Nekromanti Ska vi bygga ett Stranger Things RPG tillsammans?

kwarnberg

Swordsman
Okej, så efter diskussionen i tråden om vilka spel vi vill se blev jag väldigt sugen på ett Stranger Things RPG (eller som jag brukar beskriva det: Freaks and Geeks möter Stephen King). Fokus bör ligga på ungdomar, gärna utspela sig typ 80-tal eller tidigt 90-tal, och ha ett övernaturligt element samt en del undersökande. Egentligen har jag inte tid för ett projekt till, men kanske går att plocka ihop ett hack från andra redan existerande spel. Och här kanske finns fler som vill hjälpas åt?

Vad vi vi se i ett sådant rollspel?
Jag har en önskelista:
- Väldigt enkelt regelsystem, som inte innehåller alldeles för mycket jox med siffror. Exempelvis rulla 2T10 och nå visst resultat, eller högre än din motståndare är rätt lagom.
- Lätt att skapa rollpersoner med mål och viljor, vänner och fiender. Tänk typ en blandning mellan M:Å0 och Mouse Guard.
- Färdigheter som är passande för ett gäng ungdomar på 80/90-talet, utan att det blir alldeles för fritt och galet. Har aldrig varit särskilt förtjust i färdigheter i stil med hur Svenska Kulter hanterar det.
- Ett smidigt konfliktsystem som fungerar både för att slåss mot monster och mot skolans mobbare. Också här tänker jag inspirerat av Mouse Guard och de kort som används där.

kwarnberg

Swordsman
Jag har försökt identifiera lite grejer som kan användas för att definiera En Grupp Kids, både för gruppen och för individen:

Gruppen
- En Cool Pryl (walkie-talkie, långdistansradio, etc)
- Ett Gömställe (Någons vind, hemlig koja i skogen)
- En Fiende (skolans mobbare, en storebror som ogillar er, en alkoholiserad fader)
- En Allierad (en lärare som tycker om er, någons syskon eller förälder)
- En Hemlighet som bara ni vet (en kattunge någontagit hand om, en hemlig väg in i skolan)
- En Favoritplats där ni hänger (i någons källare, på biblioteket)

Individuellt
- En Fobi (clowner, höjder, djupt vatten, mörker)
- En Hemlighet för de andra i gruppen (kär i en klasskamrat, stulit något från annan RP)
- En Viktig Pryl (rollspel, fickkniv, teleskopkikare)

Mundo

Myrmidon
Tror det hade varit fett najs att ha något som liknar Arken i Mutant: År 0, fast istället för en "Ark" så har ni lite mer abstrakt "Gruppen", med just de bonusar som du pratar om, tex. en cool pryl, ett gömställe, etc.

Och gärna ha ett enkelt system för typ grupp-handlingar/grupp-bonusar som man bara kan göra om gruppen gör det tillsammans (och som kanske är mer kraftfulla än vanliga "solo"-handlingar?)

kwarnberg

Swordsman
Mundo;n189201 said:
Tror det hade varit fett najs att ha något som liknar Arken i Mutant: År 0, fast istället för en "Ark" så har ni lite mer abstrakt "Gruppen", med just de bonusar som du pratar om, tex. en cool pryl, ett gömställe, etc.

Och gärna ha ett enkelt system för typ grupp-handlingar/grupp-bonusar som man bara kan göra om gruppen gör det tillsammans (och som kanske är mer kraftfulla än vanliga "solo"-handlingar?)
Man skulle kunna dra idéer från Järn och skapa ett eget litet samhälle att spela i med. Viktiga platser och invånare och så.

Grupphandlingar är en kul idé!

kwarnberg

Swordsman
Vidare gillar jag också hur man gjort i Mouse Guard med skador. Du har inte KP, utan när du misslyckas med något kan SL antingen göra en twist eller ge ett condition, typ Arg, Ledsen, Hungrig, eller Skadad. Tror det kan vara ett bra system när huvudpersonerna är barn/ungdomar. Känns så hårt med kroppspoäng och hälsa...

kwarnberg

Swordsman
Förslag på hur Färdigheter skulle kunna se ut.

Röra sig (klättra, springa, cykla)
Ta i (lyfta, bära)
Fixa (bygga, laga, skapa)
Slåss (med nävar eller redskap)
Luras (ljuga, låtsas sova)
Skjuta (slangbella, kasta sten)
Tänka (räkna matte, förstå instruktionsmanualer)

Arfert

Facit
Minimoni;n189229 said:
Är det bara jag som tycker att musiken till serien är väldigt lik musiken i första x-com spelet?

Jättelikt musiken till gamla Carpenter-rullar och en nypa slingor av Tangerine Dream.

kwarnberg

Swordsman
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Med inspiration i Coriolis tänker jag att det kanske skulle kunna finnas ett system där SL får poäng att spendera när spelarna gör vissa saker. Tänker i stil med:[/FONT]
Om en spelare använder något av följande får SL ett SL-poäng:
- Utnyttjar sitt Hemliga Gömställe för att komma undan en fara
- Använder en Cool Pryl för att lösa ett problem
- Kontakta en Allierad för att lösa ett problem

SL kan använda poängen till:
- Använda en Fiende för att ställa till problem
- Aktivera en fobi
- [FONT=arial, helvetica, sans-serif]m.m[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Jag lutar allt mer åt att grunden kanske blir ett Mouse Guard-hack, med system från andra spel för att komplettera.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Här kommer dessutom en uppdaterad lista färdigheter:[/FONT]
- Röra sig (klättra, springa, cykla)
- Ta i (lyfta, bära)
- Meka (laga, bygga)
- Slåss (med nävar eller redskap)
- Luras (ljuga, låtsas sova)
- Skjuta (slangbella, kasta sten)
- Tänka (räkna matte, förstå instruktionsmanualer)
- Skapa (rita, skriva)
- Ta reda på (hitta information, navigera i biblioteket, finna dolda ting)

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]För handlingar som inte faller över något av ovanstående kan man defaulta till någon av följande (som då är Will och Health från Mouse Guard):[/FONT]
- Kropp
- Vilja

kwarnberg

Swordsman
Guys! Vi har en hisspitch på gång. Och ett namn:

Nördar & Monster är ett rollspel med grund i modifierade regler från bland annat spelet Mouse Guard. Spelet innehåller dock influenser från fler andra spel, såsom Järn och Coriolis. I Nördar & Monster spelar ni barn eller ungdomar i en småstad som på egen hand – de vuxna skulle ju aldrig tro er! – måste ta er an de hemskheter som finns i staden. Spelarna hjälps åt att skapa en intressant stad som rollspelet utspelar sig i, och skapar därefter sin grupp med ungdomar som ska ta sig an dessa (allt som oftast övernaturliga) faror.

clarence redd

FrostByte Books
Bra jobbat. Det ser finfint ut. Kanske lite oväntat att räkna fobi som en resurs (även om jag är övertygad om att våra svagheter fördjupar relationen med oss själva om vi är öppna för det).

kwarnberg

Swordsman
clarence redd;n189442 said:
Bra jobbat. Det ser finfint ut. Kanske lite oväntat att räkna fobi som en resurs (även om jag är övertygad om att våra svagheter fördjupar relationen med oss själva om vi är öppna för det).
Tackar. Jo, Resurs är mest arbetsnamn i nuläget. Vet inte riktigt vad jag ska kalla dem än, så fick bli "resurs". Kom gärna med tips på andra mer passande termer.

Jocke

Man med skägg
Känns det inte som att man vill lyfta in typ lite-mindre-av-Solar-System-än-Lady-Blackbird-men-likväl-Solar-System i det här?

kwarnberg

Swordsman
Jocke;n189460 said:
Känns det inte som att man vill lyfta in typ lite-mindre-av-Solar-System-än-Lady-Blackbird-men-likväl-Solar-System i det här?
Jag är ledsen att behöva meddela att jag är obekant med båda dessa referenser. Utveckla gärna, och bilda denna obildade gosse.

Jocke

Man med skägg
Lady Blackbird är ett enkvällsäventyr som fick supermycket kärlek när det kom 2009-10 (?) http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/

Reglerna är ett förenklat hack på regelsytemet Solar System.

Rollerna har generella TRAITS som de får bonus av att använda, tex Charm eller Ex-Solidier. Sen så har varje trait TAGS som är mer specifika, tex Charisma, Presence, Command, Nobles, Servants under Charm, som också ger bonus om man kan använda dem i slaget.
Hur rollen beter sig styrs av KEYS som man får xp av att följa, eller helt och hållet avsvära sig (efter som det också utvecklar karaktären)
Exempel: Key of the Paragon
As a noble, you’re a cut above the common man. Hit your key when you demonstrate your superiority or when your noble traits overcome a problem. Buyoff: Disown your noble heritage.