Fick en ide till ett nytt skadesystem som jag tänkte lufta. Kan direkt varna för att de som tycker att skadesystem ska vara enkla kan sluta läsa
I de flesta skadesystem så slår man skadan på vapnet och desto högre man slår desto värre blir skadan.
Tänkte att man kan dela upp skadan i två steg, eller snarare två axlar. Dels så har man den normala skada. Desto högre man slår desto mer gör man i ren skada, det vill säga ett djupare sår.
Sedan slår man även en tärning som avgör på hur farligt ställe man träffar. Kan se ut så här
1t6
1-2 Ofarligt ställe, Köttsår
3-4 Farligt ställe, exempelvis armhålor, insidan av benen, bröstkorgen
5-6 Dödligt ställe, exempelvis halsen, hjärtat, vissa inälvor
Naturligtvis modifieras detta av hur bra man är, eller snarare av hur mycket bättre man är än motståndaren, på lämpligt sätt. Exempelvis en anfallare som slagit 6 och en motståndare som slagit 3 får lägga till 3 till tärningen när man avgör på hur allvarligt ställe man träffar.
De olika ställena man kan träffas på ger olika effekt beroende på skada. En skada på fem i ett ofarligt ställe orsakar offret bara lite bekymmer, Om det är på ett farligt ställe så är offret utslaget och är det på ett dödligt ställe så är det bara att börja sudda rollformuläret. Fast får man tillräckligt allvarliga skada, till exempel upp mot tio på ett ofarligt ställe är även det dödligt.
På detta sätt så skiljer man på vapnet, som anger hur kraftfull skadan blir, och på skickligheten som anger hur farlig skadan är.
Kan tänka mig att det passar i ett miljö där strid och att vara duktig med vapnen och veta sin motståndares sårbara punkter är viktigt, till exempel i ett samuraj spel.
I de flesta skadesystem så slår man skadan på vapnet och desto högre man slår desto värre blir skadan.
Tänkte att man kan dela upp skadan i två steg, eller snarare två axlar. Dels så har man den normala skada. Desto högre man slår desto mer gör man i ren skada, det vill säga ett djupare sår.
Sedan slår man även en tärning som avgör på hur farligt ställe man träffar. Kan se ut så här
1t6
1-2 Ofarligt ställe, Köttsår
3-4 Farligt ställe, exempelvis armhålor, insidan av benen, bröstkorgen
5-6 Dödligt ställe, exempelvis halsen, hjärtat, vissa inälvor
Naturligtvis modifieras detta av hur bra man är, eller snarare av hur mycket bättre man är än motståndaren, på lämpligt sätt. Exempelvis en anfallare som slagit 6 och en motståndare som slagit 3 får lägga till 3 till tärningen när man avgör på hur allvarligt ställe man träffar.
De olika ställena man kan träffas på ger olika effekt beroende på skada. En skada på fem i ett ofarligt ställe orsakar offret bara lite bekymmer, Om det är på ett farligt ställe så är offret utslaget och är det på ett dödligt ställe så är det bara att börja sudda rollformuläret. Fast får man tillräckligt allvarliga skada, till exempel upp mot tio på ett ofarligt ställe är även det dödligt.
På detta sätt så skiljer man på vapnet, som anger hur kraftfull skadan blir, och på skickligheten som anger hur farlig skadan är.
Kan tänka mig att det passar i ett miljö där strid och att vara duktig med vapnen och veta sin motståndares sårbara punkter är viktigt, till exempel i ett samuraj spel.