Ryng Silverkorp
Veteran
Jag drar mig till minnes att det debatterats om varför man får mer KP när man stiger i yrkesnivå, men däremot inte gör mer skada. Här är en alternativ regel för dom som vill att man även skall kunna tillfoga sina fiender mer skada.
Nytt skadebonus-system
För att gestalta att en person, varelse eller annan tingest är riktigt bra på att slåss, används ju SK. Att man skulle kunna åsamka mer skada ju bättre man är på att slåss är väl inte en helt orimlig tanke i ett sagorollspel.
Lägg därför till SK/4 på tabellen när du räknar ut skadebonus. Vidare måste du räkna ut skadebonusen på nytt när SK ökar, vanligtvis då man går upp en yrkesnivå.
Exempel: Ryng Silverkorp har STY 17, FYS 18, SMI 11 och STO 8, vilket resulterar i SK 46. SK 46/4 = 12 (avrundat uppåt). Enligt det vanliga systemet skulle Ryng få summan (STY 17 + STO 8) 25 på tabellen för skadebonus (ingen SB). Men med det nya systemet skulle han få ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK46/4] 12 = 37 vilket innebär 1T6 i SB!. När sen Ryng går upp en YN och tursamt slår fram och höjer SK med 16! till 62, blir det en ny uträkning. ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK62/4] 16 = 41 vilket innebär 2T6 i ny SB!.
Men detta är ett alternativt system och det finns säkert mängder av andra sätt att lyfta fram en duktig kämpes möjligheter att tillfoga sina fiender mer skada just för att han är så bra på att fajtas.
MVH
Ryng
Nytt skadebonus-system
För att gestalta att en person, varelse eller annan tingest är riktigt bra på att slåss, används ju SK. Att man skulle kunna åsamka mer skada ju bättre man är på att slåss är väl inte en helt orimlig tanke i ett sagorollspel.
Lägg därför till SK/4 på tabellen när du räknar ut skadebonus. Vidare måste du räkna ut skadebonusen på nytt när SK ökar, vanligtvis då man går upp en yrkesnivå.
Exempel: Ryng Silverkorp har STY 17, FYS 18, SMI 11 och STO 8, vilket resulterar i SK 46. SK 46/4 = 12 (avrundat uppåt). Enligt det vanliga systemet skulle Ryng få summan (STY 17 + STO 8) 25 på tabellen för skadebonus (ingen SB). Men med det nya systemet skulle han få ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK46/4] 12 = 37 vilket innebär 1T6 i SB!. När sen Ryng går upp en YN och tursamt slår fram och höjer SK med 16! till 62, blir det en ny uträkning. ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK62/4] 16 = 41 vilket innebär 2T6 i ny SB!.
Men detta är ett alternativt system och det finns säkert mängder av andra sätt att lyfta fram en duktig kämpes möjligheter att tillfoga sina fiender mer skada just för att han är så bra på att fajtas.
MVH
Ryng