Rising
Vila i frid
Varulvsspelet fungerar i princip så här: I en by med en massa bybor så är tre personer varulvar. Varulvarna vet vilka de är, men byborna kan inte se skillnad på dem och andra bybor. På nätterna så kommer varulvarna överrens om att äta upp någon bybo, vilket sker helt i hemlighet från övriga spelare, och på dagarna så kan alla lägga en röst på vem de eventuellt vill hänga.
Så man håller en öppen diskussion på forumet om vem man ska hänga och vilka som misstänker vem och varför, samtidigt som varulvarna tillåts PM:a varandra.
Sedan tar spelets lekledare vid bestämda tidpunkter (typ varannan dag) och meddelar vem som blivit uppäten och huruvida den som hängts var en människa eller en varulv.
Byborna vinner om de lyckas hänga alla varulvar - medan varulvarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många bybor som varulvar.
Byborna har störst chans om de är aktiva med hängsnarorna, och får deltagarna att börja prata och vara aktiva, eftersom de då får mycket information att leta ledtrådar bland. Dessutom kan det vara mycket informativt att kolla hur folk röstar, eftersom varulvarna ju förmodligen inte röstar på varandra, och förmodligen lägger sina röster på de bybor som visat sig vara misstänksamma mot någon varulv.
---
Nå. Det är grunden. Men för att göra det lite roligare så stoppar man in ett par specialistroller också. Det finns en hel bibba att välja bland, där de jag tycker är roligast är:
Siare: Räknas som en bybo, men kan varje natt få reda på någon annan deltagares roll.
Dödgrävare: Räknas som en bybo, men kan varje natt efter den första få reda på någon avliden deltagares roll.
Väktare: Är personer som varje dag får ange någon deltagare (såsom sig själva). Personen de väljer är säker från varulvsangrepp under natten. Väktaren kan inte ange en och samma person två nätter på raken.
Frimurare: Man bör ha lika många som antalet varulvar. Dessa räknas som bybor, men de vet vilka varandra är, och får PM:a varandra. Det gör att de kan synka sina röster - precis som varulvarna, vilket (ironiskt nog) kan göra andra bybor misstänksamma mot dem.
Smittbärare: Räknas som en varulv, men har utöver varulvsreglerna även förmågan att under en natt i spelet - istället för att varulvarna ska äta upp en bybo - förvandla någon bybo till en varulv. Bybon förlorar sin eventuella rollförmåga - men kan berätta för de andra varulvarna vad hon varit innan hon blev varulv och alltså ge dem information om vilken roll som numera saknas i spel.
---
Är det någon som vill spela? Om man skulle köra med:
3 Vanliga Varulvar
1 Smittbärare
5 Vanliga Bybor
3 Frimurare
2 Väktare
1 Siare
1 Dödgrävare
...så skulle man vara 16 deltagare + en lekledare (jag). Jag skulle föreslå att man lät "spelnätterna" infalla varannan IRL-dag, så att man inte behövde vara inloggad hela tiden som ett jon.
Ett exempel på en spelomgång hos Sverok finns här.
---
Eventuella sura moderatorer kan förresten suga min tunga.
Så man håller en öppen diskussion på forumet om vem man ska hänga och vilka som misstänker vem och varför, samtidigt som varulvarna tillåts PM:a varandra.
Sedan tar spelets lekledare vid bestämda tidpunkter (typ varannan dag) och meddelar vem som blivit uppäten och huruvida den som hängts var en människa eller en varulv.
Byborna vinner om de lyckas hänga alla varulvar - medan varulvarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många bybor som varulvar.
Byborna har störst chans om de är aktiva med hängsnarorna, och får deltagarna att börja prata och vara aktiva, eftersom de då får mycket information att leta ledtrådar bland. Dessutom kan det vara mycket informativt att kolla hur folk röstar, eftersom varulvarna ju förmodligen inte röstar på varandra, och förmodligen lägger sina röster på de bybor som visat sig vara misstänksamma mot någon varulv.
---
Nå. Det är grunden. Men för att göra det lite roligare så stoppar man in ett par specialistroller också. Det finns en hel bibba att välja bland, där de jag tycker är roligast är:
Siare: Räknas som en bybo, men kan varje natt få reda på någon annan deltagares roll.
Dödgrävare: Räknas som en bybo, men kan varje natt efter den första få reda på någon avliden deltagares roll.
Väktare: Är personer som varje dag får ange någon deltagare (såsom sig själva). Personen de väljer är säker från varulvsangrepp under natten. Väktaren kan inte ange en och samma person två nätter på raken.
Frimurare: Man bör ha lika många som antalet varulvar. Dessa räknas som bybor, men de vet vilka varandra är, och får PM:a varandra. Det gör att de kan synka sina röster - precis som varulvarna, vilket (ironiskt nog) kan göra andra bybor misstänksamma mot dem.
Smittbärare: Räknas som en varulv, men har utöver varulvsreglerna även förmågan att under en natt i spelet - istället för att varulvarna ska äta upp en bybo - förvandla någon bybo till en varulv. Bybon förlorar sin eventuella rollförmåga - men kan berätta för de andra varulvarna vad hon varit innan hon blev varulv och alltså ge dem information om vilken roll som numera saknas i spel.
---
Är det någon som vill spela? Om man skulle köra med:
3 Vanliga Varulvar
1 Smittbärare
5 Vanliga Bybor
3 Frimurare
2 Väktare
1 Siare
1 Dödgrävare
...så skulle man vara 16 deltagare + en lekledare (jag). Jag skulle föreslå att man lät "spelnätterna" infalla varannan IRL-dag, så att man inte behövde vara inloggad hela tiden som ett jon.
Ett exempel på en spelomgång hos Sverok finns här.
---
Eventuella sura moderatorer kan förresten suga min tunga.