Jo, jag kapade också åt mig kranks översättningar. Hans och Nässes hissande av kampanjen är anledningen till att jag köpt den och nu förhoppningsvis får spela den.
Hur som, att det står Trollope istället för Highsmith är bara en felstavning och löser inte min loop. Så här tänker jag:
1. RPna kommer säkert söka upp Trollope direkt 28/10, säg att de möter honom på kvällen. Då skickar han sitt brev till dem dagen efter och de får det den 30e fast de missar det för de åker med Highsmith mot St. Agnes på morgonen. När de träffar Roby har de inte infon de behöver för att trigga den andra (och innehållsligt intressantaste delen) av hans tal (även om det finns alternativa vägar, som att prata om morden på hans släkt). Väl tillbaka i London kommer det finnas massa annat intressant att nysta i så det är osannolikt att de väljer att prioritera att träffa Roby igen.
2. Givet ovanstående, oavsett vad de får ut av Roby, är det alltså sannolikt att de träffar Trollope innan Coombs börjar skugga dem > ingen anledning för RPna att bli fundersamma över Coombs (fast skuggningen kan ju hända på annan plats) > Edwards få ingen anledning att bli misstänksam mot Trollope > inget mord på Trollope, och detaljerna på sidan 43 faller bort.
Jag ser tre delvis sammanhängande lösningar.
1a. Låt RPna träffa Trollope när de önskar. Att Coombs "missar" att mörda doktorn kvittar, han kan få vara vid liv då han knappast kan antas ha mer att tillföra än vad som står i brevet. det man tappar är dock den tydligaste manifestationen i äventyrets inledning att någon möjligen motarbetar RPna samt att ge dem chansen att hitta en byakhee-vissla men inga av de grejerna är kanske inte är helt nödvändiga. Men som sagt, det kan fortfarande placera dem i ett läge där mötet med Roby blir mindre givande.
1b. I direkt kontrast till ovan göra Trollope icke-nåbar mellan den 28-30/10. Han kanske är på läkarkonferens någonstans? De får lämna ett meddelande till honom och när de är tillbaka i London har de en inbjudan att träffa honom i hemmet. Nackdelen med denna är återigen att intervjun med Roby kan bli intetsägande.
2. Oavsett 1a eller 1b låta Roby babbla på lite oavsett vad RPna säger så länge de engagerar honom och göra honom mer knasig. Kanske i kombination med kranks förslag att låta RPna träffa Roby på nytt dagen efter helt vid sina sinnen. Highsmith kanske ber den göra en andra observation på morgonen i samband med någon organiserad aktivitet för de intagna?
Hittills lutar jag personligen åt 1a som lösning.