Nekromanti Ska spelleda - vad är viktigast att lägga fokus på?

Ooiman

Veteran
Var på SciFi-mässan i Göteborg i helgen och skaffade Western-böckerna. Jag och min grupp tänkte köra det framåt sommaren med mig som spelledare.

Ni som har spelat och/eller varit spelledare i den nya utgåvan, vad är de absolut viktigaste delarna att fokusera på från de olika böckerna? Ska naturligtvis kolla igenom allt, men vad är allra viktigast att ha koll på?

Har som sagt båda böcker till mitt förfogande, så säg bara vad som ska råpluggas.

Tack på förhand!

Twiggen

Veteran
Vet ju inte om det är första gången med western för er eller om ni spelat det innan we4. Men jag skulle utelämna rollpersonen och dess bok för det fixar man fast man inte läst den så noga innan. I regelboken finns mycket intressant och jag skulle först säga lusläs allt! Men det låter som och är mycket om det är nytt. Så det viktiga för dig att läsa på extra mycket är ju slag och hur man lyckas med färdigheter och garanterat stridsdelen och hur handlingar hanteras och prioriteras. Sedan är det ju frågan om du tänkt köra fritt eller introduktionsäventyret. Det senare eller något annat av de färdiga äventyren skulle jag lusläsa.
Skapa en komplett rollperson med hela släkthistoriedelen för det kan kännas som mycket men jag tycker verkligen det är värt att göra det.

Jag själv har inte valt denna ordning och det beror på att jag spelat mycket innan och kan köra ändå fast jag då tappar mycket nytt i reglerna som är bra men det finns tid för mig att läsa på innan jag kör på allvar. Jag kan säga att jag har läst flyktigt i rollpersonen under tiden vi skapat roller här hemma. Reglerna har jag bara tittat på och följt diskussionerna. Jag har kört några av de nyare äventyren innan.

Mundo

Myrmidon
Strid, skador och (häst)jakt är de mest komplicerade grejerna, så det är vad som behövs läsas genom mest.

Jag rekommenderar dig också att sitta ned och göra en egen karaktär ensam, i lugn och ro, så att du är säker på att du förstår karaktärsskapandet. Det tar lång tid nog som det är, så man vill inte sitta och vara konfunderad under karaktärsgenereringen.