Nekromanti Ska spelleda Tatters of the King [spoilers]

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Ska spelleda Tatters of the King och undrar om ni har några tips?
Ni som spelat eller varit SL för kampanjen:
Vad fungerade bra?
Vad fungerade mindre bra?
Vad önskar ni att ni gjort bättre?

Jag tänker köra Cthulhu Dark som regelsystem, med lite husregler. Vad är era tankar om det systemet (om ni har testat det)?

Bifur

Veteran
Jag är i samma sits och hoppas kunna starta kampanjen i min ena spelgrupp i höst.

Suttit och pillat på ett flödesschema nu i dagarna. Det jag tänkt på hittills:
  • Intervjun med Roby kan bara "maxas" om RPna redan fått Trollopes brev men det är inte troligt, så då måste de åka och träffa Roby igen vilket känns tveksamt.
  • Vidare ska Coombs döda Trollope men om de träffar honom direkt efter mötet med Highsmith kommer inte Coombs känna till honom (för han skickas ut av Edwards efter besöket hos Roby).
Lösningen är kanske att låta Trollope leva i de fall RPna söker upp honom direkt? Jag ser inte att han kan påverka så mycket, brevet är mer en dramatisk effekt. Eller så har Edwards från början skickats Coombs på Trollope (kan ju plockas upp från Roby akt antar jag) men det känns väl tillrättalagt och inte som en logisk följd av Edwards noja

Lemur

Jag tänkte använda de översatta handouts som Krank har gjort (Amazing! Tack Krank!):
https://www.rollspel.nu/threads/672...j0lc/TOTK 06 - Roby's Speech [SV-EN].pdf?dl=0

Bifur

Veteran
Jo, jag kapade också åt mig kranks översättningar. Hans och Nässes hissande av kampanjen är anledningen till att jag köpt den och nu förhoppningsvis får spela den.

Hur som, att det står Trollope istället för Highsmith är bara en felstavning och löser inte min loop. Så här tänker jag:

1. RPna kommer säkert söka upp Trollope direkt 28/10, säg att de möter honom på kvällen. Då skickar han sitt brev till dem dagen efter och de får det den 30e fast de missar det för de åker med Highsmith mot St. Agnes på morgonen. När de träffar Roby har de inte infon de behöver för att trigga den andra (och innehållsligt intressantaste delen) av hans tal (även om det finns alternativa vägar, som att prata om morden på hans släkt). Väl tillbaka i London kommer det finnas massa annat intressant att nysta i så det är osannolikt att de väljer att prioritera att träffa Roby igen.

2. Givet ovanstående, oavsett vad de får ut av Roby, är det alltså sannolikt att de träffar Trollope innan Coombs börjar skugga dem > ingen anledning för RPna att bli fundersamma över Coombs (fast skuggningen kan ju hända på annan plats) > Edwards få ingen anledning att bli misstänksam mot Trollope > inget mord på Trollope, och detaljerna på sidan 43 faller bort.

Jag ser tre delvis sammanhängande lösningar.

1a. Låt RPna träffa Trollope när de önskar. Att Coombs "missar" att mörda doktorn kvittar, han kan få vara vid liv då han knappast kan antas ha mer att tillföra än vad som står i brevet. det man tappar är dock den tydligaste manifestationen i äventyrets inledning att någon möjligen motarbetar RPna samt att ge dem chansen att hitta en byakhee-vissla men inga av de grejerna är kanske inte är helt nödvändiga. Men som sagt, det kan fortfarande placera dem i ett läge där mötet med Roby blir mindre givande.

1b. I direkt kontrast till ovan göra Trollope icke-nåbar mellan den 28-30/10. Han kanske är på läkarkonferens någonstans? De får lämna ett meddelande till honom och när de är tillbaka i London har de en inbjudan att träffa honom i hemmet. Nackdelen med denna är återigen att intervjun med Roby kan bli intetsägande.

2. Oavsett 1a eller 1b låta Roby babbla på lite oavsett vad RPna säger så länge de engagerar honom och göra honom mer knasig. Kanske i kombination med kranks förslag att låta RPna träffa Roby på nytt dagen efter helt vid sina sinnen. Highsmith kanske ber den göra en andra observation på morgonen i samband med någon organiserad aktivitet för de intagna?

Hittills lutar jag personligen åt 1a som lösning.

Lemur

Hmm, ja. Jag älskar verkligen Trollopes brev, det ger liksom en stor boost till mystiken runt Alexander Roby och är minst sagt illavarslande.
Du kan ju låta dem träffa Trollope och sen ändra hans brev så att han kan ha skickat det en längre tid efter deras möte?
Personligen kommer jag köra en kombo av lösning 1b och 2.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På tal om mig och mitt spelledande av Tatters så har jag också påbörjat en serie artiklar specifikt om vilka problem jag sett och vad jag gjort åt dem. Samt då lite löst hur man spelar kampanjen med mitt system Kutulu; men tonvikten ligger på problem och lösningar.

Här finns de påbörjade artiklarna, om man är intresserad. De är som synes inte det minsta färdiga, men jag tar tacksamt emot frågor och kommentarer. Och jag kommer att bevaka den här tråden för att se ifall det dyker upp frågor eller svar jag inte sett förut =)

krank

Bifur;n330113 said:
RPna kommer säkert söka upp Trollope direkt 28/10,
Jag minns på rak arm inte vad som står i original-äventyret, men jag har generellt inte avslöjat Trollopes namn för RP innan de varit och besökt St Agnes. De har fått namnet på patienten, men däremot inte läkarens namn – så de har kunnat göra lite lösa efterforskningar kring familjen (bankirbrodern etc) men inte besöka doktor T.

Vill man droppa doktorns namn utan att låta RP besöka honom så är det ju bara att låta honom vara upptagen. Jag har kört ganska hårt med den dåvarande engelska traditionen att man hör av sig och bokar tid snarare än att bara dyka upp oannonserat och banka på dörren. Gör man det senare så är det ett stort socialt felsteg som inte bara gör att man inte får träffa personen, utan också att personen blir direkt fientligt inställd och att det kommer att pratas illa om en i sociala kretsar.

På så vis kan man ju som SL ha ganska fingradig kontroll över exakt när SLP:er går att träffa, och kan därmed hålla efter tidslinjen hyfsat.

(Det enda "hålet" jag inte lyckades fixa senast var att RP var smarta nog att åka direkt från rättegången till St Agnes och ligga och lurpassa där, så att de kunde biljakta ikapp Edwards och döda både honom och Alexander innan de nådde skottland… Lite snopet slut eftersom vi därmed missade Carcosa, men å andra sidan en smart, snygg lösning jag inte riktigt kunde säga så mycket om =) )

krank

Bifur;n330046 said:
Intervjun med Roby kan bara "maxas" om RPna redan fått Trollopes brev men det är inte troligt, så då måste de åka och träffa Roby igen vilket känns tveksamt.
Hur menar du "maxas"?

Jag har nog mest använt den intervjun som ett slags startpunkt där lite namn droppas som RP kan nysta vidare i…

Bifur

Veteran
Coolt, tack för dem. Hade bara 00 och 01 sedan innan :).

I originalet får man både Grahames och Trollopes namn av dr Highsmith. Men som ni skriver går det att jobba runt. Måste bara bestämma mig för om jag definitivt vill få Trollope mördad eller ej.

Med maxas menar jag samtalet med Roby har två delar och att del 2 (med alla mytos-referenser) "låses upp" av provocera honom med relaterade frågor (fast också av frågor om morden på pappan och systern). Försiktiga RP kan alltså behöva göra två besök hos Roby för att få allt av intresse, och när man väl är igång i London tror jag det sitter långt inne att åka tillbaka. Men som sagt, dels kanske det kvittar, dels finns ju min p. 2 ovan.

Bifur

Veteran
Förresten en fråga till krank som ju har vanan inne:
Finns det några svårigheter med tidslinjen? Spontant känns det som att det finns väldigt mycket tid för RPna innan det bränner till i december och att det kanske blir för tydligt att SL väntar in något? Men det kanske regleras naturligt av frigivningsförhandlingens datum?

krank

Bifur;n330146 said:
Förresten en fråga till krank som ju har vanan inne:
Finns det några svårigheter med tidslinjen? Spontant känns det som att det finns väldigt mycket tid för RPna innan det bränner till i december och att det kanske blir för tydligt att SL väntar in något? Men det kanske regleras naturligt av frigivningsförhandlingens datum?
Överlag finns det ganska mycket luft, och ett par specifikt tidsbundna grejer där det liksom inte finns så mycket mer att undersöka eller göra. Jag har varit ganska öppen mot spelarna där, och tagit metasnacket – "ok, nu har ni nått en punkt där ni liksom vänt på alla stenar jag förberett och så. Om ni har något mer ni vill undersöka så kan vi göra en lista på det så kan vi köra vidare och beta av de grejerna, men annars tänker jag att vi klipper tills nästa grej händer".

Jag brukar också säga att även saker jag inte förberett kan ju ge information; fördelen med ett äventyr där allt bakomliggande är så detaljerat är ju att det blir ganska lätt att hitta på saker utifrån det som finns, så även ifall rollpersonerna gör något oväntat så kan man "täcka upp". Så länge man inte avslöjar Evans = Edwards i förtid eller att Alexander dör i förtid så är ju det mesta ganska lugnt.

När det gäller Roby-intervjun:
I alla grupper jag kört med så har jag i princip räknat med att Roby inte behöver speciellt mycket frågor för att ranta loss om allting. Hela handouten är ju i princip bara monolog. Jag har krävt ganska lite interaktion från rollpersonerna där, för att de ska få alla ledtrådar.

Lemur

På tal om mig och mitt spelledande av Tatters så har jag också påbörjat en serie artiklar specifikt om vilka problem jag sett och vad jag gjort åt dem. Samt då lite löst hur man spelar kampanjen med mitt system Kutulu; men tonvikten ligger på problem och lösningar.
Grymt! Ska läsa noga.

När det gäller Roby-intervjun:
I alla grupper jag kört med så har jag i princip räknat med att Roby inte behöver speciellt mycket frågor för att ranta loss om allting. Hela handouten är ju i princip bara monolog. Jag har krävt ganska lite interaktion från rollpersonerna där, för att de ska få alla ledtrådar.
Precis så har jag tänkt mig det också. Verkar omständigt och helt onödigt att RP skulle få bara en del av historien om de inte har precis rätt förkunskap.

Över till något annat - uploppet som sker efter pjäsen i prologen. Jag förstår syftet med det, att man ska förstå att pjäsen kraftigt påverkar människor och är "farlig". Dock så funderar jag på om det kan göras utan att RP lockas in i ett onödigt handgemäng. Man kanske kan ersätta det det att folk i publiken yrar, svimmar, kräks? Ambulanspersonal får komma och bära ut folk?

En annan sak jag funderar på är, hur presenterar jag Michael Evans utan att det blir helt solklart att det är något skumt med honom? Han är liksom den enda SLP som inte har något med storyn att göra men som ändå nämns vid namn. Funderar på om Highsmith kan be ett par sköterskor följa med på intervjun med Roby, där Evans är en av dem. Finns det något problem med det tror ni?

krank

Lemur;n330165 said:
Över till något annat - uploppet som sker efter pjäsen i prologen. Jag förstår syftet med det, att man ska förstå att pjäsen kraftigt påverkar människor och är "farlig". Dock så funderar jag på om det kan göras utan att RP lockas in i ett onödigt handgemäng. Man kanske kan ersätta det det att folk i publiken yrar, svimmar, kräks? Ambulanspersonal får komma och bära ut folk?
Det tycker jag absolut. För min del har det nog löst sig genom att spelarna och jag redan innan pratat om att vi kör helt utan fokus på våld och med ett minimum av handgemäng, och att de därmed inte skapat slagskämpar – och genom att de då helt sonika gömt sig eller smitit ut till lobbyn för lite småkakor och prat med skådespelarna när upploppet börjar.

Lemur;n330165 said:
En annan sak jag funderar på är, hur presenterar jag Michael Evans utan att det blir helt solklart att det är något skumt med honom? Han är liksom den enda SLP som inte har något med storyn att göra men som ändå nämns vid namn. Funderar på om Highsmith kan be ett par sköterskor följa med på intervjun med Roby, där Evans är en av dem. Finns det något problem med det tror ni?
Nja, är det inte någon lite större, biffig skötare som också får namn? Och nån sekreterare? Har inte boken i närheten, men vill minnas det. Annars tycker jag man kan hitta på lite namn på de andra skötarna och så.

Jag brukar göra typ såhär: Det står i Robys journal att Evans smugglat pennor till honom. På plats på St Agnes beskrivs hans utseende lika översiktligt som andras, och jag använder absolut inte porträttet från boken. RP brukar fråga Highsmith om att få prata med Evans, och då får de det. Evans spelar lite dum och säger att han fixade pennorna till Herr Roby för att hålla sig väl med familjen, som han hört ska vara rik och mäktig och så. Han vill ju inte jobba här hela livet, va…

Hittills har det gått hem. Spelarna ser det som ett villospår; karaktären etableras som visserligen lite skum men på ett ganska vardagligt, mänskligt sätt med begripliga jordnära motivationer.

Lemur

Vad händer förresten om en RP blåser i en Byakhee vissla? Tror inte att det är beskrivet någonstans.

Lemur

Och förresten, är det någon som har gjort ett flödesschema över första delen, som hen kan tänka sig att dela?
Hittade några från gamla trådar här på rollspel.nu men länkarna var brutna.
Har påbörjat ett eget men kan vara intressant att jämföra med ett befintligt.

krank

Tja, här är mitt. Varning – det är gjort för att jag ska kunna förstå det, inte för "public use". Jag borde nog gå igenom det och snygga till det lite vid tillfälle… =)

krank

Lemur;n330351 said:
Vad händer förresten om en RP blåser i en Byakhee vissla? Tror inte att det är beskrivet någonstans.
Jag har tänkt att det behövs mer än blåsning, t.ex. någon form av formeluppläsning, för att en faktisk Byakhee ska dyka upp. Hittills tror jag ingen av mina grupper faktiskt vågar testa, dock.

Jag tänker att ifall man vill att visslande ska leda till att en Byakhee dyker upp så lär den ju inte stå under blåsarens kontroll iaf – det tänker jag definitivt borde kräva en ritual eller så.

Nu när jag tänker efter så vore det ju lite kul att plantera information om resterna av en sådan ritual i polis-akten för Robymorden…

krank

Medan vi pratar Tatters del 1: Jag gjorde ju en liten egen variant av Carcosa, med mer spelar-styrd utforskning och mindre ful-illusionism. Ifall någon är intresserad finns skisserna till det här:

LÄNK

Bifur

Veteran
Lemur;n330356 said:
Och förresten, är det någon som har gjort ett flödesschema över första delen, som hen kan tänka sig att dela?
Hittade några från gamla trådar här på rollspel.nu men länkarna var brutna.
Har påbörjat ett eget men kan vara intressant att jämföra med ett befintligt.
Jag håller på med ett men har bara hunnit till kap 3, delar och jämför gärna när jag kommit lite längre.