Nekromanti Ska Studiomega byta namn?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ju byggt och producerat rollspel under namnet "Studiomega" ett tag; Evolutionens Barn har Studiomega på sig. Namnet kommer av mitt gamla rollspelssystem Omega, adressen är ju studio.omegarpg.net

Nu har jag upptäckt att det redan finns ett svenskt studiomega:

http://www.studiomega.se/
http://www.myspace.com/studiomega

Frågan är... Ska jag bry mig? Borde jag byta? Till vad? Är det här ett ickeproblem, eller hur ser det egentligen ut med lagstiftningen, varumärken och namn och sånt?

Spitfire

Swordsman
Så länge de inte börjar med rollspel eller annan litteratur och så länge du inte börjar med musik så har jag för mig att det inte ska vara ett problem, Men, IANAL, så det är bara min lekmanna uppfattning om hur sånt fungerar.

Tror inte det skulle skada att slå ett pling till dem och fråga hur länge de gått under det namnet så att de inte hittar din sida om något år och tar kontakt med dig först.

edit: fast det är klart. Är de registrerade hos patentverket (som jag har för mig har hand om företagsnamn) och du inte registrerat dig så är det nog du som får backa.

hakanlo

Hero
En icke-proffs-uppfattning här. Så länge två företag verkar i olika brancher kan de inte hävda intrång på varandras varumärken.

Dock spelar alltid inarbetning roll. Det känns tveksamt att du kan hävda att ditt studiomega är särskilt inarbetat ens i rollspelsbranchen, jag tror större delen av målgruppen måste känna till det för det. Å andra sidan kan troligen inte de andra heller veta.

Jag tror det vore en mycket bra idé att försöka regga ditt varumärke/firmanamn (vilket det nu är) hos PRV (som jag tror hanterar båda delarna).

Annars tror jag det kan vara bra att skicka ett mail till de andra Studiomega och säga precis hur det är (mail är bra eftersom det finns bevarat), och se om de har något problem med det.

En bärande del av namnen tycks dessutom vara "Omega". Det finns miljoner saker som heter varianter på det. Det gör förmodligen den delen av namnet svårare att skydda (att den är så allmängiltig).

I sista hand noterar jag att din webadress snarare tyder på namnet "Studio Omega RPG" än "Studiomega". Kanske använda det fullt ut?

krank

Hakanlo said:
Jag tror det vore en mycket bra idé att försöka regga ditt varumärke/firmanamn (vilket det nu är) hos PRV (som jag tror hanterar båda delarna).
Så långt tror jag inte jag drar det; byter hellre. Är lite för negativt inställd till hela immaterialrättsgrejen för att vilja hålla på och registrera grejer.

Hakanlo said:
Annars tror jag det kan vara bra att skicka ett mail till de andra Studiomega och säga precis hur det är (mail är bra eftersom det finns bevarat), och se om de har något problem med det.
Det är absolut en tanke.

Hakanlo said:
En bärande del av namnen tycks dessutom vara "Omega". Det finns miljoner saker som heter varianter på det. Det gör förmodligen den delen av namnet svårare att skydda (att den är så allmängiltig).
Tja, det är ju tre viktiga delar: det är en "studio", det är "omega", och de sitter ihop på precis det sättet... Det var det som lockade med namnet för mig och, antar jag, för dem.

Hakanlo said:
I sista hand noterar jag att din webadress snarare tyder på namnet "Studio Omega RPG" än "Studiomega". Kanske använda det fullt ut?
Låter som ett fruktansvärt namn; helst inte. Omegarpg.net är det för att (givetvis) alla varianter av omega punkt nånting var upptagna när jag skulle regga åt mitt rollspelssystem, som var just omega ropleplaying game. Men nu när domäner är billiga och enkla så tänkte jag breda ut mig lite mer, migrera till lite snyggare adresser. Det var när jag kollade upp vilka studiomega-domäner som fanns som jag stötte på de här typerna.

krank

Funderingar kring eventuella nya namn.

Synd att Posthuman Studios redan snott det namnet. Det är awesome.

Om jag ska byta, vill jag gärna ha något kort eller åtminstone lätt att minnas. Studiomega är rätt bra på den punkten. Machine Studios är lite ballt, men också redan använt. Urverk är liksom maskiner coolt, men Urverk Speldesign är ju den andra grejen jag samarbetar med ju så...

Men, grejer: Maskiner, kugghjul, ockultism, transhumanism, postmänsklighet, industrialiserat, designat, teknokrati. Allt måste inte med.

Gärna kort, gärna lite "eget" som t.ex hur studiomega smälter samman sina delar. Oväntade kombinationer, kanske. "Post machine society" seglar genom skallen utan att få fäste. Inte riktigt rätt.

Telash

Swordsman
Känner inte riktigt till hur det ligger till med olika brancher, har aldrig hört att man kan hänvisa till att man har en helt annan näringsverksamhet, däremot skyddar man sällan, eller iaf långt ifrån alltid, sitt namn i hela landet. Ofta har man ensamrätt enbart i sitt län. Är du och det andra företaget registrerade i olika län?

Som det sas tidigare, ett mail är alltid bra, men jag är iofs blåögd och tror att folk inte sätter sig på andra i onödan.

rjonas

Hero
krank said:
Funderingar kring eventuella nya namn.

Om jag ska byta, vill jag gärna ha något kort eller åtminstone lätt att minnas. Studiomega är rätt bra på den punkten. Machine Studios är lite ballt, men också redan använt. Urverk är liksom maskiner coolt, men Urverk Speldesign är ju den andra grejen jag samarbetar med ju så...

Men, grejer: Maskiner, kugghjul, ockultism, transhumanism, postmänsklighet, industrialiserat, designat, teknokrati. Allt måste inte med.

Gärna kort, gärna lite "eget" som t.ex hur studiomega smälter samman sina delar. Oväntade kombinationer, kanske. "Post machine society" seglar genom skallen utan att få fäste. Inte riktigt rätt.
"Krank" är ju redan skitbra. Varför inte basera namnet på Krank?

krank

rjonas said:
"Krank" är ju redan skitbra. Varför inte basera namnet på Krank?
Svårt att bygga något kring, känner jag. Svårt att kombinera med något annat.

Däremot kan du ha en poäng; om inte annat är ju min internetpersona definitivt mer inarbetad än "studiomega".

Jag ska fundera.

Max Raven

T12-kultist
Krank, rakt upp och ner. Bara "krank". Eller krankspel/kranks spel.

Om inte annat för att se folk som bara känner till dig som forumnamn haja till. :gremlaugh:

/Vincent (halvt seriöst)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
hmm... lite brainstorming:

Creative Machinery
Cogwheel Studio
Creative Cogwheel
Ascension Studio
Technomega Studio
Humanimated

Vet inte om något av det där hjälpte eller var minsta vettigt, men ändå :gremsmile:

krank

Jag har tagit den mesigaste rutten, och helt enkelt gått från "Studiomega" till "Omega studio". Jag funderade på grejer som "teknokrati" men det bidde inte så mycket.

Bifogar bilder av mina nuvarande skisser.

(Och ja, jag vet att det ser lite skumt ut med texten studio\morethanhuman\introduction; man vill gärna att den ska börja typ vid "redigera". Problemet är att menyn högst upp är högerjusterad och växer ut från högerkanten (en vanlig användare ser typ "Visa källa", "Historik" och "Logga in"), medan texten studio\... växer från vänster.

I andra upplösningar än 800*600 kommer det att de bättre ut...)

Attachments

solvebring

Superhero
Gillar den första, white, bättre.
Dark kändes typ klyschig på något sätt, "Åh nej, inte ännu en banner med vit text och svart bakgrund..."
White var skön, för den var stilren och trevlig och inte bara svart på vitt. Dark kändes stel och matt.

krank

solvebring said:
Gillar den första, white, bättre.
Dark kändes typ klyschig på något sätt, "Åh nej, inte ännu en banner med vit text och svart bakgrund..."
White var skön, för den var stilren och trevlig och inte bara svart på vitt. Dark kändes stel och matt.
Ja, nånstans där landar jag nog också. Dark var ett sätt att lösa problemet jag snackade om; men dels får jag en header som drar uppmärksamhet från brödtexten och dels... Som du säger, det är lite "gjort". Det är iofs vit minimalism också, men det känns fortfarande mer "mig"... Jag ska fundera vidare.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Postanthropica eller någon variant. Betyder typ postmänsklighet, fast utan att blanda romerskt och grekiskt som post-human gör. Låter iofs mer som en genrebeteckning för sånt som Iain M Banks och Transhuman Space. Och Studio Postanthropica är för långt, fast det är trevligt att det inte är specifikt svenskt eller engelskt. I mina öron låter det bättre på svenska än på engelska, även om det är lite krångligt att haja vid första anblicken, kanske.

Om man, som du verkar, accepterar ett helengelskt namn så finns det ju fler möjligheter:
Post Anthropic Society är fint och inte alltför krångligt, och Post Anthropic Studios funkar också bra men är inte lika fint i min smak.

Jarre

Swordsman
Simon said:
krank said:
Post Anthropic Society är fint och inte alltför krångligt, och Post Anthropic Studios funkar också bra men är inte lika fint i min smak.
De är dock läskigt lika Posthuman Studios, om man känner till sin etymologi. Lite som att starta "Hundsvans Förlag", "Septemberlandet" eller "Guardians of Disorder". :gremsmile:

Att sedan namnet Postanthropica låter riktigt häftigt är ju en annan femma!