Dimfrost
Special Circumstances
Vad finns det för rollspel som har skador utan att de blir HP/KP (hit points, kroppspoäng, etc)?
Visst finns det indiespel som hanterar strid på samma sätt som andra konflikter och inte har några separata skadesystem. Det är inte det jag är ute efter. Inte heller Ur varselklotet, där skada är en konsekvens bland andra som kan väljas efter en konflikt.
Men i övrigt är det nästan alltid som skadesystem utan HP ändå visar sig ha HP i slutändan. Jag är alltså intresserad av att se om det finns några alternativ i spel som ändå har stridssystem, troligtvis differentierad vapenskada, rustningar och så vidare.
Eller rör jag bara ihop begreppen?
Visst finns det indiespel som hanterar strid på samma sätt som andra konflikter och inte har några separata skadesystem. Det är inte det jag är ute efter. Inte heller Ur varselklotet, där skada är en konsekvens bland andra som kan väljas efter en konflikt.
Men i övrigt är det nästan alltid som skadesystem utan HP ändå visar sig ha HP i slutändan. Jag är alltså intresserad av att se om det finns några alternativ i spel som ändå har stridssystem, troligtvis differentierad vapenskada, rustningar och så vidare.
- I Apocalypse World har alla 6 hp, bara det att det uttrycks som en skadeklocka.
- I Kult 1-3 har man sår, allvarliga sår och dödliga sår, men x sår blir ett allvarligt sår, y allvarliga sår blir ett dödligt sår, alltså KP.
- Health levels i World of Darkness är bara hp.
- Möjligtvis Star Wars d6, där man kan bli sårad, utslagen och dödligt sårad? Visserligen uppgraderas två sår till utslagen, men man har i så fall extremt få hp.
Eller rör jag bara ihop begreppen?