Nekromanti Ska vi leka "Var i Mundana"?

Ymir

Liten kantbaron
Jag och Pendragon hade skoj halva natten i går med "Var i Mundana"-leken. Den är mycket simpel: man letar upp mer eller mindre slumpmässiga bilder på mer eller mindre slumpmässiga personer med mer eller mindre tydlig etnicitet, och så ska man avgöra var i Mundana dessa individer hade passat in. Det är inte en helt poänglös lek, heller; man både får sig en rejäl funderare på hur olika folkslag i Mundana faktiskt ser ut (och varför), och kommer underfund mer hur väl ens uppfattning om saken stämmer överens med den som andra deltagare i leken har. Så, för att kicka igång; vad säger ni om följande?

1.
2.

3.
4.

5.
6.

7.
8.

- Ymir, rasbiolog

Weilyn

Veteran
1. En cirefalier skulle jag tro... med vissa vanariska inslag... Han kanske är sonen till en cirefalisk handelsman, vilken är gift med en vanar (vanariska? nej det låter inte rätt...).

2. En staty från det gamla Radh-Kamra, absolut.

3. En adasier från asharien.

4. En muhadinsk lärd snubbe.

5. En kamoriansk ålderman/shaman.

6. En sabrisk adelsdam.

7. Ööööh... hmmm... klurig... En muhadin kanske... eller en rik snubbe från Manon-Aun.

8. En veddisk flicka.

//Weilyn, vars mage bubblar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
1. Cirefalier eller sydligt boende jargier. Möjligen också ebhronit.
2. Cirefalier.
3. Aunurier.
4. Zhan.
5. Takalorr, och mobbad av de andra tirakerna.
6. Jag föreställer mig egentligen inte någon mundansk kultur som särskilt nordisk, men snarast nog Drunok. Möjligen även veddo, vilka ju faktiskt beskrivs som ljus eller rödhåria, och itne som typiska inuiter.
7. Antagligen aunurier, avsevärt mindre atletisk än genomsnittet.
8. Inte veddo (se ovan), så jag får säga Menon-Aun eller Tarhai.

Boboliwsy

Warrior
Grymt bra och rolig idé!

1. Han är ju cirefalier, fast kanske landsflyktig sådan. Därav det kortklippta håret.

2. Hmm, jadu, någon gammal staty från något gammalt rike, Radh-Kamra kanske ja...

3. Aunurier, helt klart.

4. Mûhadin, vis gubbe av något slag.

5. Oj, han var knepig. Finns väl inte direkt några woser i Mundana, så han får vara kamorian, i brist på annat.

6. Hon är från Pereine, dotter till nån rik sabrier bosatt där.

7. Hmm, raun kanske?

8. Det här är en söt snorig liten raunisk tös iaf. Det tycker jag.

//Boboliwsy - back to work, kanske återvänder med några egna bilder senare!

Boboliwsy

Warrior
Okej, kunde inte hålla mig, här kommer några fler bilder:

1.

2.

3.

4.

//Boboliwsy - lyckas inte få bilderna lika prydliga som Ymir, men vafan... får duga ändå. Now back to work...

Marukusu

Hero
Let’s see…
1. Antingen en cirefalier, neromenz eller möjligen uppblandad zhan.
2. En staty från det forna Ziu.
3. En raun från Kärlekens hord, alternativt zhan från Tarhai (zhanerna har väl raunländskt påbrå om jag minns rätt).
4. En zhanisk gubbe. Möjligen en eremit från Mûhad eller Eumo.
5. Någon skum, inavlad snubbe från Stora Arkipelagen. Möjligen marnakhtirak, någon form av darken, tosh eller något liknande.
6. En vanarisk flicka från Drunok.
7. En ond och korrupt raun.
8. En raunflicka.

Jävligt kul tråd annars. Vad tror du själv om personerna på bilderna?

Marukusu

Hero
1. En darkensk stamkrigare. Anletsdragen verkar dock vid en närmare titt vara märkligt vanariska...
2. En vanarisk riddare. Möjligen från Jargien, Damarien, Drunok, Västmark eller Soldarn (jag tänker mig att sabrier snarare använder sig av plåtrustningar istället för ringbrynja).
3. Ser vanarisk ut... möjligen en jargier p.g.a. alla smycken. Kan vara cirefalier också, eller zhan från Momolan. Äh, jag tippar ändå på jargier.
4. En rituell mask från någon obskyr toshisk stam.

Fahnen_UBBT

Veteran
1. En utav de lite mörkare vanarerna/blandras (vanar + tex cirefalier)
2. Klurigt. Jag vågar gissa på att statyn är egyptisk och jag kan inte komma på någon speciellt egyptisk kultur i mundana. Kanske ifrån skjunka kontinenten...? Ähh, pass.
3. Bara för solen får hennes hud att se guldig ut säger jag Aunurier.
4. Klurig. En raun kanske. För han är lite ljus för att vara Zhan. Zhan med vanariskt/alviskt blod kanske.
5. En inavlad cirefalier.
6. Drunokisk vanar
7. Också lite klurig. För ljus för Zhan och Raun men ser inte ut som hur jag tänkt mig aunurierna. Någon blandning.
8. Samma som ovan, typ.

Ymir

Liten kantbaron
1:an är solklart en adasier. Skumma drag, skumma tatueringar, nån sorts harpun-grej. Adasier, ayep.

2:an är en lite sliten perennisk riddare.

3: an är knepig. Hon kan vara en mûhadinsk slavinna med vanariskt påbrå, men inte fullblodszhan, eller möjligtvis en faliska helt enkelt. Lalasta kanske?

4: är en skum rituell mask i bruk hos en pervers Xinukult i Ebhron.

- Ymir, tycker

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle väl säga:
1: En lömsk neromenz. Han intrigerar för närvarande upp sig inom en Thakalatribunal; men är fortfarande ung och idealistisk.
2. En förnäm ung dam från Momolan eller Forion; snarare det senare kanske, hon ser inte särskilt zhanisk ut. Men jo, hon skulle också mycket väl kunna tillhöra de sedan länge utdöda aborierna, som fordom härskade oinskränkt i Ziu och Akpilos.
3. En intrigant dam från Lalasta, som inte är så underdånig som hon verkar - hon har i själva verket lindat hela släkter runt lillfingret och utnyttjar folk hänsynslöst. Hon hade kunnat vara zhan också; men då borde håret vara tunnare och rakare.
4. Den här är jätteknepig. Jag och Pendragon kunde inte komma överens tidigare. Han är för 'arisk' för att vara zhan, men för 'skum' för att vara vanar (mannen på bilden är Ainu i verkligheten). Jag röstar därför på taup, kanske en vis ålderman av det taupiska Amdo-folket i Västlanden, som sitter på en bänk och kläcker ur sig ödesmättade floskler i tid och otid.
5. Det här är en kamoriansk fiskargubbe som har trollblod i ådrorna; och tillochmed är utstött av sina egna. Han finner sig ofta i Gränslandet, där han utkämpar Den gamle och havet-liknande bataljer med vidunder ur havsdjupen som han fått på kroken.
6. En fager conrisk eller colonisk ungmö, som precis blivit olyckligt bortgift med en senildement gammal baron, och sakta men säkert håller på att utvecklas från hjärtegod och naiv till en samvetslös, bortskämd bitch. Hon hade också kunnat vara veddo, dock; huvudformen och hårfärgen är helt rätt.
7. Det här är en ondskefull och dekadent hoveunuck i Mûhad eller Menon-Aun. Han har absolut inga spärrar, och skyr inga medel i sin maktsträvan. (Det är roligt att fler än jag tyckt han ser ond ut, givet att bilden föreställer en laotisk krigsförbrytare).
8. En liten raunländsk flicka. Hon gillar hästar, snö, och dockor, och ser fram emot att bli stor och dra sitt strå till stacken när raunlänningarna nästa gång faller över de mjuka länderna som en obarmhärtig flodvåg och ödelägger allt i sin väg. Hon kommer då blir rusig av stolthet och lycka.

- Ymir, mina åtta cent

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mer pix

1. En raunländsk ambassadör i Thalamur, som korrumperats av civilisationens laster och rakat av sig sitt skägg (!) för att se städad ut. Återvände han någonsin till stäppen i det där skicket skulle hans forna fränder trä upp honom på en spetsad påle till androm varnagel, och låta stäppgamarna kalasa på hans lever.

2. Det här kan bara vara resultatet av ett (mycket oetiskt) kamorfisk experiment. Jag tror det är tauper som korsats med tiraker, och sedan körts genom en stor helvetesmaskin där de bombarderats med skum kosmisk strålning. Jag misstänker att bara kamorferna vet vad experimentet går ut på; vilket är oroande, indeed.

3. En ausisk krigare. Han är lite av en posör, i det att han egentligen bor i Camard och arbetar som garvare; det är mest på somrarna han sticker ut på Ashaslätten för att dansa soldansen och dissa den vite mannens fåfänga.

4. Det här är en ung damarisk furstinna på hennes bröllopsdag. Hon är än så länge ung och oförstörd, och har inte hajjat att hennes föräldrar har sålt hennes själ till Xinu för att själva få leva några år extra. Hon kommer nog fatta att något är skumt när hennes första barn föds med klor, huggtänder och kolsvart, oljig hud.

- Ymir, föreslår

Marukusu

Hero
"7. Det här är en ondskefull och dekadent hoveunuck i Mûhad eller Menon-Aun. Han har absolut inga spärrar, och skyr inga medel i sin maktsträvan. (Det är roligt att fler än jag tyckt han ser ond ut, givet att bilden föreställer en laotisk krigsförbrytare)."

A-hah!
Jag visste instinktivt att det var något skumt över honom. Han är skallig och har den där lömska, smått uppsvällda Innsmouth-looken och bär dessutom kostym (=pengar=ondska).

antorax

Swordsman

Wow! Väldigt schysst inspiration. Att dels gissa var ifrån de kommer. OCH att skriva lite info om dem, såsom om den damariska flickan. Intressant och se hur mycket man kan få utifrån en enda bild.

Helt enkelt: Vore kul om fler skrev fluffigare om personerna på bilderna

Tell

Hero

Du överdramatiserar 2 och 3, imho.

Den senare är ett typexempel på hur en västmarkisk tenngruvearbetare ser ut efter en dag på jobbet, innan han tar sig hem till Fosfara.

...och nummer två - tja, det är möjligt att bleka håret på det viset naturligen, och de ser inavlade ut...Är inte arkipelagen en perfekt idé?

Marukusu

Hero

"Du överdramatiserar 2 och 3, imho.

Den senare är ett typexempel på hur en västmarkisk tenngruvearbetare ser ut efter en dag på jobbet, innan han tar sig hem till Fosfara.

...och nummer två - tja, det är möjligt att bleka håret på det viset naturligen, och de ser inavlade ut...Är inte arkipelagen en perfekt idé?
"

Njao, Ymir är nog mer odramatisk och "rätt" än man kan tro.

2:an är IRL två stycken kraftigt solbrända albinos, troligtvis tvillingar. Av deras fylliga drag och palmerna i bakgrunden att döma så skulle jag säga att de härstammar någonstans kring ekvatorn.
Översatt i Mundanatermer skulle jag säga att de är två tauper från Ebhron som blivit strandsatta på en öde ö i Stora Arkipelagen, alternativt "helt vanliga" darkenska albinos.

3:an är IRL en siouxindian, och har antagligen smetat på det svarta klegget han har i ansiktet helt medvetet för någon obskyr dans.
Jag skulle också vilja köra på Ymirs spår och säga att det rör sig om en aus med tanke på hans höknäsa, höga kindben och i övrigt mörka drag.

1:an är för övrigt Kirsan Iljumzjinov, Ryska delrepubliken Kalmuckiens president och tillhör alltså "den mongolida rasen" (=raun), medan flickan på bild nummer 4 är szekely, etnisk ungrare från Rumänien, i folkdräkt (as a matter of fact hade jag också Damarien i åtanke när jag postade bilden...).

Sen kanske bilderna säger helt andra saker för andra människor som har en annan uppfattning av Mundana än min egen, men det har inte jag med att göra.

Tell

Hero

...där fick jag.

jag trodde itne albinoer kunde bli solbrända.