Hej!
Efter en kommentar i diskussionen om DoD23 och närmandet till D&D
Vad fyller skador för funktion i spel?
Här kopplat till fysisk konflikt
Av det jag har erfarenhet av så finns det två huvudgrupper:
Jag vill hävda att hur man hanterar skador och ffa återhämtning påverkar hur det spelas. Jag är inte nostalgisk över strider och skador som det fungerade i DoD84 mm. Inte Expert heller för den delen (ping-pong o massa andra problem).
Inte tänkt färdigt men hur ser ni på det och de olika modeller som finns, kopplat till spelupplevelse.
/C
Varför kallade man det inte för Dragonbane och sa att det är ett spel inspirerat av DoD?
Efter en kommentar i diskussionen om DoD23 och närmandet till D&D
Vad fyller skador för funktion i spel?
Här kopplat till fysisk konflikt
Av det jag har erfarenhet av så finns det två huvudgrupper:
- Binära. Död eller levande efter en strid. Överlever du så lägg dig att vila en stund så är du fullständigt återhämtad
- D&D Heroiskt. Rollpersonerna är strax halvgudar och det är ofarligt med en enstaka träff och man skrattar åt en rövare med ett armborst. Strider blir att nöta ned en stor mängd kroppspoäng
- DoD23. Vapen gör mer skada, rustningar skyddar mindre, rollpersoner tål mindre. Binärt på riktigt. Död, rätt ofta, om inte så ta en eftermiddagslur och tjohoo (obs lite ironi..) Tar en evighet att bli frisk.
- Linjära/simulerande.
- Linjär, gammel DoD och många andra D100 baserade. En bunt KP som ska nötas ned, rustningar skyddar bra och man är en idiot om man inte har sköld. strider tar en mindre evighet.
- linjär med gradvis försämring. finns i flera spelmotorer, DoD2016 gjorde en ansats. RP blir sämre gradvis efter en viss skadenivå
- Simulering.
- EON 3, detaljerat, där flög en hörntand, sprack mjälten osv. kräver sin spelare och SL (och jag hör INTE dit) Tidskrävande? (har väldigt liten erfarenhet)
- Syntes. Simulerande och linjärt, Rustning skyddar, Du kan slå ut en motståndare utan att nöta ned en hög med KP, strider behöver inte sluta med död, återhämtning beror på skadenivå. Mythras är ett praktexempel på detta.
- Linjär, gammel DoD och många andra D100 baserade. En bunt KP som ska nötas ned, rustningar skyddar bra och man är en idiot om man inte har sköld. strider tar en mindre evighet.
Jag vill hävda att hur man hanterar skador och ffa återhämtning påverkar hur det spelas. Jag är inte nostalgisk över strider och skador som det fungerade i DoD84 mm. Inte Expert heller för den delen (ping-pong o massa andra problem).
Inte tänkt färdigt men hur ser ni på det och de olika modeller som finns, kopplat till spelupplevelse.
/C
Varför kallade man det inte för Dragonbane och sa att det är ett spel inspirerat av DoD?