Rollspelsfansin. Oh the memories. Jag har inte så stor erfarenhet av dem - visst Runan läste man (de var kung på min tid), och Drakens tand förstås då! Mitt intryck var ofta att de var för spretiga då och behandlade spel som jag inte spelade. Jag vill t.ex. minnas ett fansin som hette Skäktan som var välproducerad (för den tiden) men som snabbt började samla damm då den var just för spretig. Det var vad som gjorde att jag läste väldigt få sådana. Men visst, ibland så blänkte till.
De varmaste minnena jag personligen hade var Drakens Tand, då jag även producerade material dit och alltid gillat TDH:s skapelser. Kobold får gärna ett litet hedersomnämnande av samma skäl (även om jag troligen idag skulle skämmas för artikeln). Skulle jag vilja skriva ett idag? Nej, troligen inte. Jag har för lite tid som det är. Men skulle jag läsa? Ja, men jag skulle hellre se dem inrikta sig specifikt på ett ämne eller ett spel. Typ ett OSR-fansin, ett fansin om Changeling: The Lost etc. Inte i gammal traditionell stil "här är ett nytt yrke till Drakar och Demoner, en ny discipline till Vampire: The Masquerade, ett äventyr till Obskyrt Rollspel Ingen före 1984 har hört talas om (tm)".
Jag tror helt och fullt ut att internetiseringen dödade dem. Finns liksom inget skäl att göra fansinen längre då det är så lätt att nå ut via andra källor. Det prövades en del med PDF-fansin, men det slog liksom aldrig igenom. Däremot tror jag det skulle vara kul om någon försökte göra ett fansin i epub-format. Det vore tidsenligt och användarvänligt.