Winchester
Veteran
I verkliga livet avgörs skadeverkan av ett slag, knivstick eller skott främst av hur bra man träffar, inte av någon sorts slumpverkan som i de flesta rollspel. Att man i rollspel som t ex Mutant eller Neotech kan skjuta sin fiende från tvärs över rummet, och trots ett jättebra, men ej perfekt, slag, bara göra småsår är inget vidare.
Så, min föresats är att skapa ett stridssystem där skicklighet är kung, och där det valda vapnet kommer i andra hand - precis som i verkligheten...
Jag får börja med att definiera grundmekaniken. Färdighetsslag slås med 1T10-1T10, vilket ger ett utfall mellan -9 och +9. Detta läggs till färdighetsvärdet, vilket ligger mellan 0 och 20, med normalfallet 10 - detta får i vårt exempel symboliseras av en svensk värnpliktik, med en AK 5.
Resultatet jämförs med svårigheten för handlingen - en typisk svårighet är 5, vilket är svårigheten att skjuta en stående person på mindre avstånd än vapnets grundräckvidd - vilket för en automatkarbin är runt 50 m. För varje ytterligare 50 m ökar svårigheten med 1.
På under 50 m har med andra ord en stående svensk värnpliktig ca 90% chans att träffa en helfigurstavla. På 100-150 m minskar chansen till 79%
Effekten är lika med träffslaget minus svårigheten. Positiv effekt är detsamma som en träff, mao, och positiv effekt avgör därmed också skadan. Beroende på vapen kan skadeverkan modifieras uppåt - +1 för kraftig pistolammunition, dumdum-kulor eller lätta gevärskulor (5.56), +2 för tyngre gevärskulor (7.62 m fl), och +3 för tunga maskingevärskulor och elak jaktammunition (.50 BMG och 7,62 mm hålspets, t ex). Skadeskalan går från 1-10, där 10 är "död omedelbart", 9 är "oskadliggjord, död på ett par minuter", och så vidare, ned till 4 "svårt sårad, kroppsdel obrukbar" och 1 "köttsår, -1 på färdigheter". (Mer jobb krävs här, och gärna lite synpunkter...)
Modifikationer finns fär ställning och rörelse - de flesta är i stil med +2 för liggande mål, -2 för liggande skytt, -1 för stöd osv. Kikarsikten ger -1 för varannan grads förstoring, på minst en grundräckvidds håll.
Fråga: Jag vet att jag har sett 1T10-1T10 förr - men jag kommer inte ihåg var. Förmodligen något av spelen som postats till rec.games.frp.*, dock. Kan nån säga villket?
Fråga 2: Fungerar systemet? Jag vet att det måste poleras rätt ordentligt, men verkar det bära åt rätt håll?
SP
Så, min föresats är att skapa ett stridssystem där skicklighet är kung, och där det valda vapnet kommer i andra hand - precis som i verkligheten...
Jag får börja med att definiera grundmekaniken. Färdighetsslag slås med 1T10-1T10, vilket ger ett utfall mellan -9 och +9. Detta läggs till färdighetsvärdet, vilket ligger mellan 0 och 20, med normalfallet 10 - detta får i vårt exempel symboliseras av en svensk värnpliktik, med en AK 5.
Resultatet jämförs med svårigheten för handlingen - en typisk svårighet är 5, vilket är svårigheten att skjuta en stående person på mindre avstånd än vapnets grundräckvidd - vilket för en automatkarbin är runt 50 m. För varje ytterligare 50 m ökar svårigheten med 1.
På under 50 m har med andra ord en stående svensk värnpliktig ca 90% chans att träffa en helfigurstavla. På 100-150 m minskar chansen till 79%
Effekten är lika med träffslaget minus svårigheten. Positiv effekt är detsamma som en träff, mao, och positiv effekt avgör därmed också skadan. Beroende på vapen kan skadeverkan modifieras uppåt - +1 för kraftig pistolammunition, dumdum-kulor eller lätta gevärskulor (5.56), +2 för tyngre gevärskulor (7.62 m fl), och +3 för tunga maskingevärskulor och elak jaktammunition (.50 BMG och 7,62 mm hålspets, t ex). Skadeskalan går från 1-10, där 10 är "död omedelbart", 9 är "oskadliggjord, död på ett par minuter", och så vidare, ned till 4 "svårt sårad, kroppsdel obrukbar" och 1 "köttsår, -1 på färdigheter". (Mer jobb krävs här, och gärna lite synpunkter...)
Modifikationer finns fär ställning och rörelse - de flesta är i stil med +2 för liggande mål, -2 för liggande skytt, -1 för stöd osv. Kikarsikten ger -1 för varannan grads förstoring, på minst en grundräckvidds håll.
Fråga: Jag vet att jag har sett 1T10-1T10 förr - men jag kommer inte ihåg var. Förmodligen något av spelen som postats till rec.games.frp.*, dock. Kan nån säga villket?
Fråga 2: Fungerar systemet? Jag vet att det måste poleras rätt ordentligt, men verkar det bära åt rätt håll?
SP