Nekromanti Ska skapa ett nytt äventyr igen! Tips tack :D

JenJen

Veteran
Goddagens allihopa :gremlaugh:

Jag har just avslutat mitt allra första rollspelsäventyr någonsin (KULT). Om man ser på mina spelares reaktioner så var det nog en riktigt rolig upplevlse :gremlaugh: Nu är det så att jag ska göra ett till, för att jag har insett att spelledarskapet är så... Offantligt KUL! :gremwink:

Jag började påta på det igår så jag har inte kommit så långt, men här är hur jag har tänkt mig till en början:

Alla RP sitter av olika anledningar på samma rackliga buss påväg mot en avsides by i Irland (Landet är INTE bestämt ännu, men miljön ska vara bergig och göra det möjligt för en by att ligga ostört någonstans. Har tagit Irland tills vidare :p) När denna buss plötsligt kör på någonting och far av vägen börjar det riktiga äventyret. Efter att ha sett så att alla klarade sig oskadda springer chauffören ut ser vad det var han körde på. Det visar sig vara ett barn som chauffören tar med sig. Pojken måste få vård trots allt.

Tänk er den traditionella Silent Hill dimmiga skogen där alla busspassagerare är strandsatta. Det är en LÅNG väg tillbaka till staden så chauffören kommer (efter att han insett att hans radio inte funkar) be passagerarna följa med honom mot byn som inte ligger långt borta. Där kan dom få hjälp. Om RP har mobiltelefoner så märker dom att även dessa inte har någon täckning.

Anyways! To make a loooong story short!
Saker händer påvägen mot byn. Dom märker att saker rör sig i dimman och en kvinnas dotter försvinner spårlöst. När dom väl kommit fram till byn inser dom att alla barn är borta.

Jag tänkte knyta ihop detta litegrann med mitt förra äventyr eftersom en av karaktärerna som var med i det även kommer vara med i detta. Hans förflutna förföljer honom så att säga :gremlaugh:

Grundidén är att denna by där folket lever utan el och alla andra moderniteter har i generationer haft sin egen religion. Dom tror på Den store modern. (För folk som läst lite mer om "gudomarna" i Kult så är det Sathariel :p Har haft med henne lite indirekt i mitt förra äventyr eftersom hon är så skön :gremlaugh: Självklart vet inte någon vem hon är) Nu verkar någonting ha gått fel i byn vilket förargat Modern och alla barn har försvunnit.
Tänker inte skriva ner hela äventyret, men ni förstår lite av det nu iallafall :gremlaugh:

Vad jag nu undrar är:
Hur bygger man upp stämningen i byn på ett så bra sätt som möjligt (utan att överdriva) för att få RP att inse att någonting inte är som det ska här?
Hur får man dom att stanna i byn under hela äventyret trots allt som kommer hända? Det var just DET jag hade problem med i förra äventyret som utspelade sig på en gård. Efter allt som skedde ville inte RP mer än att fly långt bort och aldrig komma tillbaka o_o;

Muggas

Hero
Fan, låter riktigt kusligt och tilltalande. Får jag vara med? :gremgrin:

Hur bygger man upp stämningen i byn på ett så bra sätt som möjligt (utan att överdriva) för att få RP att inse att någonting inte är som det ska här?

Tja, låt byborna vara... lite omänskliga. Låt dem uppträda lite mekaniskt, entonigt och drömskt, som om de delvis uppehåller sig i en annan verklighet. Om byborna aldrig heller tittar direkt på den de talar med (om man i egenskap av spelledare gestaltar dem så) så kan det framkalla olustkänslor hos rollpersonerna. De är naturligtvis upprörda över de försvunna barnen, men låt denna förtvivlan endast skina igenom lite grann om rollpersonerna tar upp ämnet. Se till att det är mörkt nästan jämt (även under dagen). Ibland kan ett svagt barnskrik eller skuggor av små springande gestalter i dimman sätta griller i huvudet på rollpersonerna. Att låta fler personer i sällskapet försvinna (inte bara barn) är inte heller fel...

Hur får man dom att stanna i byn under hela äventyret trots allt som kommer hända?

* Direkt tvång

#1 När (om) rollpersonerna försöker lämna byn famlar de runt i dimman ett tag för att efter ett tag upptäcka att hur de än går så kommer de tillbaka. När de väl nått fram till byn drabbas de m.a.o. av någon sorts förbannelse som inte lyfts förrän de löst gåtan med de försvunna barnen.

#2 Byborna misstänker av någon anledning rollpersonerna och deras följe för bortrövandet av barnen och tar dem tillfånga. Rollpersonerna känner sig tvingade att fly och rentvå sina namn (annars förföljs de av rabiata bybor tills dess att de tänker om :gremwink: ).

* Indirekt tvång

#1Någon eller några av rollpersonerna har nära (släkt)band med invånare i byn och känner sig skyldiga att hjälpa sina släktingar.

#2 Rollperonerna sticker, men hemsöks varje natt av mardrömmar som blir värre och värre för varje natt. Till slut får de ingen sömn alls, och eftersom det hintas i drömmarna att de måste återvända för att bli befriade från detta så gör de det (förhoppningsvis).

Har inte spelat Kult på evigheter så jag har ingen koll på detaljer längre. Några enkla förslag, bara.

JenJen

Veteran
Vet inte om det kommer bli så kusligt :gremlaugh: Jag är fortfarande n00b SL, men working on it!

Iallafall. Tack för tipsen! Verkligen! *buga djupt* Jag kommer tänka på många av dom. Speciellt det med att dom fumlar runt i dimman och kommer tillbaka till byn hur dom än gör. mwahahaha!

Angående byborna så kommer jag få det att se ut som att dom döljer någonting angående alltihopa. Självklart är dom bestörta över sina barns försvinnanden, men det finns någonting som dom helatiden undanhåller från RP. Hur allting egentligen startade. vad som EGENTLIGEN hände :gremlaugh: Så RP kan inte riktigt lita på folket där.

Mmm~~ ska bli kul att spelleda :gremlaugh:

Marukusu

Hero
Tips

"Alla RP sitter av olika anledningar på samma rackliga buss påväg mot en avsides by i Irland (Landet är INTE bestämt ännu, men miljön ska vara bergig och göra det möjligt för en by att ligga ostört någonstans. Har tagit Irland tills vidare :p)"

Nu är inte jag helt hundra, men det finns väl ändå inte mycket berg att skryta om på Irland? Irland är väl mer typ en massa grästäckta hedar och kullar. Jag tänker mig mer Skottland som ett bergsland i såna fall, plus att skottarna har ballare dialekt :gremgrin:.

Men visst, du kan väl modda Irland efter eget behag ifall du vill det (eller så har jag fel, som vanligt).

"Hur bygger man upp stämningen i byn på ett så bra sätt som möjligt (utan att överdriva) för att få RP att inse att någonting inte är som det ska här?"

Spela creepy musik när de kommit fram till byn (får spelarna direkt att inse att här är något fel) och låt byborna vara lite allmänt skumma som sagt, gärna till utseendet också (ett par hundra år gammalt blod i en och samma lilla bondby tenderar att förändra folk lite smått :gremtongue:).

En annan intressant grej vore ju om alla föraktfullt talade om "den där utbölingen" och hur sjuk i huvudet han var ("Håll dig undan från honom! Folk säger att det var han som tog barnen och att han sålt sin själ till den Onde blablabla..."), och när rollpersonerna väl besöker honom så är han en fullt normal och trevlig äldre man som bor ensam i sin stuga. Ingenting alls är udda med honom bortsett från att han är övertygad kristen och kommer från närmaste större bosättning, varför den lokala sekten har demoniserat honom och talar om honom som Fader till All Möjlig Ondska. Vem skall rollpersonerna tro på? Den...väldigt...övertygande och trevlige gubben eller ortsbefolkningen?

- Daniel, son av Ares

Jaggernaut

Hero
Först och främst kanske jag ska påpeka att jag aldrig spelat Kult (eller jo förresten jag tror jag har spelat det en...nä vänta nu! Två gånger blir det :gremlaugh:) så jag har ingen koll på gudomar/kulter/monster och sådant i Kult. Men något tips borde man kunna komma med.

En annan sak jag inte vet är ifall du redan har bestämt hur allting hänger ihop och vad som ska hända men jag nämner väl det jag kom att tänka på så får vi se.

Dom märker att saker rör sig i dimman och en kvinnas dotter försvinner spårlöst. När dom väl kommit fram till byn inser dom att alla barn är borta.

Jag antar att åtminstone kvinnan inte vill fortsätta till byn förrän hennes dotter har blivit återfunnen. Ger hon sig ut ensam för att leta efter dottern eller hjälper mer folk till att leta. Ifall hon gör det kommer hon också att försvinna eller kommer hon instapplandes i byn någon gång under natten och yrar om viskande skepnader som rör sig i dimman och konstiga ljus som inte går att hitta, dvs de slocknar då kvinnan kommer i närheten eller något sådant. Eller kanske hon får hjälp att leta. Letar då alla eller delar de upp sig och en grupp (den grupp som RP ingår i kanske?) beger sig till byn med den skadade pojken. Ifall det händer kommer gruppen tillbaka. Ifall den kommer tillbaka är det alla som är med eller har någon försvunnit eller är det ingen av dem som kommer tillbaka.

Efter att ha sett så att alla klarade sig oskadda springer chauffören ut ser vad det var han körde på. Det visar sig vara ett barn som chauffören tar med sig. Pojken måste få vård trots allt.

Är pojken ett barn från byn. I så fall, vad är det som har hänt pojken. Minns han någonting sedan han och de andra barnen försvann från byn. Kontrolleras han av röster som bara han hör. Är det ens pojken från byn, kanske har något antagit dennes skepnad.

Nu verkar någonting ha gått fel i byn vilket förargat Modern och alla barn har försvunnit.

Är det Modern som tagit de nyanländas (folket från bussen) barn eller är det byborna som tagit dem för att Modern tagit deras barn. Är det det som byborna vill dölja för de utomstående?

Dessa frågor är till för att ge dig (eventuellt andra som låter sig inspireras) idéer så jag förväntar mig inget svar egentligen

De förslag du fått av Muggas och Marukusu är alla bra så nu blir det spännande ifall jag kan bidra med något vettigt :gremtongue:

Att det inte finns några barn alls i byn (inga som springer omkring och leker eller nånting alls) är väl ett tecken på att något inte står helt rätt till. Förutom då de eventuella barnaskrik man kan höra eller de små skuggorna av springande gestalter i dimman (förslag från Muggas). Mörka blickar från byborna då de tror att RP inte ser. Samtal mellan bybor som avbryts då RP kommer i närheten. Byborna är väldigt förtegna och svara bara kort på tilltal. Eller så är de väldigt pratsamma men något skiner igenom, de är nervösa, de låtsas vara muntra men man märker att deras leenden är påklistrade osv, osv. Vilket fall så sluter de sig som musslor då barnen förs på tal. Alla hyser stor respekt för en bister man (som ser allänt skum ut) och gör som denne säger. Men ifall RP för det på tal så försöker de bortförklara deras agerande på något sätt (så genomskinligt att RP märker det), mannen är förståss deras religiöse ledare. På kvällen så kan RP få syn på bybor som verkar försöka hålla sig utom synhåll från dem (de smyger i skuggor och så), dessa är på väg till ett hemligt möte. Religionsmöte men de har en egen religion och de vill inte att utbölingarna ska få det. Många av husen verkar stå tomma, många av dessa tomma hus verkar blivit övergivna ganska nyligt men ifall RP frågar så får de olika svar beroende på vilken de frågar.

Hur får man dom att stanna i byn under hela äventyret trots allt som kommer hända?

Jag kommer inte på något som inte redan har nämnts men Muggas förslag var rikigt bra tycker jag. Jag gillar speciellt den med mardrömmar...creepy :gremshocked:

Givetvis måste det finnas en mörk skog i närheten av byn som alla avråder RP att bege sig in i. Fast det är klart ifall det är tänkt att de ska stanna i byn hela scenariot så kanske skogen skulle leda dem på villovägar.

Det är det jag kan komma på denna sena timme. En del kanske man kan spåna vidare på. Iaf släng ihop det med det de andra har förslagit så borde du kunna få till en kuslig stämmning.

JenJen

Veteran
Först och främst, Tack för alla tips!

Jag antar att åtminstone kvinnan inte vill fortsätta till byn förrän hennes dotter har blivit återfunnen. Ger hon sig ut ensam för att leta efter dottern eller hjälper mer folk till att leta. Ifall hon gör det kommer hon också att försvinna eller kommer hon instapplandes i byn någon gång under natten och yrar om viskande skepnader som rör sig i dimman och konstiga ljus som inte går att hitta, dvs de slocknar då kvinnan kommer i närheten eller något sådant
Jag kommer låta det vara mycket upp till RP hur dom gör. Har märkt att det blir mycket intressantare om man ger dom ganska fria händer vid sådana händelser :gremlaugh:
Men självklart kommer modern vara helt bestört över sin dotters försvinnande och försöka springa ut i dimman efter henne. Sen om hon lyckas är helt beroende på om RP håller fast henne eller inte :gremtongue:

Är pojken ett barn från byn. I så fall, vad är det som har hänt pojken. Minns han någonting sedan han och de andra barnen försvann från byn. Kontrolleras han av röster som bara han hör. Är det ens pojken från byn, kanske har något antagit dennes skepnad.
Jag har låtit alla barnen i byn (och även dom som kommer nära) att bli manipulerade av gudomen, drivna till vansinne (höra röster var ett BRA förslag. Det ska jag tänka på). Pojken likaså. Så den stackars ovetande chauffören går och bär på ett barn som ingenting annat vill än att slita honom i stycken ^___^ Så tänk er nu bybornas reaktion när mannen kommer tillbaka till byn med ett barn. Dom är helt livrädda för barnen med tanke på vad dom har gjort innan dom bara försvann (Kommer använda röster som beordrar barnen att göra vidriga saker).

Nu får jag så mycket tips att jag faller baklänges :gremlaugh:
Tack allesammans! *skriver för fullt*

JenJen

Veteran
Re: Tips

Nu är inte jag helt hundra, men det finns väl ändå inte mycket berg att skryta om på Irland? Irland är väl mer typ en massa grästäckta hedar och kullar. Jag tänker mig mer Skottland som ett bergsland i såna fall, plus att skottarna har ballare dialekt .

Men visst, du kan väl modda Irland efter eget behag ifall du vill det (eller så har jag fel, som vanligt).
Jag blev osäker och frågade en vän om det. Jag själv blandar alltid ihop Irland och Skottland. :gremfrown:
Hon sa att båda länderna har det bergigt, men att Skottland definitivt har mer och är mer känd för dom :gremlaugh:

Jag gillar irländsk dialekt, samt då självklart Celtic och Gaelic! Tänkte kanske använda det i mitt äventyr. Jag får se.

Rising

Vila i frid
Pling plong

Om man ser på mina spelares reaktioner så var det nog en riktigt rolig upplevlse
Häftigt! Då hoppas jag att den här sessionen kan bli lika lyckad.

Premissen för ditt äventyr påminner på pricken om ett jag skrivit en gång. (busskrasch, radioskugga, osv) Jag lät mitt äventyr utspela sig i alperna, dock, det kändes dels tillräckligt öde och bergigt för mig, och dels så kunde jag ändå motivera varför rollpersonerna åkte buss där (de skulle på skidsemester, helt enkelt).

Dessutom kunde jag låta det vara kallt som fan (bra för att isolera spelarna) samt låta vägen de kom via rasa ner, varpå spelarna verkligen blev strandsatta i det lilla samhället.

Nå. Oavsett hur du gör med den saken så är det väl resten som verkligen är intressant (här påminner ditt äventyr inte något om det jag skrev, förresten).

Här tycker jag dina två frågor hänger ihop:

...för om stämningen i byn är för läskig så kommer ju inte rollpersonerna vilja vara där överhuvudtaget. Och om byn är för isolerad från mänskligheten så kommer byborna väl inte att vilja ha rollpersonerna hos dem?

Det känns som om frågorna motverkar varandra. Om du vill skrämmas med byborna så vill du ju att rollpersonerna skall interagera med dem, och om du gör dem för knäppa så kommer rollpersonerna helt enkelt söka efter möjligheter att låta bli. Så då blir det mindre läskigt.

Jag gissar att jag inledningsvis skulle försöka få byborna att inte vara så himla läskiga, utan tvärtom, försöka få spelarna att sänka sin gard. Liksom, visa dem att byborna är schyssta och att de verkar ofarliga. Det är de yttre hotet (vad det nu än är som tagit barnen) som spelarna ska vara rädda för, inte byborna själva.

Sedan skulle jag gradvis bygga in en mystisk och kuslig stämning i samhället. Det kanske blir värre, som att du rycker undan benen för dem, eftersom du tar bort det som hittills har gjort dem trygga?

Nå, jag skulle... Hm... Jag skulle vilja fortsätta på det här vrålet, men nu måste jag gå hem. (Urk! Sämsta avslutningen på ett inlägg någonsin. Förlåt, Jennis, jag skriver en fortsättning imorgon. Världsapråmiss!)

JenJen

Veteran
Re: Pling plong

Ooohh! :O
Det där med att låta byborna verka trevliga till en början (självklart skärrade. Dom är ju mänskliga trots allt. Mwaahaha. 8D) Och sen bara gradvis få rollpersonerna att inse att någonting inte är som det ska med byn låter riktigt trevligt. Folket kanske viskar bakom deras ryggar eller sysslar med annat som dom genast gömmer undan när RP kommer i närheten. hmmm~~

Självklart måste det finnas en offerplats till denna Svarta Moder. Men var och hur den ska se ut vet jag inte ännu. En sak är säker dock... Folket vill INTE att RP ska hitta den. Det förstör ju som hela idyllen om RP inser att byafolket är fanatiska sektmedlemmar :gremlaugh:

Och det där med att göra RP trygga till en början gillar jag. Låt dom ty sig till någon speciell. Låt denne vara mycket öppen och vänlig. Sen är han/hon egentligen ute efter att hugga dom i ryggen ^____^

Mmm! Jag älskar sånt! Hade det i mitt förra äventyr. Då följde RP med en präst som skulle "rädda" dom från ondskan. Tills dom hade sprungit ner i en återvändsgränd och prästen vänder sig mot dom med ett galet leende på läpparna >:DD

Så Rising! Fortsätt! Ge mig tips! *ruska på*

Rising

Vila i frid

Självklart måste det finnas en offerplats till denna Svarta Moder. Men var och hur den ska se ut vet jag inte ännu. Folket vill INTE att RP ska hitta den.
Eftersom det är Kult så behöver det ju inte vara en geografisk plats. Det kan vara ett område som man enbart kan besöka genom att utföra någon särskild ritual. Typ, om de flesta bybor ger sig iväg på nätterna medan några andra bybor stannar för att övervaka rollpersonerna (bjuder dem på middag och gör sitt bästa för att verka trevliga, medan de håller dem under uppsikt) så kan rollpersonerna anse det svårt att skugga nattvandrarna och ta reda på vad de egentligen håller på med om nätterna. Men genom lite finurlighet (i en liknande situation tog mina spelare (som var rejvare) och använde UV-färg för att se till att skummisarna skulle lämna ett spår efter sig, som de sedan efter midnatt (när de inte längre uppvaktades) kunde följa genom att använda en av sina UV-lampor. Blod och spårhundar skulle också kunna fungera. (samt en massa andra lösningar, rollspelare brukar vara fantasifulla, låt dem få brottas med problemet)) så kan de ändå följa spåret och till sin förvåning märka att det slutar på en plats som inte alls är särskilt långt borta. "Här har vi ju varit flera gånger, det behövde de ju inte hålla hemligt!"

I mitt exempel så konstaterade de att skummisarna de spårat verkade ha satt sig ner i mitten av rummet, tänt rökelse i ett kar i rummets mitt och därefter inte rest sig upp igen. Hade de mediterat? Varför slutade spåren här? Var hade de tagit vägen?

När rollpersonerna är på väg tillbaka så hör de plötsligt röster en bit bort. Det är skummisarna! Nu är de också på väg tillbaka, men de kommer från ett helt annat håll! Rollpersonerna gömde sig och försökte hålla utkik efter ytterligare ledtrådar; döm av deras förvåning när de nu ser skummisarna gå barbröstade, med långa diagonala sår över deras ryggar.

"De har späkt sig själva. Det var vad de gjorde medan de satt ner i rummet."

När rollpersonerna testade att sitta i rummet, tända rökelse, och piska sig själva så kände de sig bra dumma till en början... tills verkligheten omkring dem började förändras...

Man kan köra med värre ritualer om man vill, men tar man i för mycket med offer, symboler som ska ritas, självstympning (typ att man måste rita en perfekt heptagon med den blodiga stumpen från sitt vänstra lillfinger) osv, så kan man ta udden av själva platsen som portalen leder till. Det är ju den som verkligen ska vara läskig.

Den principen skulle du kunna köra med, fast modifiera det (som jag föreställer mig det så kommer dina bybor att ge sig ut i ödemarken för att ta sig till offerplatsen, så då får du hitta på någon annan ritualmetod som passar bättre i det fria).

---

En bra idé tror jag kan vara för dig att se till att det alltid finns en falsk fiende. Alltså att rollspelarna alltid har någon att misstänka. (För annars kommer de misstänka allihop. Inget gör en spelare så försiktig såsom när allt verkar lugnt och fridfullt) Ett tips som jag tror skulle funka är att låta någon familj i byn vara omedelbart skeptiskt inställda till rollpersonerna. De vill inte ha dem i byn överhuvudtaget. Om någon annan familj tar rollpersonernas parti så kommer det bli lite good cop/bad cop över det hela. Det kan se till att du får en möjlighet att blåsa spelarna rejält. Såsom om spelarna märker att den ogästvänliga familjen gör märkliga saker om nätterna och går till den gästvänliga familjen för att berätta om vad de har sett, då har de ju i själva verket avslöjat att de vet för mycket och gått i en ödesdiger fälla.

Sådana där saker kan man som spelledare gotta sig åt hur mycket som helst.

Troberg

Sinister eater

Det där med att låta byborna verka trevliga till en början (självklart skärrade. Dom är ju mänskliga trots allt. Mwaahaha. 8D) Och sen bara gradvis få rollpersonerna att inse att någonting inte är som det ska med byn låter riktigt trevligt. Folket kanske viskar bakom deras ryggar eller sysslar med annat som dom genast gömmer undan när RP kommer i närheten. hmmm~~
Ännu bättre, låt byborna misstänka spelarna först. Då har spelarna dels försvinnandena att oroa sig för, dels måste de vara försiktiga så att de inte verkar skyldiga. Se till att indicier pekar mot dem. De kommer att ha så fullt upp att de inte kommer att misstänka byborna på ett bra tag...

JenJen

Veteran

*nicka* nu kommer jag kopiera alla svar jag fått :gremlaugh:

Så lärorikt!
Ska skriva ner allting och få lite mer grund på mitt äventyr. SEN om jag stöter på något problem kommer jag tillbaka hit och klagar :gremlaugh:
Det låter väl bra!

Tackar Rising!
Mina rollpersoner är dock inte rejvare XD Haha! Äg.

JenJen

Veteran

Ja :gremlaugh: Liksom... Hur kommer det sig att rollpersonerna bara plötsligt kommer ut ur dimman med ett påkört barn! Dom måste ju ha någonting med saken att göra. Så till en början kan man låta byborna bli upprörda och fråga ut rollpersonerna, men sen så kommer Risings tips in att man har en gästvänlig stuga och en skeptisk stuga :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Offerplatser och kidnappning av risings förslag

Bra idéer, både JenJen egna och andra förslag, jag gillar dem skarpt.

Lite kommentarer angående:

Bybornas inställning
Byborna ska inte vara hotet och rollpersonerna/spelarna ska inte få det intrycket, till en början.
Det ska mest vara en obekväm känsla i byn. Buss-lasten med folk som kommer dit är en liten grupp människor som inte känner varandra och består utav flera rätt konstiga typer. Dom har dessutom spenderat flera timmar ihop med varandra på det minst upphetsande sättet någonsin, en långfärdsbuss.

bussresenärerna
Ni vet ju själva hur det är att åka en sån där buss. Man råkar alltid ut för den där mannen/kvinnan som vars respektive ringer hela tiden, och som måste skrika i telefonen för att höras. Sen bryts samtalet och det rings igen. med en jobbig jävla signal dessutom. också börjar samtalet om.
Sen är det den där killen som sitter bakom en och lyssnar på skitdålig hårdrock på hög volym i freestylen. som dessutom börjar mumla med i texterna på ett sätt som han tror ingen hör... Dessutom så mumlar han FEL i texterna.
Sen har vi den där tanten som bara måste berätta för personen brevid att det var så märkligt i storstaden över ditten och datten. och man verkligen hör hur den påpratade personern bara vill säga åt kärringjäveln att hålla käften.
osv.

Jag tror det är viktigt att ha bra och levande beskrivningar på alla som är med i bussen. Gärna över hur jobbiga alla är, för det är vad man märker när man åker en sån buss. Kanske också någon man tycker om, men rollpersonerna ska minst ha minnen av personer som "den där ungen som sparkade på stolen framför", "tanten som pratade om sitt besök på kiviks marknad hela resan", "killen som höll på att bli kvarlämnad på förra toalett-stoppet", "den söta tjejen med mössan", "mannen i rutig kavaj som stinker svett och cigariller".

Sen lägger man till några som inte gjorde så mycket väsen av sig. Några som bara satt tysta. Några som verkar... lite konstiga. nästan läskiga.

Sedan kan man använda dem på flera sätt. Särskilt roligt är det om man i ett tidigt skede, precis när det börjar hända konstiga saker (och innan byn) börjar misstänka någon av de där tysta personerna. Och därför kommer rollpersonerna välja att ty sig till alla de där man satt och hatade i 8 timmar i bussen.

Två personer som definitivt måste beskrivas mycket är ju kvinnan som blir av med det första barnet och chauffören. Chauffören för att han snabbt hamnar i fokus så fort något börjar hända (ett barn blir påkört), men mamman till det första försvunna barnet tar såklart över uppmärksamheten.

Helst skulle jag se till att sällskapet vet om att det finns en by i närheten när de kör på barnet. Kanske händer det precis vid en vägskylt, det är långt till närmaste storstad, det är bara den där byn med det väldigt konstiga namnet som är i närheten. Då kan rollpersonerna, eller andra i sällskapet, efter lite sökande övertala mamman att det är bättre att gå till byn och försöka få hjälp där.

Eventuellt stannar någon kvar vid vägen ifall barnet skulle hitta tillbaka. Någon annan kanske har stannat vid bussen ifall någon skulle komma förbi där.
Och vad händer senare med dem?

Släng gärna med er frikyrko-pastor också. en sådan kan man använda till mycket i det här äventyret...

Offer
En offerplats blir lätt lite cheesy, men det går att utnyttja. Låt spelarna upptäcka platsen utan att egentligen leta efter den. Kanske kommer någon annan av resenärerna springandes till dem, eftersom de visade sig vara pålitliga och handlingskraftiga under vägen till byn, och vill visa dem något.
Dår får det gärna vara en väldigt klichéfylld offerplats. Ett mindre Stonehenge med altare i mitten. Konstiga symboler, rester av ett fyrbål och något som kan vara torkat blod på altaret.

Men i så fall bör det absolut inte vara vad en paranoid rollperson tror. Kanske är det helt enkelt tradition i byn att utföra midvinterblot. De offrar en tupp en gång om året, inte mer än så.

eller?

Antiklimax
Just nu har jag nån idé om att jag skulle göra det till ett stort antiklimax. låta varje misstanke rollpersonerna har visa sig fel. Helst hittar de något som stödjer sin tanke för att sedan få den totalt motbevisad. När de sen spenderat en tid i byn och det börjar se ut som de ska ta sig hemmåt så börjar saker hända som ger nya bevis för massor av deras teorier och det slutar med ett stort crescendo. Om de väljer att stanna kvar dvs. Flyr de så är det sista de ser av byn hur molnen över den ser ut som ett gråtande spädbarn, och de kommer för alltid följas av mardrömmar och höra ljudet av springande, skrattande och gråtande barn.

Barnen
Att göra barnen till en blanding av offer/hot blir bra. Om barnen då ska vara med mer än att de försvinner...

Nu tror jag att jag fått med de flesta av mina idéer. För tillfället iaf.

JenJen

Veteran
Re: Offerplatser och kidnappning av risings förslag

Tackar! Blir nog inte förvånad om jag tar några av dina karaktärsidéer till bussresan XD Dom var suveräna.

Har kopierat och sparat allt du skrivit också så jag kommer ihåg det.

überbra tips :gremlaugh:

antieck

Veteran
Tyckte de va en jättebra idé, har själv haft svårt att skriva för kult så jag tror jag lånar en del av dig. Hoppas du inte har nått emot det