Om man nu...
... Får sådana skador i exempelvis handen. Så beror det väl på att hugget (om det nu var ett hugg) inte bara klöv handen, utan också fortsatte rakt upp mellan underarmsbenet och strålbenet. Detta borde göra oerhörda skador, inte minst chockmässigt för personen som utsattes för skadan. Trauma-mässigt så är det ju en högst reell skada att få armen kluven ända upp till säg... Armbågen. Dessutom blir ju blödningstakten enorm på en sådan skada. Inte nog med att man kluvit armens artär, det finns dessutom ingenting som stoppar blödningen. Vid ett normalt hugg som kapar armen rakt av, så sluter sig en normal artär, och ven för den delen också... Blodkärlen kan emellertid bara sluta sig om ådran är direkt kapad, är den inte det, så kan den inte sluta sig effektivt. Har man då klyvt armen upp till armbågen kommer följdaktligen blodet att fortsätta att pumpa ut utan att ha några större möjligheter att läka sig.
Visst, att armen skulle fortsätta blöda efter att den blivit kapad vid... säg axeln, är ju en smula fånigt, däremot skall man fråga sig om man inte förlorar det blodet som redan var i armen. Blödningstakten kanske inte fortsätter, men å andra sidan finns det heller inte lika mycket blod kvar. Å tredje sidan behövs det inte heller lika mycket blod eftersom det fattas en arm att pumpa blodet i.
Uhm... Jag verkar ha förvillat mig själv en smula i mina egna resonemang. Jag går och lägger mig i stället.
God natt.
"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."