Det låter precis som klassiska Drakar och demoner. Där var Kraftpoängen nästan helt oväsentliga om du inte var magiker.Platon;n299795 said:Själv har jag bara läst spelarens handbok hitintills -gillar det skarpt! En spontan känsla som dök upp, som kanske ni som testspelat kan shed some light on: Det känns som att kraftpoäng är närmast lite överflödiga för icke-magiska karaktärer. Om ordet överflödig känns som att gå för långt så kanske "mindre viktiga" åtminstone.
Magiker/drider använder ju kraftpoäng för sina besvärjelser. Men övriga. Det verkar inte som att de behöver kraftpoäng för att använda sina talanger. Hur är känslan när man spelar? Känslan när jag läser är att det för icke-magiker är lite skitsamma, men att magiker/druider å andra sidan är kraftigt begränsade av detta.
Nja. "Alla" släktes- och yrkestalanger kräver kraftpoäng på någon nivå.Gurgeh;n299797 said:Det låter precis som klassiska Drakar och demoner. Där var Kraftpoängen nästan helt oväsentliga om du inte var magiker.
Okej , nu har jag inte boken framför mig. Du har nog rätt i att det krävs på någon nivå, men min känsla var att en, säg, dvärgkrigare otroligt mycket mer sällan kommer att behöva använda detta. Kanske till och med inte alls om han inte har yrkestalangen på just den nivån?Bifur;n299801 said:Nja. "Alla" släktes- och yrkestalanger kräver kraftpoäng på någon nivå.
Så kan det nog vara. Hur det blir i spel vågar jag inte säga.Platon;n299808 said:Okej , nu har jag inte boken framför mig. Du har nog rätt i att det krävs på någon nivå, men min känsla var att en, säg, dvärgkrigare otroligt mycket mer sällan kommer att behöva använda detta. Kanske till och med inte alls om han inte har yrkestalangen på just den nivån?
Uppfattat. Jag anar ju att det blir tydligare längre, men jag tycker nog fortfarande man kunde varit lite mer rakt på om settingen i Spelarbokens inledning.Fenhorn;n299812 said:Angående blodsdimman så har är den en demonisk dimma som rör sig och kommer och går. Det har gått att gå ut i skog och mark även under blodsdimman men bara de mest erfarna stigfinnarna vågade det. Blodsdimman har varit borta i si så där fem år och byarna har börjat på den tiden att idka handel i liten skala. Det är upp till SL att bestämma hur mycket utav settingen som han skall berätta för spelarna. Idén är att bara ska veta om sin egen kultur, där de är födda. Resten (som då mest är myter och legender) får spelarna upptäcka när spelet har börjat.
Halloj! Kartan som PDF ingår för alla backers, finns att ladda ner i en update på Kickstartern.wilper;n299853 said:Köpte PDF:en, då fick man inte med spelvärldskartan. Tanken var nog att försöka skramla ihop en grupp online när jag backade, men då skjuter jag det på framtiden.
Det låter tråkigt, i synnerhet som kartan finns upplagd för nedladdning av Fria Ligan själva.wilper;n299853 said:Köpte PDF:en, då fick man inte med spelvärldskartan. Tanken var nog att försöka skramla ihop en grupp online när jag backade, men då skjuter jag det på framtiden.
Medges. Fast då måste jag modda bort reglerna, och se till att de inte får effekter på regler jag kanske vill behålla. Jobbigt helt enkelt.Henke;n299855 said:Fast är inte alla regler (i alla spel) egentligen valbara? Jag tycker strid är en rätt trist bit av rollspel överlag och lägger därför inget krut på detta. Att zoner blir diffusa stör mig därför knappt alls.
Coolt. Det hade jag helt missat! Synd att den inte följde med spelet. Nu har jag ju gått runt och varit ledsen i månader i onödna.Rymdhamster;n299861 said:Det låter tråkigt, i synnerhet som kartan finns upplagd för nedladdning av Fria Ligan själva.
Länk till tråden där Fria Ligan länkar till en PSD-fil av kartan (VARNING: stor fil, 1,4 gig
Anledningen var att folk ville pilla lite på den, och här är min favorit av de alternativa varianterna som togs fram (svartvit, utan platsnamn):
Svartvit, utan platsnamn