Nekromanti ska spela coc

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
våran gamla elevens val kampanj gick i kras när jag var trött och fick med alla nadra spelare att döda kungen i staden, fast vi jobbade i underrättelsetjänsten, vi dog :gremfrown: .

så vi ska börja en ny, vi ska spela coc...

1. vad skulle kunna vara kul att spela? (jag har ingen fantasi kvar allt har åkt på semester och jag har ingen aning om vad som skulle vara kul att spela..)
2. jag har hört att det är farligt, allstå för rpn i coc(man dör ganska lätt va)
3. vad hände historiskt under 20 talet igentligen??? (bara en tanke jag fick när vår sl berättade för oss om coc och nån suckade när han sa 20 talet!!)

tack för att jag fixck skriva, puss o kram

Björn Hellqvist

Swordsman
1. vad skulle kunna vara kul att spela? (jag har ingen fantasi kvar allt har åkt på semester och jag har ingen aning om vad som skulle vara kul att spela..)
Man kan spela i princip vad som helst, men det är ju bäst att man kompletterar det övriga gänget. En vapenfixerad muskelknutte står sig slätt när det gäller att översätta en obskyr text från klassisk grekiska, medan en beläst professor lätt går åt i en strid...

2. jag har hört att det är farligt, allstå för rpn i coc(man dör ganska lätt va)
Om man har tur så dör man bara... Mouahahaha!!!

3. vad hände historiskt under 20 talet igentligen??? (bara en tanke jag fick när vår sl berättade för oss om coc och nån suckade när han sa 20 talet!!)
*suck* Lär sig dagens ungdom ingenting? Historieböcker! Sökmotorer! Kolla länken! 1920's timeline

Kitzune

Swashbuckler
vad skulle kunna vara kul att spela?

I och med att tjugotalets USA var gangsterns glanstid (nåja) så kanske en tuff nisse med tommy-gun och fräck kostym skulle vara något? Några av de roligaste rollkaraktärerna vi spelat online är:

* Missförstådda Professorn. Killen som alla tror gör galna experiment, men som i själva verket filurar på botemedel för sjukdomar. Han hade massa lik i källaren, men hallå: Några människor måste faktiskt gå åt för vetenskapen :gremwink:

* Beachboy. En kille som gillade att lukta sig i armhålan, glida runt och spänna musklerna för damer. Otroligt dålig alkoholtolerans så därför tyckte han bäst om soda på nattklubbar. Han gick åt i en ritual.

* Excentrisk konstsamlare. Tyckte mycket om möbler och konstverk ifrån fjärran östern. Hade många fula ovanor, varav en var att köpa möbler med mystiska inskripationer.

Det där är väll i princip bara en knuff på vägen, lägger man bara ner lite fantasi kan man få till det riktigt ordentligt.

man dör ganska lätt va

Man blir galen ganska lätt, vilket man förstår när man läser regelboken. Man förlorar förståndet ju mer man lär sig om hur det verkligen står till i världen och lär man sig inte hur det står till dör man oftast på grund av att man inte visste tillräckligt. Det är lite som en återvändsgränd. Förr eller senare dör CoC-karaktärerna så var bered på att inte fästa sig vid sina figurer.

Hoppas lite av det här hjälpte. Lycka till.

/Alexander Gyhlesten

entomophobiac

Low Prep High Play
Vet inte riktigt vad som är det viktigaste med tjugotalet, men jag kan ju dela med mig av delar av beskrivningen som ges i GURPS Cthulhupunk:

"When Lovecraft devised his Mythos, there were no satellite photos, or even regular long-range air flights. If he put an inhuman city at the South Pole, there was no way to check and say, 'That's just not there.' Lovecraft wrote before moon shots, bathyscapes and interplanetary probes. When Lovecraft identified the planet Pluto as Yuggoth, the home of the Mi-go, Pluto was still a nebulous, almost mythical scientific theory deduced from a couple of blurry dots of light in a telescope photograph."

Dessutom har inte polisen samma tillgångar. Fingeravtryckskontroll, databaser eller ens nationella register var i vissa regioner väldigt ovanliga. Depressionen härjade USA, Tyskland axlades av Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei och Tsar-Ryssland hade nyligen sett de första revolutionerna.

Samtidigt gjordes mängder av historiska och arkeologiska upptäckter; Nord- och Sydpolerna utforskades, Tutanchamons grav öppnades och... ja - mycket hände på kort tid.

Därför är 20-talet helt klart värt sin vikt i guld som historisk rollspelsepok. (Om nu ett årtionde väger någonting...)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tja...

Man blir galen ganska lätt, vilket man förstår när man läser regelboken. Man förlorar förståndet ju mer man lär sig om hur det verkligen står till i världen och lär man sig inte hur det står till dör man oftast på grund av att man inte visste tillräckligt. Det är lite som en återvändsgränd. Förr eller senare dör CoC-karaktärerna så var bered på att inte fästa sig vid sina figurer.

Tja...nu är det ju inget som säger att man måste spela CoC så. Det har inte vi gjort, iallafall.

- Ymir, som tycker om att rollspela ångest, chocker och psykoser och rentav galenskap, men föredrar att inte förlora sina omsorgsfullt konstruerade rollpersoner på löpande band

G

Guest

Guest
Nja

Depressionen härjade USA
Depressionen skapades ju av den stora börskraschen på wall street 1929 (tror jag)... Så den störrsta delen av 20-talet var inte så olycklig... Kallar man det inte "det glada 20-talet"? Eller är jag ute och seglar...

En annan ska på 20-talets USA är ju Alkoholförbjudet som gjorde att stora delar av den Organiserade brottsligheten skapades... Förbjudet startades 1920 och upphörde 1933 (tror jag där med)...

Ghoulz

Swordsman
En förlorad generation...

Tyskland härjades av inflation och depression större delen av 20-talet. Allt beror på var man står. 20-talet handlade också om den generation unga män som gått åt i skyttegravarna. Och då talar vi inte bara om den tredjedel (unga män) som skjutits av i de krigförande länderna utan även om deras överlevande kamrater som led av svår ångest och som borde utgöra en rik grund att bygga rollpersoner av. 20-talets allt mer frigjorda kvinna ("flappern" med korta kjolar, pojkfigur och pagefrisyr) och teknologins utveckling bidrar med en social dynamik som är underbar att spela mot. Och över alltihopa denna undergångsstämning (eller kanske postapokalyptiska stäming?) som som uppstått genom 1800-talets långa europeiska freds slut 1914. Pessimismen var verkligen på modet. Och oron för framtiden visade sig, som bekant, vara bekräftad. Drömmen om det eviga framsteget var verkligen över.

Ghoulz

Swordsman
Kort förklaring

20-talet brukar talas om som "det glada 20-talet", men det är aningen missvisande. Sant är dock att Hemingway och hans kamrater i "den förlorade generationen" festade runt en hel del. Frågan är dock om de gjorde det för att de tyckte det var roligt eller om det var för att "glömma" sina lidanden. Ju mer jag läser om 20-talet desto desperatare och olyckligt tycks det mig. Lovecrafts egna verk känns som en god tidsmarkör för en underliggande stämning som med fördel kan uttryckas genom rollspelet...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Kort förklaring

Jo, framforallt var det ingen glad tid for minoriteter. Nagot som ocksa aterspeglas i Lovecrafts verk. Rasismen var otroligt stark - serskilt i USA. Lovecraft er ju en uppenbar rasist.

Sa, det kanske brukar kallas "det glada 20-talet", men bara i jemforelse med hur mycket verre det blev pa 30-talet. Arbetare, Svarta och lagavlonade hade inget "glatt" 20-tal. Eller for den delen vem som helst som hade oturen att hamna ivegen for den organiserade brottsligheten, som nadde sadana hojder (Capon i Chicago, t ex) att de kunde herja fritt trots att polisen visste vad de holl pa med.

KaGGe

Veteran

Väldigt passande om man skulle göra en rolig sak som tex. Ett brotts syndikat som styrs av svarta.
Uteliggare som härskar i slummen där vita blir dödade på plats . beväpnade eller ej , spelarna _måste_ ju antagligen dit av någon anledning. ?! how does that sound ?!

Ghoulz

Swordsman

Äh. Det där gjorde jag redan för två år sedan när jag lät en odöd Cthulhu-kultist styra Londons undre värld i en 1890's-kampanj. Mycket intressant att se spelarnas reaktioner på denna i sammanhanget absurda situation (jag ahde t.o.m. tänkt ut en scen där East Ends polismästare skulle kyssa ledarens hand, men de dumma spelarna gjorde helt andra saker så den scenen passade aldrig in).

KaGGe

Veteran

hm , om man nu dumpa cthulhu kultisten och istället låta oss gå tillbaka till 1920 talets amerika i en stor stad , där det svarta slum folket kontrollerar hamnen , och spelarna måste undersöka en båt som tillhörde deras vän , som förstås blev mördad av en okänd svart _kvinna_ , hur som hellst så är färden till båten rysligt & spökligt tyst , inte en människa syns till , dom kommer ner till båten och i båten där finns ett trettio tal svarta kvinnor , som står och lyssnar på en man som snackar på något konstigt språk.. !?

KaGGe

Veteran
Re: kanske

uhm , det vet jag inte , får väl försöka :gremsmile: , men det gäller ju att få hela historian att gå ihop också .. att dryga ut på det, och inte spela genom det på 1 timma ..

Kitzune

Swashbuckler
Re: Tja...

Tja...nu är det ju inget som säger att man måste spela CoC så

Nope. Men, min spelgrupp tyckte det var skojfriskare :gremwink:

/Alexander Gyhlesten