällor för bävrar, råna dilligenser och mycket mycket mer som jag inte kommer på just nu. ^_^
Kort sakt: Western är apkul.
Jag skulle nog vilja säga att du kan göra precis vad du vill med Western. Skräck? Sure, det går lätt. Krig? Sure, ett helt inbördeskrig att leka med! Leka lagman? Sure, du har en teenstjärna på börstet nu. Råna tåg och banker? Inga problem, gör inte som Fearsome Jack Ike bara.
Western är stort. Och då menar jag inte geografiskt (fast det är det också) utan spelmässigt. Allt ifrån saloonägare till desperados, sheriffer till nybyggare, it's all in there. Snorballt.
Det finns dock inga Yrken som det finns i Eon, utan du köper de färdigheter du anser vettigt för det yrket du har. Mycket friare i min mening. Dock finns det några arketyper ifall man skulle ha bådis eller fantasibrist. :gremsmile:
Och de vapenbilder som finns är väl okej, men eftersom alla vapen faktiskt funnits så räcker det oftast med att googla på vapennamnet och sen har du en bild på det direkt på skärmen! Ett exempel, google image search på "Le Mat":

Tycker du den undre pipan ser tjock ut? Det är för att det är en hagelskottspipa. Satan vad elakt! :gremlaugh:

Storuggla, hemma med rännskitan

Kanturi

Swordsman

Men se på Deadwood som går 22.25 på Tv4 på fredagar
Jag såg det i fredags och det var så ruttet asså! Jag älskar sådant där dom slåss och skjuter(se filmen Maverick med Mel Gibson) men inte sådan "mörk" western som Deadwood. Det är mycket möjligt att det var så, men det är inte kul :gremsmile:

Zyb

Veteran
Har du inga problem med regler så är western värt det.
Har spelat med folk som aldrig har fattat sig på regelsystemet men det är inte så svårt men lite krångligt i början innan man fattar hur striderna funkar.